1. Zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane zostały w art. 120 ustawy z dnia 11 marca. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr... - Interpretacja - PP/443/232/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.01.2005, sygn. PP/443/232/04, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

1. Zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane zostały w art. 120 ustawy z dnia 11 marca. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy są ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, niebędące dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami, a także metalami szlachetnymi lub kamieniami szlachetnymi. Samochody używane nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie są towarami używanymi w rozumieniu ww. przepisu. Jeżeli więc podatnik wykonuje czynności polegające na dostawie towarów używanych, którymi są samochody nabyte przez niego uprzednio do celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży - podstawą opodatkowania jego dostaw jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku przy spełnieniu warunków określonych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (opodatkowanie według marży dotyczy towarów używanych nabytych od określonej kategorii osób). Stosownie do art. 120 ust. 19 opodatkowanie marży skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanego towaru używanego.
Podstawą opodatkowania dostaw towarów używanych jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje pojęcia "kwoty nabycia" w przypadku stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Zatem należy posiłkować się definicją zawartą w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych -Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG)
Artykuł 26a część B ust. 3 VI Dyrektywy dla określenia podstawy opodatkowania dostaw towarów przy zastosowaniu marży podaje definicję "ceny zakupu". Według niej cena zakupu oznacza wszystko co stanowi wynagrodzenie uzyskane lub które zostanie uzyskane od podatnika - pośrednika przez jego dostawcę.
Zatem "kwota nabycia" to cena, którą Podatnik zapłacił dostawcy towaru. Cena ta nie może jednak zawierać takich elementów jak np.: podatki, opłaty jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru.
2. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U z 2001 r. Nr 97 poz. 1050 ze zm.) ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę, z zastrzeżeniem ust. 2. Przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym - art. 3 ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy o cenach.
Z powyższego wynika, iż zasady ustalania ceny wynikają z regulacji innych ustaw niż ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie mogą być rozstrzygane na gruncie prawa podatkowego jakim jest ta ustawa.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dokonana jest dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zmiana jakiegokolwiek z elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zakres obowiązków podatnika.

Urząd Skarbowy w Legnicy