Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U... - Interpretacja - PP2/443-14/05/TR/2185

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.01.2005, sygn. PP2/443-14/05/TR/2185, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie dotyczące podatku od towarów i usług z dnia 30.12.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.12.2004 r.), w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2004 r. wyjaśnia co następuje.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem do tut. Urzędu z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wynikających z umów handlowych a mianowicie czy prawidłowym jest udokumentowanie przyznania premii przez przyznającego ją notą księgową oraz czy beneficjent premii dokumentuje premię fakturą VAT na zasadach ogólnych lub fakturą VAT wewnętrzną. Z treści zapytania wynika, że Podatnik otrzymuje od dostawcy premię pieniężną udokumentowaną notą księgową. Wysokość premii wyliczona jest jako iloczyn wskaźnika premii od wartości netto zakupionych produktów w określonym okresie. Zdaniem Wnioskodawcy udokumentowanie przyznanej premii pieniężnej w formie noty księgowej przez wystawcę jest prawidłowe i jednocześnie odbiorca noty księgowej z przyznaną premią nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT na zasadach ogólnych ani też wystawiania faktury VAT wewnętrznej.

Tutejszy Urząd nie podziela stanowiska Podatnika przedstawionego w zapytaniu. Przyznawana premia pieniężna nie może być postrzegana inaczej jako wynagrodzenie za określone świadczenie. Przyznający ją nie dokonuje tego w każdym przypadku a jedynie w przypadku zaistnienia określonych warunków.

Premię pieniężną należy zatem rozpatrywać w kategoriach wynagrodzenia za wykonanie określonego świadczenia. Dlatego też można określić premię jako dodatkową korzyść, która w ramach zawartej umowy jest udziałem kupującego. Przyjmowanie premii w zamian za dokonanie u określonego sprzedawcy zakupu towarów czy usług powyżej ustalonej kwoty, czy też premiowanie za terminową realizację płatności, jest odzwierciedleniem czynności polegającej na powstrzymaniu się od dokonywania zakupów u innego sprzedawcy na rzecz tego, kto taką premię przyznaje.

Zachowanie takie jest oznaką świadczenia usług przez kupującego na rzecz dostawcy i w ocenie tut. Urzędu podlega regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535). Podstawą takiej oceny jest art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego przez świadczenie usług o charakterze odpłatnym rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Czynność ta podlega opodatkowaniu wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust.1 ustawy .

Należy wskazać, że przyznana premia, będąca oznaką udzielonego upustu, rabatu mogłaby być udokumentowana w formie wystawionej faktury korygującej przez sprzedawcę towaru, usługi ale wyłącznie w sytuacji, gdyby była związana z konkretną transakcją (fakturą ) - wówczas u beneficjenta premii nie powstawałby obowiązek rozliczenia ww. czynności ponieważ w tym przypadku zobowiązany byłby do obniżenia odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Małopolski Urząd Skarbowy