Temat interpretacji
Z przedstawionej przez podatnika Uchwały nr XXX/263/04 Rady Miasta z dnia 30 grudnia 2004r. w sprawie budżetu miasta na 2005r. wynika, że Strona otrzymała z Urzędu Miejskiego dotację podmiotową. Otrzymana dotacja, zgodnie z wyjaśnieniem Strony, przeznaczona jest na pokrycie wydatków związanych z wynagrodzeniem osobowym, płatnością składek ZUS, z zakupem towarów i usług (art. biurowe, gospodarcze, remontowe, utrzymanie sekcji, energia, woda, gaz, usługi komunalne, transportowe, telefoniczne, kulturalne, pocztowe i inne) i pozostałych kosztów (opłaty ZAIKS, STOART, ZPAV, składka PFRON, opłata za wieczyste użytkowanie gruntu, delegacje, ZFSŚ i inne).Otrzymana dotacja nie jest związana z dostawą konkretnego towaru lub usługi.
Według stanowiska wnioskodawcy ww. dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wlicza się ją do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego w celu obliczenia proporcji określonej w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy obrotem, a tym samym podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Jak więc wynika z powyższego przepisu nie każda dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku gdy podmiot otrzymuje dotację nie do konkretnego towaru lub usługi, lecz na pokrycie kosztów działalności, jak w niniejszym przypadku, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej, zgodnie z ust. 2 ww. art., podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.Ww. proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Wobec powyższych otrzymana przedmiotowa dotacja przez podatnika nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wlicza się ją do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.