Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216, art. 14a par.1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60./, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Janowie Lub. postanawia:- uznać stanowisko Pytającego zawarte we wniosku z dnia 11.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w dniu 11.02.2005 r. złożyła wniosek, uzupełniony w dniu 03.03.2005 r., o udzielenie informacji o wysokości podatku VAT od prowadzonej działalności. Z przedłożonego wniosku wynika co następuje:
Stan faktyczny:Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna jest jednostką budżetową, będącą własnością Skarbu Państwa. Jej główną działalnością jest, zgodnie z ustawą z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej /Dz. U. Nr 90, poz. 575 z 1998 r. z późn. zm./, realizacja zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:1/ higieny środowiska2/ higieny pracy w zakładach pracy3/ higieny procesów nauczania i wychowania4/ higieny wypoczynku i rekreacji5/ zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku6/ higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Zgodnie z art. 36 w/w ustawy za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku za sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania.
Niezależnie od opłat z tytułu bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego Powiatowa Stacja sanitarno-Epidemiologiczna prowadzi działalność pozabudżetową w formie dochodów własnych. W ramach tej działalności na zlecenie zainteresowanych za umownie ustaloną opłatę wykonuje następujące usługi:1/ badania laboratoryjne kału mające na celu wykrywanie chorób zakaźnych u ludzi2/ ocena skuteczności procesów sterylizacji i dezynfekcji w obiektach służby zdrowia3/ ocena jakości zdrowotnej żywności4/ ocena jakości zdrowotnej wody do picia5/ wydawania, po przeprowadzeniu oględzin, opinii, postanowień, decyzji o przydatności pod względem zdrowotnym i higieniczno-sanitarnym o obiektach prowadzących różne rodzaje działalności.Usługi 1,2,3 i 4 sklasyfikowane są w 85.14.18 PKWiU, natomiast 5 w 75.12.12 PKWiU.
Stanowisko pytającego:W/w usługi sklasyfikowane w 85.14.18 PKWiU oraz 75.12.12 PKWiU zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ są zwolnione od podatku VAT.
Ocena stanowiska wnioskodawcy:W ocenie tutejszego organu stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Usługi wykonywane przez PSSE w ramach prowadzonej działalności pozabudżetowej, świadczone na zlecenie zainteresowanych, za umownie ustaloną opłatę, są czynnościami, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm./. Uznać zatem należy, że w zakresie tych usług PSSE nie korzysta z wyłączenia z grona podatników, jako organ władzy publicznej. Na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Usługi klasyfikowane w PKWiU pod symbolem 85.14.18 oraz 75.12.12 są wymienione odpowiednio w pozycjach 9 i 6 w/w załącznika i jako takie są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Dodatkowo informuje się, że podatnik zobowiązany jest do prawidłowego określenia wykonywanych czynności. W przypadku trudności z ich zakwalifikowaniem może zwrócić się o wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b par.1 i par. 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia /art. 236 par. 2 pkt 1 w związku z art. 14a par. 4 Ordynacji podatkowej/. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.