Temat interpretacji
Zwolnienia od podatku usług obozów, kolonii i innych usług o podobnym charakterze, organizowanych przez szkołę lub inną jednostkę Gminy dla dzieci z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi tej samej Gminy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 13 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obozów, kolonii i innych usług o podobnym charakterze, organizowanych przez szkołę lub inną jednostkę Gminy dla dzieci z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi tej samej Gminy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obozów, kolonii i innych usług o podobnym charakterze, organizowanych przez szkołę lub inną jednostkę Gminy dla dzieci z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi tej samej Gminy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasta ... (dalej również: Wnioskodawca lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą o statusie miasta w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868 ze zm.) oraz miastem na prawach powiatu w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.).
Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności prawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki organizacyjne.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza ten podatek wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (Urzędem Miasta ... oraz jednostkami i w oparciu o art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, ze zm.), którą wprowadzono w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15).
W ramach Gminy działa T. (dalej: T), które jest jej jednostką organizacyjną (w formie jednostki budżetowej). Do zadań T, zgodnie z uchwałą Rady Miasta ... nr z dnia 24 listopada 2016 r., należy zapewnienie obsługiwanym jednostkom samorządowym (wymienionym w załącznikach do ww. uchwały) wspólnej obsługi organizacyjnej, finansowej i administracyjnej, polegającej m.in. na konsolidowaniu cząstkowych rozliczeń w podatku od towarów i usług dla jednostek obsługiwanych, a następnie sporządzaniu deklaracji w podatku od towarów i usług dla Gminy Miasta ... oraz ich korekt. T odpowiada zatem w ramach Gminy za poprawność scentralizowanego rozliczenia podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazuje, że w ramach Gminy funkcjonują szkoły i inne jednostki, których działalność opiera się o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r., poz. 2198 ze zm.).
Wskazane szkoły i jednostki organizują dla dzieci wypoczynek w trakcie roku szkolnego, w formie kolonii, obozów, wycieczek oraz innych form aktywności o zbliżonym charakterze. Pobierają one z tego tytułu opłaty od rodziców, które służą pokryciu kosztów zakwaterowania dzieci i opiekunów, transportu, wyżywienia, zwiedzania i innych wydatków typowo związanych z organizacją tego rodzaju wyjazdów.
Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie oceny skutków podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług wywołuje okoliczność, że w przypadku organizowanych w przyszłości przez określoną szkołę lub jednostkę Gminy koloniach, obozach i wycieczkach potencjalnie będą mogły uczestniczyć:
- dzieci i młodzież ze szkoły (jednostki), która organizuje określone wydarzenie (kolonie, wycieczkę, obóz), oraz
- dzieci i młodzież z innych szkół (jednostek), będących jednostkami organizacyjnymi Gminy i rozliczającymi się wspólnie z Gminą w ramach scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy dla zastosowania zwolnienia w stosunku do usług obozów, kolonii, wycieczek i innych usług o podobnym charakterze, organizowanych przez szkołę lub inną jednostkę Gminy, objętą przepisami o systemie oświaty z § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, istotna jest okoliczność udziału w zorganizowanym wydarzeniu dzieci z innych szkół jednostek) będących jednakże jednostkami organizacyjnymi tej samej Gminy?
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, umożliwia zastosowanie zwolnienia również w sytuacji gdy w organizowanych wyjazdach uczestniczą dzieci ze szkół (jednostek) innych niż szkoła (jednostka), która jest organizatorem wyjazdu, jeżeli szkoły te stanowią jednostki organizacyjne Gminy.
Przepis ten stanowi, że zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Zwolnienie określone tym przepisem jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:
- świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty oraz
- podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, Gmina i jej jednostki zostały uznane za jednego podatnika w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedmiot i cel ww. ustawy centralizacyjnej oraz skutki poprzedzającego ją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi w zakresie organizacji kolonii, obozów czy wycieczek świadczone są w rozumieniu przepisów o VAT przez Gminę jako podatnika tego podatku.
Szkoła (jednostka) odpowiada co prawda za organizację danego wydarzenia na poziomie Gminy, ale nie może wystąpić w transakcji w charakterze podatnika VAT. W związku z powyższym, przepis § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów należy interpretować z uwzględnieniem konsekwencji ww. ustawy centralizacyjnej i orzeczenia TSUE i odnieść do Gminy jako całości oraz wszystkich uczniów i młodzieży uczęszczającej do szkół (innych jednostek oświatowych) na terenie całej Gminy.
Brak jest zatem podstaw do odrębnego traktowania, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, usług świadczonych na rzecz uczniów szkół (jednostek) będących jednostkami organizacyjnymi Gminy, innych niż organizator wyjazdu.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB3-1.4012.217.2.JP z dnia 11 września 2017 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.
I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Z kolei stosownie do treści art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w powołanej ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
I tak, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 tego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Z analizy tego przepisu wynika jednoznacznie, że zwolnienie określone tym przepisem jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:
- świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty oraz
- podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.
Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
W świetle przywołanych przepisów gmina i jej jednostki organizacyjne podlegające centralizacji w obecnie obowiązującym stanie prawnym są jednym podatnikiem w rozumieniu przepisów o podatku VAT.
Zatem w przedmiotowej sprawie, Gminę i szkoły będące jej jednostkami organizacyjnymi należy traktować jako jednego podatnika. Tym samym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 tego ww. rozporządzenia Ministra Finansów będą korzystały usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze organizowane dla uczniów ze szkół będących jednostkami organizacyjnymi danej Gminy.
Powyższa regulacja będzie zatem miała zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, bowiem dotyczy ona zwolnienia od podatku usług organizacji obozów, kolonii lub usług o podobnym charakterze organizowanych przez szkoły i jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, a jednostka Wnioskodawcy, która jest organizatorem co wynika z opisu sprawy jest jednostką objętą systemem oświaty.
W konsekwencji, brak jest podstaw do odrębnego traktowania, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, uczniów innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy, bowiem ze względu na centralizację rozliczeń to gmina jest podatnikiem świadczącym usługi na rzecz dzieci ze wszystkich swoich szkół.
Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej