POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-II/443-100/05/AK/18682

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2005, sygn. PP-II/443-100/05/AK/18682, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek Strony nr B-KR/0957/05 z dnia 16.02.2005 r, w części dotyczącej zakresu opodatkowania podatkiem VAT usługi przestawiania osi wagonów, gdy jest ona przedmiotem odsprzedaży nie potwierdza stanowiska przedstawionego w zapytaniu i prezentuje następujące stanowisko w omawianej sprawie:


UZASADNIENIE


Podatnik następująco opisuje stan faktyczny: Spółka w ramach świadczonych usług transportu międzynarodowego oraz usług transportowych związanych z importem oraz eksportem towarów, odbywających się na trasie z Rosji, Kazachstanu - przez teren Białorusi, nabywa od kontrahenta białoruskiego usługę "przestawienia osi wagonów kolejowych". Usługa ta jest przedmiotem odsprzedaży w ramach innych świadczonych usług. Przy czym usługa powyższa stanowi przedmiot odrębnego rozliczenia w cenie łącznej usługi. Przedmiotem zapytania jest ustalenie, w jaki sposób należy rozliczyć tą usługę, która jest przedmiotem odsprzedaży ?. Podatnik ocenia, że usługa ta bez względu na jej nabywcę (kontrahent krajowy, unijny, z kraju trzeciego) nie podlega opodatkowaniu w Polsce, gdyż miejscem jej świadczenia jest państwo trzecie - Białoruś.

Tutejszy Urząd przedstawia następującą ocenę prawną przedstawionego zagadnienia:
Należy wskazać, że przepisy ww. ustawy nie regulują przypadków odsprzedaży zakupionych usług. Regulacja z tego zakresu dotyczy wyłącznie dostawy towarów o czym mowa w art. 7, ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). W ocenie tutejszego Urzędu usługa przestawienia osi wagonów stanowi usługę na ruchomym majątku rzeczowym, wobec powyższego miejscem jej opodatkowania winno być miejsce wykonania - zgodnie z dyspozycją art. 27, ust. 2 pkt. 3, lit"d" ustawy. Ponieważ usługa wykonywana jest na terenie Białorusi (państwa trzeciego), nie stosuje się tu zasady "przesunięcia" miejsca świadczenia usługi - stosownie do regulacji art. 28, ust. 7 i 8 powołanej ustawy. Usługa na majątku ruchomym została już wykonana przez określonego wykonawcę na terenie innego państwa. Została rozliczona pod względem podatkowym przez sprzedawcę usługi, na podstawie odrębnych przepisów. Trudno z logicznego punktu widzenia uznać, by usługa ta mogła być nabyta również przez inne podmioty nie będące stroną obustronnej umowy o jej wykonanie. Pobieranie opłaty za powyższą czynność jest oznaką innego świadczenia realizowanego przez Spółkę, związanego z konkretną usługą (np. transportu międzynarodowego, czy usług spedycji). Dotyczy to również sytuacji, gdyby usługa "przestawienia osi wagonów kolejowych" była jako samoistna czynność przedmiotem odsprzedaży. Spółka nie świadczy usług z powyższego zakresu, nie może zatem miejsca jej świadczenia rozpoznawać w oparciu o regulację art. 27, ust. 2, pkt. 3, lit"d" ustawy. Spółka świadczy usługi transportowe i zapewne również spedycyjne. W myśl art. 794 § 1 Ustawy z 26 kwietnia1964r Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16 poz. 93 ze zm.) umowa spedycji została zdefiniowana jako umowa, w wyniku której spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Powyższa usługa winna być zatem rozpatrywana w oparciu o zakres usług, które są świadczone przez Spółkę, w ramach profesjonalnie wykonywanej działalności. A zatem jeżeli stanowić będzie składnik usługi transportu międzynarodowego wówczas podlegać będzie opodatkowaniu wg 0% stawki VAT na podstawie art. 83, ust. 1, pkt. 23 ustawy, bez względu na to kto będzie jej nabywcą. Jeżeli usługa powyższa stanowić będzie składnik usługi spedycyjnej, związanej z usługami transportu międzynarodowego, wówczas podlegać będzie opodatkowaniu wg stawki 0% również na podstawie powołanego przepisu, w związku z art. 83, ust.3, pkt.3 ustawy, oczywiście przy założeniu posiadania niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83, ust.5 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza stanowiska Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art.236 § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.

Małopolski Urząd Skarbowy