Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.230.2018.1.KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.230.2018.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 9 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Z. w części dotyczącej usług tzw. caravaningu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Z. w części dotyczącej usług tzw. caravaningu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zakres zadań Gminy obejmuje m.in. sprawy dotyczące turystyki, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zieleń gminną oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 z dnia 13 września 2016 r.) od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozliczenie VAT. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSiR).

Gmina realizuje projekt pn. Z. (dalej zwany Projektem). Jest to Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt ten jest częścią zamierzenia inwestycyjnego realizowanego na terenie tzw. cypla Jeziora o powierzchni XX.XXX,X m2 (4,5ha) na os. X w (). Zarówno teren I jak i II etapu inwestycji koncentruje się na działkach zlokalizowanych na tzw. cyplu. W 2017 r. rozpoczął się I etap inwestycji pn. Rozwój turystyki opartej o dziedzictwo naturalne i kulturalne transgranicznych miast i w ramach Programu Współpraca Litwa-Polska Interrreg V-A, który otrzymał dofinansowanie na zagospodarowanie tego obszaru. Natomiast zadaniem przedmiotowego Projektu, stanowiącego II etap przedsięwzięcia jest uzupełnienie zagospodarowania tego terenu o infrastrukturę, która umożliwia umiejętne zarządzanie walorami środowiskowymi Jeziora (). Zrealizowanie obu etapów stworzy największy kompleks plażowy w okolicy (). Etap I niebędący przedmiotem niniejszej interpretacji, wyposaży ten teren m.in. w plażę trawiastą, plażę piaszczystą, pomost z wieżą widokową, dwa boiska do streetball oraz trzy boiska do piłki plażowej, natryski prysznicowe zewnętrzne, ścieżki rowerowe i piesze, krótki odcinek dojazdu do tego miejsca, ławki.

Natomiast realizacja II etapu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację uzupełni cypel o zespół szatniowo-sanitarny, taras widokowy, ciągi piesze, dojazdy i parkingi dla kierowców i rowerzystów, caravaning, kolejne dwa pomosty (w tym m.in. do slipowania), deszczochron, oświetlenie.

W dniu 15 listopada 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie II etapu finansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 powyższego przedmiotowego Projektu. Wartość Projektu 4.910.856,29 zł brutto. Wraz z wnioskiem o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie z dnia 7 listopada 2016 r. o prawie do częściowego odzyskania VAT naliczonego zawartego w cenach usług i towarów związanych z realizacją Projektu, kierując się tym, iż MOSiR jako jednostka organizacyjna Gminy będzie generować przychody w imieniu Gminy z tytułu udostępniania miejsc postojowych kamperom. W ramach otrzymanej dotacji kwota podatku od towarów i usług, dotycząca udostępniania miejsc postojowych kamperom nie była kosztem kwalifikowalnym, a tym samym nie była finansowana ze środków instytucji finansującej. Okres realizacji Projektu to zgodnie z wnioskiem: 1 września 2017 r. - data rozpoczęcia realizacji projektu; data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 1 listopada 2017 r.; data finansowego zakończenia realizacji projektu 30 września 2018 r.

W ramach przedmiotowego Projektu stanowiącego II etap inwestycji przewiduje się:

  • budowę zespołu szatniowo-sanitarnego wraz z ogólnodostępnym tarasem widokowym (zespół sanitarny damski, zespół sanitarny męski, oddzielny węzeł sanitarny dla osób niepełnosprawnych, zespół pomieszczeń socjalnych, zespół pomieszczeń techniczno-gospodarczych), który będzie służył do obsługi ruchu turystycznego,
  • przygotowanie terenu przeznaczonego pod cele campingowe - caravaning (10 miejsc) wraz z budową dojazdu do niego,
  • budowę dojść pieszych - pomiędzy istniejącą promenadą, deszczochronem, a plażą i budynkiem sanitarno-szatniowym,
  • budowę pomostu nr 1 do cumowania sprzętu pływającego wraz z podczyszczeniem dna w obszarze jego basenu oraz budowę pomostów pływających,
  • budowę deszczochronu nr 1 - w formie zadaszonej altany parkowej, o konstrukcji drewnianej,
  • budowę parkingu oraz dojazdu do niego przy ul. (85 miejsc postojowych),
  • budowę dwóch parkingów rowerowych wzdłuż istniejącej promenady,
  • budowę dojazdu do tzw. slipowania sprzętu wodnego przy pomoście nr 1 (slipowanie - to specjalne miejsce do wodowania drobnego sprzętu pływackiego m.in. łódek, skuterów wodnych),
  • budowę małej architektury (kosze, ławki), murki-siedziska,
  • odwodnienie parkingów,
  • przyłącza do punktów wodnych do caravaningu,
  • przyłącza wodociągowe, sanitarne i pompy ciepła do budynku sanitarno-szatniowego,
  • oświetlenie ciągu pieszo-rowerowego (zrealizowanego w I etapie),
  • oświetlenie ciągów pieszych (realizowanych w II etapie),
  • wykonanie instalacji elektrycznej budynku sanitarno-szatniowego,
  • wykonanie instalacji elektrycznej caravaningu.

Oprócz inwestycji projekt obejmuje obsługę inwestorską oraz promocję projektu.

Z myślą o osobach odwiedzających , na terenie na którym realizowany jest projekt powstanie 10 miejsc przeznaczonych pod cele campingowe - caravaning. Spośród zadań inwestycyjnych realizowanych w trakcie przedmiotowego projektu z usługą caravaningu, a więc z czynnościami opodatkowanymi, związane są: przygotowanie terenu pod cele camperingowe, przyłącza do punktów wodnych do caravaningu oraz wykonanie instalacji elektrycznej caravaningu. Będą one po zrealizowaniu inwestycji dostępne wyłącznie użytkownikom wyżej wymienionego miejsca. Na obecnym etapie inwestycji nie jest możliwe określenie dostępności i ewentualnej odpłatności za korzystanie z zespołu szatniowo-sanitarnego. Pozostała część realizowanej inwestycji, będzie służyła udostępnianiu turystom, jak i mieszkańcom bezpłatnie.

Infrastruktura będzie utrzymywana i dostępna dla potencjalnych odbiorców przez cały rok niezależnie od warunków pogodowych, minimum 5 miesięcy w ciągu roku (ciągi piesze, taras widokowy, pomost do slipowania, który w okresie zimowym będzie służył jako pomost widokowy). Celem projektu jest zagospodarowanie terenu będącego przedmiotem inwestycji, nadanie mu walorów funkcjonalnych (turystycznych i rekreacyjnych), ochrona jeziora przed dotychczasowym niekontrolowanym użytkowaniem przez mieszkańców i turystów, udostępnienie dodatkowej powierzchni położonej nad Jeziorem wszystkim mieszkającym w mieście o dużej gęstości zaludnienia oraz turystom, w tym osobom niepełnosprawnym. Budowa infrastruktury nie tylko typowo turystycznej (pomosty, zespół szatniowo-sanitarny z tarasem widokowym, deszczochron, caravaning), ale również okołoturystycznej (ciągi piesze na terenie kompleksu, dojazdy, parkingi dla samochodów, parkingi dla rowerów, dojazd do slipowania sprzętu wodnego).

Obszar inwestycji II etapu w oparciu o dokumentację projektową, obejmuje między innymi: pomost stały na jeziorze Nr 1, pomost pływający przy pomoście, slip, budynek szatniowo-sanitarny, caravaning wraz z dojazdem, place i ciągi piesze, parkingi dla samochodów, dojazdy do parkingu, parkingi rowerowe oraz deszczochron Nr 1.

Właścicielem infrastruktury będzie Gmina. Powstała, w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wraz z gruntem zostanie przekazana w trwały zarząd jednostce organizacyjnej MOSiR w , która zgodnie ze swoim statutem zarządza obiektami znajdującymi się na obszarze swojej działalności wypełniając zadania Gminy. MOSiR prowadzi działalność sportowo-rekreacyjną. Będzie on po przekazaniu prowadzić wszelkie rozliczenia finansowe, związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury. MOSiR będzie generować przychody w imieniu Gminy z tytułu udostępnienia miejsc postojowych kamperom, które będą pobierane zgodnie z ustalonym cennikiem. Powyższe opłaty będą nierozerwalnie związane z możliwością korzystania z tego obiektu. MOSiR do sprzedaży z tytułu udostępniania miejsc campingowych zamierza stosować stawkę 8% (poz. 163 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). W chwili obecnej, w cenę caravaningu na innym kempingu prowadzonym przez MOSiR wliczone jest korzystanie z całej infrastruktury campingu, czyli: zrzut nieczystości/wody, podłączenie do skrzynki elektrycznej (prąd), wi-fi, toalety, prysznic, pomieszczenie socjalne, tzw. kuchnia, w której są stoły i krzesła. Biorąc pod uwagę cennik na tym campingu, wynika z niego, że osoby korzystające z campingu płacą za zrzut nieczystości, prąd, kuchnię, a toalety i prysznice otrzymują dodatkowo bezpłatnie, bo te pozycje widnieją w cenniku, jako osobne, a od caravaningowców opłaty za te usługi nie są pobierane. Podobne zasady prawdopodobnie będą wprowadzone na campingu, który jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Środki na utrzymanie zagospodarowanego terenu będą pochodziły z budżetu Gminy oraz z przychodów z kamperowiska. Okres trwałości projektu to 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

Gmina występuje po raz drugi z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie, ponieważ nastąpiła zmiana w zakresie możliwości wyodrębnienia z faktur dotyczących przedmiotowej inwestycji poszczególnych części prowadzonej inwestycji, w tym części wydatków dotyczących caravaningu, stanowiącego czynności opodatkowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może skorzystać z prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego na mocy prawodawstwa krajowego, od wydatków związanych z inwestycją pn. Z., w części dotyczącej caravaningu - prawo do pełnego odliczenia podatku VAT; od pozostałych wydatków - brak prawa do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zdaniem Gminy, wszystkie ww. przesłanki w odniesieniu do przedmiotowej inwestycji zostały spełnione, a tym samym Gmina będzie miała możliwość odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jej realizację i bieżące jej utrzymanie. Jednakże, Gmina pragnie podkreślić, iż będzie jej przysługiwało wyłącznie częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od powyższych nabyć, ponieważ inwestycja będzie przez Gminę wykorzystywana jednocześnie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy VAT.

Zdaniem Gminy ma ona prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją projekt pn. Z., ponieważ MOSiR jako jednostka organizacyjna Gminy będzie generować przychody w jej imieniu z tytułu udostępnienia miejsc postojowych kamperom. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wraz z gruntem zostanie przekazana w trwały zarząd jednostce MOSiR w , rozliczanej od czasu obowiązkowej centralizacji, czyli od 1 stycznia 2017 r. w ramach wspólnego rozliczenia VAT.

W związku z tym, iż Gmina widzi możliwość częściowego odliczenia podatku od towarów i usług, zamierza ona określić jaka część podatku naliczonego podlega odliczeniu. W celu częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących poniesionych przez Gminę na ww. inwestycję, która będzie przekazana jednostce organizacyjnej i która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej oraz do działalności innej niż gospodarcza (poza VAT), Gmina zamierza dokonać przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności, tj. do czynności opodatkowanych VAT lub niepodlegających ustawie o VAT. Następnie w części dotyczącej czynności opodatkowanych, czyli caravaningu - zamierza dokonać odliczenia pełnego (100% podatku VAT), natomiast od pozostałej części wydatków, ujętych na fakturach zakupowych - brak odliczenia podatku, w związku z brakiem związku z czynnościami opodatkowanymi.

Możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków z faktur dotyczących robót wykonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu oraz przyporządkowania do konkretnego rodzaju działalności (opodatkowanej VAT lub niepodlegającej VAT), pojawiła się wraz z otrzymaniem pierwszej faktury za te usługi. Załączony do niej protokół wykonanych robót w toku, wraz ze szczegółową specyfikacją wykonanych robót, prezentują wartość wykonanych robót w podziale na poszczególne części inwestycji. Wyodrębnienie to umożliwia kwotowe określenie, jaka część wykonanych robót dotyczy caravaningu. W związku z tym, Gmina zamierza dokonać na tej podstawie odliczenia podatku VAT tylko od wydatków dotyczących caravaningu.

W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, że może skorzystać z prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT na mocy prawodawstwa krajowego, od wydatków związanych z inwestycją pn. Z., w następujący sposób: w części dotyczącej caravaningu - prawo do pełnego odliczenia podatku VAT; od pozostałych wydatków - brak prawa odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy, mają jednak zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro jak wynika z treści wniosku - projekt polegający na zagospodarowaniu brzegu Jeziora etap II w części dotyczącej tzw. caravaningu dotyczy wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego, który dotyczy realizacji projektu w tej części, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. W przypadku pozostałych wydatków wykorzystywanych do celów innych niż działalność gospodarcza Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku.

Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności gospodarczej. Zatem skoro Gmina jest w stanie określić kwoty podatku naliczonego związane z działalnością opodatkowaną, w konsekwencji w odniesieniu do tej części podatku wynikającego z faktur zakupu, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym należy stwierdzić, że stanowisko Gminy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto prawidłowości zastosowania stawki 8% podatku do usług caravaningu, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiono stanowiska, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej