Temat interpretacji
Prawo do zastosowania zwolnienia usług obsługi prawnej świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia usług obsługi prawnej świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 marca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia usług obsługi prawnej świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
- Wnioskodawca (zwany dalej : Spółką lub Kancelarią) jest spółką komandytową świadczącą usługi z zakresu obsługi prawnej. W ramach prowadzonej działalności, Spółka świadczy poprzez swoich pracowników/partnerów/współpracowników usługi prawnicze polegające m.in. na udzielaniu klientom porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów umów, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz dokumentów wzorcowych umów stosowanych przez klientów, przygotowywaniu oraz negocjowaniu umów.
- W związku z wykonywaną działalnością Kancelaria jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Spółka świadczy swoje usługi m.in. na rzecz funduszy inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych funkcjonujących na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
- Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz
funduszy inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych dotyczą
tworzenia i funkcjonowania pracowniczych programów emerytalnych,
prowadzonych w formie umowy o wnoszenie składek do funduszu
inwestycyjnego przez pracodawcę (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20
kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych). Obsługa
prawna prowadzona przez Spółkę w tym zakresie
dotyczy:
- Przygotowania umów zakładowych oraz umów z instytucją finansową, jak również innych dokumentów niezbędnych do utworzenia pracowniczego programu emerytalnego w formie obsługiwanej przez fundusz inwestycyjny;
- Obsługi prawnej w zakresie funkcjonowania pracowniczych programów emerytalnych prowadzonych w formie umowy o wnoszenie składek do funduszu inwestycyjnego (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych). Przedmiotem świadczonych usług w tym zakresie są kwestie związane z funkcjonowaniem pracowniczych programów emerytalnych jak m.in. kwestie obowiązków administracyjnych w postępowaniu przed KNF, przesłanki zastosowania wypłat, wypłat transferowych i zwrotów przewidzianych w ustawie, a także pomoc prawna przy bieżącej obsłudze pracowniczych programów emerytalnych wykonywanej przez fundusz inwestycyjny. Obsługa prawna przyjmuje postać opinii prawnych lub konsultacji telefonicznych, jak też uczestnictwa w spotkaniach.
- W zależności od umowy z klientem Spółka otrzymuje za świadczone usługi wynagrodzenie ryczałtowe (z góry określona wysokość) lub uzależnione od godzin pracy według ustalonej stawki godzinowej.
- W dniu 13 marca 2018 roku Kancelaria uzgodniła treść
umowy o obsługę prawną z Towarzystwem Funduszu Inwestycyjnego S.A. W
najbliższych dniach spodziewane jest zawarcie tej umowy. W jej ramach
Kancelaria zobowiązuje się do świadczenia na rzecz TFI pomocy prawnej w
zakresie wsparcia w przygotowaniu oraz oferowaniu przez TFI produktów
emerytalnych, w tym Pracowniczych Programów Emerytalnych, w tym w
szczególności w zakresie:
- weryfikacja oraz pomoc TFI w dostosowaniu obecnie obowiązujących statutów, umów oraz innych dokumentów, do których posiadania zobowiązany jest usługodawca oferujący Pracownicze Programy Emerytalne,
- przygotowanie dla TFI kompletu projektów wzorów dokumentów składających się na Pracownicze Programy Emerytalne, w tym w szczególności takich dokumentów jak umowa zakładowa, umowa z funduszem, wzory deklaracji i oświadczeń dla uczestników, wzory dokumentów niezbędnych do rejestracji Pracowniczych Programów Emerytalnych oferowanych przez TFI ,
- przeprowadzanie dedykowanych zindywidualizowanych do potrzeb TFI szkoleń oraz prezentacji z zakresu Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz innych elementów systemu dodatkowego zabezpieczenia emerytalnego,
- prowadzenie w imieniu TFI lub klientów TFI postępowań administracyjnych o wpis do rejestru Pracowniczych Programów Emerytalnych przed Komisją Nadzoru Finansowego,
- opiniowanie materiałów informacyjnych oraz marketingowych związanych z oferowanym przez TFI produktem Pracowniczych Programów Emerytalnych,
- monitorowanie zmian w przepisach dotyczących Pracowniczych Programów Emerytalnych i odpowiednie informowanie o tym TFI, w tym w zakresie umożliwiającym terminowe wywiązanie się z obowiązków ustawowych przez usługodawcę,
- prowadzenie szkoleń dla TFI oraz Klientów TFI w zakresie tematyki Pracowniczych Programów Emerytalnych,
- inne działania w zakresie Pracowniczych Programów Emerytalnych i innych produktów emerytalnych ustalone z Kancelarią wedle potrzeb TFI .
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej