w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.245.2018.2.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2018, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.245.2018.2.AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 26 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie realizować projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina zamierza zorganizować wydarzenie o charakterze tradycyjno-promocyjno-rekreacyjnym związane z zachowaniem i kultywowaniem dziedzictwa kulturowego, promocją lokalnego przetwórstwa, promocją innowacyjnych rozwiązań technologicznych, promocją obszaru LGD pod względem turystycznym oraz pozytywnie wpływające na rynek pracy. Impreza będzie miała charakter ogólnodostępny, tzn. organizowana jest dla wszystkich zainteresowanych osób z obszaru LGD (społeczności lokalnej) oraz turystów odwiedzających Gminę. Termin imprezy to 2018 r. Uroczystość będzie miała miejsce na boisku przy Urzędzie Gminy. Zamierza się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną o terminie, miejscu oraz charakterze uroczystości (ogłoszenie w prasie lokalnej, plakaty). Plakaty zostaną rozwieszone we wszystkich sołectwach gminy oraz w miejscowościach siedzib gmin sąsiadujących z Gminą. Dla mieszkańców Gminy zostanie ogłoszony konkurs twórczości ludowej, którego wyniki zostaną podane podczas uroczystości (zwycięzcy otrzymają nagrody - za pierwsze trzy miejsca). Dla dzieci i młodzieży szkolnej ze szkół z terenu Gminy zostaną ogłoszone dwa konkursy, tj. konkurs ekologiczny oraz konkurs recytatorski pod nazwą Moja miejscowość w wierszach i piosenkach. Konkursy odbędą się w trzech kategoriach wiekowych (klasy 0-3 ,4-6 i gimnazjum), nagrody otrzymają uczniowie, którzy zajmą trzy pierwsze miejsca w każdej z dwóch kategorii wiekowej. Informacja na temat możliwości wzięcia udziału w konkursach i warunki uczestnictwa (regulaminy) zostaną zamieszczone na stronie internetowej Wnioskodawcy. Zatrudniona zostanie profesjonalna firma ochroniarska czuwająca nad bezpieczeństwem imprezy. W ramach realizacji operacji planuje się wynająć scenę, agregat, nagłośnienie oraz oświetlenie. Na scenie zamieszczony zostanie baner reklamowy informujący o tytule imprezy oraz źródłach finansowania (loga podmiotów współfinansujących). Część artystyczną stanowić będą występy siedmiu zespołów/kapel regionalnych (dwa nawiązujące do tradycji) oraz dzieci jednej z miejscowych szkół podstawowych (program artystyczny o charakterze tradycyjno-kulturalnym). Na pięciu zorganizowanych stoiskach (stoły wiejskie) uczestnicy imprezy będą mieli możliwość degustacji lokalnych wyrobów.

Na imprezie udostępniane będą materiały promocyjno-informacyjne (foldery, pocztówki) ukazujące walory turystyczne Gminy. W godzinach wieczornych odbędzie się pokaz sztucznych ogni. Do godziny 24 trwać będzie zabawa taneczna na świeżym powietrzu.

Operacja promować będzie lokalne walory, tj.:

  • tradycja obszaru (promocja poprzez: występy zespołów o tematyce ludowej, program artystyczny dzieci z terenu gminy oraz konkurs twórczości ludowej i konkurs recytatorski dla dzieci),
  • wysokiej jakości produkty regionalne (promocja poprzez możliwość degustacji podczas trwania imprezy) - stoły wiejskie z produktami regionalnymi wytwarzanymi w sposób tradycyjny odzwierciedlają specyfikę regionu, podkreślając bogactwo dziedzictwa kulinarnego,
  • miejsca na terenie gminy atrakcyjne pod względem turystycznym, które warto odwiedzić.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Gminie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 86) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez te podmioty odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. czynności, które realizują na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy:

  • pkt 8) edukacji publicznej;
  • pkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  • pkt 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  • pkt 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  • pkt 18) promocji gminy.

Tym samym, zadania realizowane przez Gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, finansowane z dotacji lub innych dopłat o podobnych charakterze nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) będzie realizować projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina zamierza zorganizować wydarzenie o charakterze tradycyjno promocyjno rekreacyjnym związane z zachowaniem i kultywowaniem dziedzictwa kulturowego, promocją lokalnego przetwórstwa, promocją innowacyjnych rozwiązań technologicznych, promocją obszaru LGD pod względem turystycznym oraz pozytywnie wpływające na rynek pracy. Impreza będzie miała charakter ogólnodostępny, tzn. organizowana jest dla wszystkich zainteresowanych osób z obszaru LGD (społeczności lokalnej) oraz turystów odwiedzających Gminę. Termin imprezy to 2018 r. Uroczystość będzie miała miejsce na boisku przy Urzędzie Gminy. Zamierza się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną o terminie, miejscu oraz charakterze uroczystości (ogłoszenie w prasie lokalnej, plakaty). Plakaty zostaną rozwieszone we wszystkich sołectwach Gminy oraz w miejscowościach siedzib gmin sąsiadujących z Gminą. Dla mieszkańców Gminy zostanie ogłoszony konkurs twórczości ludowej, którego wyniki zostaną podane podczas uroczystości (zwycięzcy otrzymają nagrody - za pierwsze trzy miejsca). Dla dzieci i młodzieży szkolnej ze szkół z terenu Gminy zostaną ogłoszone dwa konkursy, tj. konkurs ekologiczny oraz konkurs recytatorski pod nazwą Moja miejscowość w wierszach i piosenkach. Informacja na temat możliwości wzięcia udziału w konkursach i warunki uczestnictwa (regulaminy) zostaną zamieszczone na stronie internetowej Wnioskodawcy. Zatrudniona zostanie profesjonalna firma ochroniarska czuwająca nad bezpieczeństwem imprezy. W ramach realizacji operacji planuje się wynająć scenę, agregat, nagłośnienie oraz oświetlenie. Na scenie zamieszczony zostanie baner reklamowy informujący o tytule imprezy oraz źródłach finansowania (loga podmiotów współfinansujących). Część artystyczną stanowić będą występy siedmiu zespołów/kapel regionalnych (dwa nawiązujące do tradycji) oraz dzieci jednej z miejscowych szkół podstawowych (program artystyczny o charakterze tradycyjno-kulturalnym). Na pięciu zorganizowanych stoiskach (stoły wiejskie) uczestnicy imprezy będą mieli możliwość degustacji lokalnych wyrobów.

Na imprezie udostępniane będą materiały promocyjno-informacyjne (foldery, pocztówki) ukazujące walory turystyczne Gminy. W godzinach wieczornych odbędzie się pokaz sztucznych ogni. Do godziny 24 trwać będzie zabawa taneczna na świeżym powietrzu. Operacja promować będzie lokalne walory, tj.:

  • tradycja obszaru (promocja poprzez: występy zespołów o tematyce ludowej, program artystyczny dzieci z terenu gminy oraz konkurs twórczości ludowej i konkurs recytatorski dla dzieci),
  • wysokiej jakości produkty regionalne (promocja poprzez możliwość degustacji podczas trwania imprezy) - stoły wiejskie z produktami regionalnymi wytwarzanymi w sposób tradycyjny odzwierciedlają specyfikę regionu, podkreślając bogactwo dziedzictwa kulinarnego,
  • miejsca na terenie gminy atrakcyjne pod względem turystycznym, które warto odwiedzić.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy realizując przedstawiony we wniosku projekt ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że planowane wydarzenie o charakterze tradycyjno promocyjno rekreacyjnym będzie miało charakter ogólnodostępny, tzn. organizowane jest dla wszystkich zainteresowanych osób z obszaru LGD (społeczności lokalnej) oraz turystów odwiedzających Gminę. Jak wskazał Wnioskodawca, w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał.

Zatem, nabywane w związku z realizacją projektu obejmującego opisane we wniosku wydarzenie towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej