Prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.210.2018.1.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.210.2018.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2018 r. (data wpływu 28 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie przestrzeni miejskich () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie przestrzeni miejskich ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto A (zwane dalej Miastem) stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców oraz jego terytorium, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o charakterze lokalnym niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów. Podstawowym zadaniem własnym Miasta jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców. Spełnia ono ten obowiązek przez działalność swoich organów oraz jednostek organizacyjnych, realizując zadania własne i zadania zlecone oraz zadania wynikające z porozumień.

Ponadto Miasto jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilno-prawnych (w tym umów najmu, dzierżawy, sprzedaży mediów). W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 i art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Miasto dokonało z dniem 1 stycznia 2017 r. scentralizowania rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej zwanym VAT). Od 1 stycznia 2017 r. Miasto stanowi jednego podatnika VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

Jednymi z jednostek budżetowych podlegających centralizacji rozliczeń VAT są: Zakład Zieleni Miejskiej (dalej ZZM), realizujący zadania własne Miasta w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień, ochrony środowiska i przyrody, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, oraz Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej (dalej KZGM), realizujący zadania własne Miasta w zakresie gospodarowania i zarządzania budynkami mieszkalnymi i użytkowymi. Miasto obecnie stara się o dofinansowanie na realizację projektu pn. Zagospodarowanie przestrzeni miejskich () ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Realizatorem ww. przedsięwzięcia będzie ZZM (w zakresie infrastruktury w obrębie Parku) i KZGM (w zakresie infrastruktury lokali niemieszkalnych mieszczących się w budynkach mieszkalnych zarządzanych przez KZGM). Użytkownikiem lokali będzie inna jednostka budżetowa Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej MOPS).

Przedmiotem ww. projektu jest zagospodarowanie przestrzeni Miasta A w tym przebudowa i remont lokali w budynkach znajdujących się przy ulicy C dla potrzeb realizacji projektu pn. B - etap I, wraz z modernizacją przestrzeni publicznej Parku celem likwidacji istotnych problemów społecznych na obszarze rewitalizowanym, wynikających z Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Miasta A oraz w celu skutecznego i kompleksowego przekształcenia całego obszaru w atrakcyjną i nowoczesną, a zarazem przyjazną i bezpieczną przestrzeń zachęcającą do spędzenia w niej wolnego czasu.

Konieczność realizacji przedmiotowego projektu infrastrukturalnego obejmującego przestrzeń Parku oraz lokali mieszczących się przy ulicy C podyktowana jest potrzebą realizacji projektu nadrzędnego nieinfrastrukturalnego, tj. projektu pn. B etap I (dalej zwanym projektem nadrzędnym), którego realizatorem będzie MOPS.

Bezpośrednim celem projektu jest zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej obszar dzielnicy B w A m.in. dzięki utworzeniu instytucjonalnego zaplecza do rozwiązywania problemów społecznych poprzez zapewnienie lokali na potrzeby realizacji projektu nadrzędnego.

Przedmiotowe lokale będą udostępniane przez KZGM bezpośrednio MOPS jako odpowiedzialnemu za organizację wydarzeń we wskazanych lokalach zgodnie z założeniami projektu nadrzędnego (realizator projektu nadrzędnego). Udostępnienie przedmiotowych lokali nie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną. Będzie związane z rozliczeniami wewnętrznymi podatnika VAT.

Lokale przy ulicy C będą stanowiły biura projektu nadrzędnego. Znajdą się tam pomieszczenia biurowe, sala szkoleniowa, w której prowadzone będą różnego rodzaju warsztaty, spotkania edukacyjne i inne. Dodatkowo w jednym z lokali zagospodarowana zostanie sala z przeznaczeniem na konsultacje indywidualne gdzie swoje miejsce będzie mieć również Punkt Informacji Obywatelskiej.

Projekt w części, dla której realizatorem jest Zakład Zieleni Miejskiej polega na kompleksowej przebudowie zdegradowanej infrastruktury parkowej zgodnie z opracowanym w roku 2014 projektem budowlanym. W zakresie robót budowlanych podczas modernizacji parku przewiduje się przebudowę układu ciągów pieszych, przebudowę placu zabaw, budowę siłowni zewnętrznej, ogrodzonego wybiegu dla psów, placu pod ustawienie sceny mobilnej oraz zaplecza scenicznego, utworzenie strefy wypoczynkowej oraz sztucznej rzeki i schodów terenowych. W zakresie branży elektrycznej i sanitarnej przewiduje się modernizację istniejącej sieci elektrycznej przebudowę oświetlenia, modernizację sieci sanitarnej na potrzeby toalety bezobsługowej oraz zbiornika na wodę deszczową na potrzeby nawadniania. Dodatkowo przewiduje się także budowę sieci Hot-Spot, celem zapewnienia dostępu do Internetu w technologii Wi-Fi, co stanowi to koszt niekwalifikowalny projektu. Ponadto w ramach projektu przewiduje się wykonanie kompleksowych nasadzeń drzew, krzewów, wykonania kwietników oraz rewitalizację trawników.

Po oddaniu wytworzonej infrastruktury do użytkowania przewiduje się organizację koncertów plenerowych (co najmniej sześciu rocznie), spotkań edukacyjnych (w tym związanych z kinem plenerowym), organizację ogólnodostępnych warsztatów dla mieszkańców a także imprez o charakterze sportowym. Powyższe wydarzenia będą miały charakter imprez otwartych (niebiletowanych). Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniona nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto będzie miało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie przestrzeni miejskich () w zakresie adaptacji i remontu lokali na potrzeby realizacji projektu nadrzędnego oraz w zakresie rewitalizacji Parku na potrzeby wykonywania zadań własnych gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1221, z późn. zm.; zwanej dalej ustawą), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Biorąc powyższe pod uwagę, Miasto nie będzie mogło na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem z uwagi na niespełnienie warunku, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będzie miało również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Miasto jako realizujące zadania własne w tym zakresie nie może zostać uznane za podatnika. Działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej. Usługi zakupione w ramach realizacji części projektu, dla której realizatorem jest KZGM, w zakresie adaptacji i remontu lokali, które następnie zostaną udostępnione innej jednostce budżetowej, która to będzie realizowała projekt nadrzędny nie związany ze sprzedażą opodatkowaną, będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do czynności nie stanowiących działalności gospodarczej, a więc nieopodatkowanej podatkiem VAT. Dodatkowo rozliczenia pomiędzy MOPS i KZGM nie podlegają opodatkowaniu VAT ponieważ są to wewnętrzne rozliczenia tego samego podatnika VAT jakim jest Miasto i jako takie nie podlegają opodatkowaniu.

W przypadku infrastruktury Parku, przy nabywaniu towarów i usług Miasto A również działa jako organ władzy publicznej a nie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Celem nabycia przy ponoszeniu nakładów na rewitalizację parku (dla której realizatorem jest ZZM) jest wytworzenie infrastruktury, która ma na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców w sposób nieodpłatny co stanowi realizację zadań statutowych Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym Miasto przy dokonywaniu wydatków na realizację rewitalizacji Parku nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani w momencie nabycia ani później przez okres dokonywania korekt. Zatem podatek VAT naliczony wynikający z wydatków ponoszonych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego w zakresie adaptacji i remontu lokali oraz rewitalizacji Parku można uznać za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej