Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 08 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005 r., Nr 8, poz. 60) art. 86 ust.1, art. 87 ust.1, art. 88 ust. 4, art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu 24.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonegouznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe.
W dniu 24.01.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek z dnia 24.01.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku naliczonego VAT.
W ww. podaniu przedstawiła Pani stan faktyczny sprawy następująco: W dniu 27.05.2004 r. zawarła Pani umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację w ramach programu SAPARD projektu inwestycyjnego polegającego na remoncie pomieszczeń oraz zakupie wyposażenia na potrzeby prowadzenia usług agroturystycznych. Usługi te polegają na wynajmowaniu pokoi (w liczbie nie przekraczającej 5) i sprzedaży posiłków domowych. Zaznaczyła Pani w złożonym wniosku, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - przepisów tej ustawy nie stosuje się do ww. działalności, którą traktuje Pani jako dodatkowe źródło dochodu w gospodarstwie rolnym. Ponadto zaznaczyła Pani, że od dnia 01.10.2004 r. rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i jest Pani podatnikiem VAT w tym zakresie. Wobec powyższego wniosła Pani o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów poniesionych na zakup wyposażenia i remontu lokalu w związku z rozpoczęciem działalności agroturystycznej.
Własne stanowisko wnioskodawcy:Pani zdaniem - do działalności agroturystycznej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, więc działalność ta nie podlega pod ustawę o podatku od towarów i usług. Dlatego nie ma Pani możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów finansowych poniesionych na tą działalność.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Na podstawie przedstawionego przez Panią stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut. Urzędzie Skarbowym ustalono, że jest Pani zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgłoszenie rejestracyjne dla podatku od towarów i usług VAT-R złożyła Pani w dniu 22.07.2004 r., a jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych podała Pani dzień 01.08.2004 r.. Data ta wskazana została również na wydanym w dniu 13.07.2004r. przez Wójta Gminy zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.Za miesiące lipiec i sierpień 2004 r. złożyła Pani "zerowe" deklaracje VAT-7. Z kolei w dniu 01.10.2004 r. dokonana została zmiana ww. wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, dotycząca rozszerzenia działalności o sprzedaż detaliczną towarów na straganach i targowiskach, a w rubryce "data rozpoczęcia działalności gospodarczej" wskazano dzień 01.10.2004 r. Począwszy od rozliczenia za miesiąc październik 2004 r. deklaruje Pani obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług.
- W opisanym stanie faktycznym sprawy należy uznać, że działalność agroturystyczna, w skład której wchodzą usługi krótkotrwałego zakwaterowania i sprzedaż posiłków domowych, prowadzona przez Panią (podatnika podatku VAT) w ramach kolejnej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka tego opodatkowania wynosi 7 lub 22% w zależności od tego czy:
- przedmiotem umów będą różne usługi: np. tylko krótkotrwałego zakwaterowania, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.2 - usługi te jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowane są stawką podatku VAT w wys. 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy lub np. tylko usługi gastronomiczne - opodatkowane wg st. 7% lub 22% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy,
- poszczególne działania będą elementami jednej umowy o usługi turystyczne - wówczas zawsze obowiązywać będzie stawka 22%
Kwestia stawek opodatkowania przedmiotowych usług została jedynie zaakcentowana, gdyż nie jest ona podniesiona w Pani wniosku.
W myśl obowiązujących przepisów prawa podatkowego podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni" przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - zgodnie z art. 87 ust. 1 na wstępie cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle art. 86 ust. 1 tej ustawy skorzystanie z ww. prawa możliwe jest w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że jeżeli nabywane towary lub usługi w całości związane są ze sprzedażą opodatkowaną, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub zwrot różnicy podatku. Z kolei, gdy nabywane towary i usługi związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - podatnik ma prawo do częściowego odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że podatek VAT naliczony przy dokonanych przez Panią po dniu 22.07.2004 r. (data złożenia przez Panią zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R) zakupach towarów i usług, refundowanych ze środków programu SAPARD i mających związek z usługami agroturystycznymi (opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług) podlega odliczeniu, bądź zwrotowi na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i art. 87 ww. ustawy. Natomiast, w myśl art. 88 ust 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 - co oznacza, że podatek VAT naliczony przy zakupach towarów i usług dokonanych przez Panią przed dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R tj. przed 22.07.2004 r. nie podlega odliczeniu na ww. zasadach.
Ponadto należy zauważyć, iż w art. 92 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zawarta została delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w drodze rozporządzenia może określić inne niż w art. 88 ust. 3 przypadki nabycia towarów i usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87. I tak w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zawarta została regulacja, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu, umowa pomiędzy Panią i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Rzeszowie zawarta została w dniu 27.05.2004 r., a więc po 1.05.2004 r. Tym samym nie spełniony został zasadniczy warunek umożliwiający skorzystanie z preferencyjnego zwrotu podatku na podstawie przytoczonego wyżej przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia.
Na koniec należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 96 ust. 12 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.