Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2018 r., (data wpływu 26 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2018 r. (data wpływu 03 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 03 kwietnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
W chwili obecnej Stowarzyszenie w realizuje wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach PROW na lata 2014-2020 pn. . o wartości 8.158,10 PLN brutto (z podatkiem VAT).
Celem projektu jest stworzenie warunków do artystycznego i społeczno-emocjonalnego rozwoju młodzieży z terenu gminy , a także pogłębienie wiedzy oraz ukazanie wartości lokalnej kultury i krajobrazu historyczno-przyrodniczego.
Dzięki atrakcyjnym zajęciom kulturalnym realizowanym w formie edukacji pozaformalnej, młodzi w atrakcyjny sposób spędzą czas, jednocześnie rozwijając umiejętności i wiedzę w obszarze kulturalno-artystycznym oraz społecznym. Działania będą się skupiać wokół tematu malarstwa i fotografii - ukazując zagadnienie z różnych perspektyw i w różnych jego odsłonach.
Młodzież będzie poznawać historię sztuki przygotowując prezentacje, organizując wycieczki oraz sesje fotograficzne z udziałem inspirowanych wielkim malarstwem tzw. żywych obrazów. Przygotowując inscenizacje wybranych dzieł, będzie się wcielać w role aktorów, fotografów czy scenografów. Będzie dążyć do perfekcji w wiernym ich odtworzeniu i kreatywnie tworzyć własne wersje obrazów np. komponując nowe tło, w którym będzie widoczne piękno miejsc, budowli czy symboli znanych z najbliższego otoczenia. Pasje związane z fotografią będzie rozwijać zdobywając wiedzę teoretyczną, którą następnie wykorzysta w praktyce, zaś efekty pracy zaprezentuje podczas wernisażu. Twórcze aspiracje młodzieży wyrażą się także w projektowaniu plakatów i zaproszeń związanych z promocją działań. Poprzez czynne uczestnictwo we wszystkich wyżej opisanych działaniach uczestnicy będą także rozwijać kompetencje społeczne oraz umiejętności praktyczne.
Projektując działania, których odbiorcą mają być młodzi ludzie, najczęściej bywa tak, że biorą udział we wszystkim co zostało im przygotowane w taki sposób zorganizowana jest tradycyjna edukacja szkolna. W celu osiągnięcia zaplanowanych rezultatów należy potraktować uczestników przedmiotowo, co w praktyce oznacza włączenie młodych do pracy nad projektem na każdym etapie jego realizacji i w każdym jego wymiarze, także poddziału obowiązków i odpowiedzialności. Przyjęta przez Wnioskodawcę metodologia pracy, a więc praca nie na rzecz a z młodzieżą oraz forma warsztatowa większości podejmowanych działań - tj. nauka w praktyce wspierają proces edukacji kulturalnej. W szkole uczeń jest biernym odbiorcą nie ponosi odpowiedzialności za organizację i przebieg standardowej lekcji w projekcie jest inaczej.
Aktywny uczestnik bierze na siebie część odpowiedzialności jako współtwórca musi zatem wykazać się wieloma cechami, takimi jak kreatywność, analityczne myślenie, umiejętność podejmowania decyzji i wyciągania wniosków, komunikacja interpersonalna realna ocena sytuacji.
Nabycie i doskonalenie tych cech będzie dodatkowym rezultatem prowadzonych zajęć kulturalnych. Opiekę merytoryczną nad młodzieżą będą mieli trenerzy, posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie poszczególnych działań.
Wynagrodzenie dla trenerów będzie głównym kosztem, sfinansowanym z przyznanej dotacji. Do przeprowadzania zajęć konieczny będzie także podstawowy zestaw fotograficzny (aparat, karta pamięci + statyw + blenda + lampy stałego światła). Ze wstępnego rozeznania wynika, że wypożyczenie jest dobrym rozwiązaniem przy jednorazowym lub krótkotrwałym użytkowaniu sprzętu. Projekt zakłada prowadzenie warsztatów fotograficznych przez 3 miesiące, dlatego biorąc pod uwagę nawet najtańszą ofertę, koszt zakupu jest niższy od kosztu wypożyczania. Dodatkowo wynajem wiąże się dużą kaucją przekraczającą możliwości finansowe stowarzyszenia.
Wnioskodawca skierował także do oferentów zapytanie o możliwość przeprowadzenia warsztatów na udostępnionym przez nich sprzęcie zaznaczając, że oferent może wycenić usługę wypożyczenia. Wszystkie otrzymane odpowiedzi wykluczały taką możliwość. Sprawdzono również możliwość leasingu. Z rozeznania rynkowego wynika, że firmy posiadające w swojej ofercie akcesoria fotograficzne prowadzą dzierżawę od wartości 3.000 zł netto, zaś okres leasingu wynosi od 18 do 48 miesięcy, co przekracza zarówno czas trwania projektu jak również wartość kupna wyżej opisanego zestawu. Również parter projektu Gminny Ośrodek Kultury nie posiada sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia warsztatów fotograficznych, dlatego też koszty zakupu aparatu i pozostałych akcesoriów zostały ujęte w zestawieniu rzeczowo-finansowym. Dotacja zostanie także przeznaczona na wydruk i oprawę 12 szt. wielkoformatowych zdjęć powstałych podczas warsztatów oraz organizację wernisażu kończącego projekt, podsumowującego wszystkie działania a także prezentującego zdjęcia powstałe na warsztatach fotograficznych Koszty związane z organizacją wernisażu to druk i oprawa fotoobrazów (12 szt.) druk plakatów (20 szt.), zaproszeń (60 szt.) oraz poczęstunek dla uczestników.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał: Wnioskodawca Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z realizacją projektu faktury będą wystawione na Wnioskodawcę Stowarzyszenie w .
Nabyte towary oraz usługi świadczone w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu - organizacja zajęć kulturalnych dla dzieci i młodzieży dofinansowanego ze środków UE w ramach PROW na lata 2014-2020, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyżej inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu ze względu na fakt, iż wydatki poniesione na realizację projektu nie będą związane z czynnościami Stowarzyszenia opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2016 710 tj. dalej: u.p.t.u), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu z tego względu, iż Stowarzyszenie realizując projekt i nabywając niezbędne towary i usługi nie występuje w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację projektu nie będą związane z czynnościami Stowarzyszenia podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221, z późn., zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Nabyte towary oraz usługi świadczone w związku z realizacją projektu pn. wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nadto, Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nabyte towary oraz usługi świadczone w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej