Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.192.2018.1.PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.192.2018.1.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. Modernizacja świetlicy wiejskiej w G. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. Modernizacja świetlicy wiejskiej w G..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn: Modernizacja świetlicy wiejskiej w G. w ramach działania Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność, objętego Priorytetem 4. Zwiększanie zatrudnienia i spójności terytorialnej.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.

Realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z pkt 17 ww. przepisu, zadania własne Gminy obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Gmina wykonuje czynności, które jej zdaniem: 1 pozostają poza zakresem ustawy o VAT (tj. działa jako organ władzy publicznej), 2 czynności podlegające opodatkowaniu VAT wg różnych stawek (ich następstwem jest naliczenie kwoty podatku według odpowiedniej stawki i odprowadzenie go do Urzędu Skarbowego) oraz 3 czynności podlegające opodatkowaniu VAT, aczkolwiek korzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Gmina będzie realizować projekt pn. Modernizacja świetlicy wiejskiej w G., przy czym ubiegała się o dofinansowanie kosztów jego realizacji. W dniu 6 lutego 2018 pomiędzy Województwem , a Gminą została podpisana umowa o dofinansowanie w 56,70% kosztów przedmiotowego projektu.

Obiekt stanowić będzie świetlicę wiejską, a modernizacja będzie obejmować roboty budowlane zewnętrzne i wewnętrzne. Prace zewnętrzne będą polegały na rozbiórce połaci dachowej, a następnie wykonana zostanie nowa więźba dachowa, deskowanie połacenie i pokrycie dachówką ceramiczną. W dalszej kolejności zostaną wykonane obróbki blacharskie oraz stopnie kominiarskie i bariera śniegowa. W ramach robót wewnętrznych zostanie rozebrana podsufitka i wykonany będzie sufit podwieszany na konstrukcji z profili metalowych, wykonane roboty sanitarne i elektryczne. Ponadto wymiana 1 okna, wykończenie gipsowe ścian i malowanie. Wszystko to w celu pielęgnowania lokalnego dziedzictwa poprzez utworzenie informacji o lokalnych zasobach. Będą tam promowane obiekty agroturystyczne i ciekawe zakątki gminy i gmin nadzalewowych.

Wybudowany w ramach zadania obiekt pozostanie własnością Gminy i wykorzystywany będzie jako punkt informacji o lokalnych zasobach w celu promowania, pielęgnowania oraz upowszechniania dziedzictwa kulturowego, rybołóstwa i utrzymany będzie minimum 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej. Gmina nie będzie z tego tytułu pobierać żadnych opłat oraz nie będzie świadczyć usług. Obiekt nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu, ani korzystającej ze zwolnienia od VAT.

Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o przyznanie płatności po zrealizowaniu ww. zadania jest interpretacja dotycząca możliwości bądź braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego od zakupów towarów i usług zrealizowanych w ramach projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu. Modernizacja świetlicy wiejskiej z przeznaczeniem na punkt informacji o lokalnych zasobach nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, czy też zwolnionej. Zakup towarów i usług będzie pozbawiony związku o którym mowa w art. 86 ust. 1 i 2a-2h oraz art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Podsumowując należy stwierdzić, że zdaniem Gminy, brak jest możliwości odliczenia podatku w ramach planowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej