Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 02.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Stowarzyszenie "..." na rzecz Budowy
Szkoły Podstawowej w X nie będące płatnikiem podatku VAT we wniosku z dnia 02.02.05 r. pyta o możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych nakładów finansowych na inwestycje wykonane w ramach Programu SAPARD schemat 4.3 Publiczna infrastruktura turystyczna i sportowa "Budowa boisk sportowych" i podaje następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie na rzecz Budowy Szkoły Podstawowej zgodnie ze statutem złożyło wniosek do programu SAPARD 12.01.2004 r. na dofinansowanie budowy boisk w ramach schematu 4.3 infrastruktura publiczna. Wniosek zyskał akceptację i 07.07.2004 r. zgodnie z procedurą Stowarzyszenie przeprowadziło przetarg i podpisało umowę z (...). Umowa z wykonawcą została podpisana 29.06.2004 r.
Boiska zostały wykonane zgodnie z umową do 31.08.2004 r. a faktura VAT została zapłacona przez Stowarzyszenie ze środków własnych i zaciągniętego kredytu. Stowarzyszenie złożyło wniosek o płatność do ..., a otrzymana dotacja wraz z podatkiem VAT jako kosztem kwalifikowanym ma być
przeznaczona na pokrycie spłaty zaciągniętego kredytu. Umowa z podatek VAT zalicza do kosztów kwalifikowanych. Stowarzyszenie podnosi że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług, wykonuje usługi wymienione w Załączniku nr 4 wyżej cyt. ustawy tj. usługi świadczone przez organizacje członkowskie (statutowe), związane z edukacją, rekreacją i sportem. Stowarzyszenie nie ma na celu dążenia do osiągnięcia zysków, a wszelkie dochody przeznacza na utrzymanie i poprawę infrastruktury sportowej i turystycznej. Nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w systemie VAT i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Umowę z podpisano 07.07.2004 r. Tak więc nie ma zastosowania § 27a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.)
Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD zawartej pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczpospolitej do współfinansowania przez Wspólnotę Europejską w ramach Programu SAPARD nie są kwalifikowane podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane lub refundowane lub kompensowane w jakikolwiek sposób. Dotyczy to sytuacji, gdy beneficjenci środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach tego Programu mogą odzyskać kwoty podatku VAT w systemie VAT lub poza nim.
Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z powołanym przepisem podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni" przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nabywane towary
i usługi w całości związane są ze sprzedażą opodaktowaną, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podaku należnego o podatek naliczony w całości lub zwrot różnicy podaku.
W przypadku związku nabywanych towarów i usług zarówno ze sprzedażą opodaktowaną i zwolnioną - podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku.
W sytuacji natomiast braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodaktowaną podatnik w ogóle nie ma prawa do obniżenia podaku należnego o podatek naliczony.
Uwzględniając powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż w kontekście przedstawionego stanu faktycznego nie występują możliwości prawne, w świetle których będąc beneficjentem środków w ramach Programu SAPARD mogłoby odzyskać z budżetu państwa podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji inwestycji objętej współfinansowaniem w ramach tego programu gdyż nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
W odniesieniu do
podmiotów, które realizują inwestycje finansowe ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu SAPARD i które w świetle obowiązujących przepisów nie mogą odzyskać podaku VAT w systemie VAT, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) przewidział możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego przy realizacji takich inwestycji w trybie szczególnym, tzn. na wniosek złożony do Naczelnika Urzędu Skarbowego. W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do regulacji prawnej określonej w § 27a tego rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje wyłącznie tym podmiotom, które umowy z ... w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego
programu zawarły przed dniem 1 maja 2004 r.
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której umowa pomiędzy "..." jako beneficjentem środków pomocowych a ... określająca warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu SAPARD na realizację wspomnianego wcześniej przedsięwzięcia została zawarta w dniu 07.07.2004 r.
Zatem, w świetle przytoczonego wyżej przepisu rozporządzenia brak jest podstaw prawnych do zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją prowadzonej przez "..." inwestycji. Fakt zawarcia umowy po dniu 1 maja 2004 r. powoduje, iż Strona nie spełnia podstawowego wymogu uprawniającego do ubiegania się o zwrot podatku VAT w trybie szczególnym. Zgodnie bowiem z tym wymogiem zawarcie umowy z ... na finansowanie inwestycji musiało nastąpić przed dniem 1 maja 2004 r., a ponadto nie spełnia warunku, iż przepis ten dotyczy podatników zarejestrowanych do celów VAT.
A zatem stanowisko Stowarzyszenia zawarte we wniosku, którego niniejsza interpretacja dotyczy jest prawidłowe.
W temacie możliwości zaliczenia kwot nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu Naczelnik Urzędu Skarbowego wypowie się w odrębnym postanowieniu zgodnie z wnioskiem Stowarzyszenia.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego
postanowienia.