Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.321.2018.1.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.321.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Remont i renowacja kaplicy grobowej przy kościele parafialnym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Remont i renowacja kaplicy grobowej przy kościele parafialnym .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia wykonała inwestycję pn. Remont i renowacja kaplicy grobowej przy kościele parafialnym , na którą złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nr umowy z Urzędem Marszałkowskim: zawarta dnia 1 września 2017 r. Przyjęty program i zakres prac poprzedzony oceną stanu technicznego obiektu obejmował I. Elewacja i elementy zewnętrzne: 1. Wykonanie pionowej izolacji przeciwwilgociowej murów fundamentowych. 2. Skucie wtórnych tynków cementowych na cokole, osuszenie murów przyziemia. 3. Wykonanie tynków renowacyjnych na cokole przyziemia elewacji. 4. Renowacje i uzupełnienie tynków zewnętrznych wraz z kolorystyką. 5. Renowacja i zabezpieczenie detalu architektonicznego (gzymsu koronującego, opaski z rozetami). 6. Odtworzenie konstrukcji wsporczej i mocowania schodków zewnętrznych wejścia do kaplicy. 7. Wykonanie opaski odwadniającej i chodnika. 8. Sprawdzenie i ewentualna konserwacja blachy pokrycia dachu oraz podbitki gzymsu na styku z elewacją. II. Krypta: 1. Oczyszczenie i dezynfekcja ścian, sklepienia i posadzki krypty oraz zabezpieczenie trumien. 2. Wykonanie tynków renowacyjnych na ścianach i sklepieniu. 3. Wykonanie poziomej izolacji posadzkowej na gruncie wraz z podbudową. 4. Wykonanie posadzki z cegły klinkierowej. 5. Oczyszczenie, uzupełnienie i impregnacja ochronna schodów zejściowych do krypty. W związku z wyżej opisaną operacją Parafia nie planuje wykorzystywać obiektu do prowadzenia sprzedaży towarów, ani świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT teraz ani w przyszłości. Ponadto Parafia nie będzie mogła odliczyć podatku VAT w całości lub części zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług co stanowi o kwalifikowalności podatku VAT względem projektu i przyznania do kosztu VAT-u dofinansowania. Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeby przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Parafia jako jednostka organizacyjna związku wyznaniowego i kościoła będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 tekst jednolity z 2011 Dz. U. 2011, nr 177 poz. 1054 o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (art. 114), art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednak w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT, czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, więc nie ma możliwości odliczenia VAT w całości lub części w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej