Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz.60 z 2005r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie nr DEA 077-1/05 z dnia 2005.01.10 (data wpływu 2005.01.12) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług z dziedziny ochrony
zdrowia i opieki społecznej wykonywanych odpłatnie na podstawie odrębnie zawartych umów zlecenia.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 2005.01.10 (data wpływu 2005.01.12) nr DEA 077-1/05, Jednostka Wasza wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług z dziedziny ochrony zdrowia i opieki społecznej wykonywanych odpłatnie na podstawie odrębnie zawartych umów zlecenia.
Z przesłanego pisma wynika, iż Jednostka Wasza działa na zasadach przepisów ustawy z dnia 14 marca 1985r o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn. z 1998r. Dz. U Nr 90 poz. 575 ze zm.) i na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 ze zm.). Ponadto Jednostka Wasza działa jako jednostka budżetowa w rozumieniu przepisów art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15 poz. 148 z 2003r.).
Zgodnie z art. 36 ust. 5 cyt. ustawy o PIS niezależnie od opłat z tytułu bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, pobieranych wg zasad i w wysokości, o których mowa w ust. 1 - 4 powołanego przepisu, stacje mogą w ramach prowadzenia środka specjalnego wykonywać w zakresie badań, pomiarów i innych czynności nie wynikających z ustawowego nadzoru, odpłatne usługi na zasadzie zlecenia tych usług i za umownie ustaloną opłatą.
Jednostka Wasza będąc jednocześnie zakładem opieki zdrowotnej, zgodnie z zapisem art. 3 pkt 11 i 12 cyt. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej , świadczy usługi z dziedziny ochrony zdrowia: badania poziomu dźwięku, natężenia oświetlenia, pomiary zapylenia - wagowo, pomiary mikroklimatu umiarkowanego, badania stężenia tlenku węgla, badania stężenia tlenku azotu, pobieranie wymazów sanitarnych oraz pobieranie do badań próbek wody.
Badania i inne czynności wykonywane są w ramach tzw. nadzoru wynikającego z jej statutowych zadań i wykonywane są nieodpłatne. Wyżej wyszczególnione badania i czynności wykonywane są również na podstawie odrębnie zawartych umów zlecenia za które pobierane są opłaty, ustalone umownie.
Zdaniem Waszej Jednostki wobec tego, iż wyżej wyszczególnione badania i czynności wykonywane są w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej klasyfikowanych do grupowania PKWiU 85.14.16 to świadczenie tych usług zgodnie z załącznikiem Nr 4 poz.9 do ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.148) podlega zwolnieniu z opodatkowania.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, iż stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Zgodnie natomiast z treścią art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wykonywanie umów cywilnoprawnych przez organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy, których przedmiotem są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług sprawia, że organy te stają się podatnikami VAT co oznacza, iż wszelkie świadczenie odpłatnych usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy jednakże zaznaczyć, że zgodnie z redakcją art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 cyt. załącznika ujęto usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)
W świetle powyższego należy uznać, że świadczone przez Waszą Jednostkę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych odpłatne usługi w zakresie badań i pomiarów klasyfikowanych do grupowania PKWiU 85.14.16 jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, na mocy przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT , zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.
Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.