Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług w celu realizacji zadania polegającego na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku OSP oraz silosu na pelet
Na podstawie art.
13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca
2018 r.) uzupełnionym pismem z 26 marca 2018 r. (data wpływu 30 marca
2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT
naliczonego w związku z zakupami towarów i usług w celu realizacji
zadania polegającego na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania
budynku OSP oraz silosu na pelet jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 marca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług w celu realizacji zadania polegającego na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku OSP oraz silosu na pelet. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 26 marca 2018 r. (data wpływu 30 marca 2018 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację zadania Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014&‑2020.
Zakres projektowanej przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne:
- przebudowa: zmiana pokrycia dachowego, odbudowa lub wzmocnienie więźby dachowej w części więźby, ocieplenie ścian wewnętrznych, budowa komina spalinowo - wentylacyjnego i kanałów wentylacyjnych, budowa schodów na scenę, stropów, więźby, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, tynki wewnętrzne lub płyt GKF na ścianach i sufitach, położenie terakoty, glazury, odnowienie parkietu, wykonanie schodów i podjazdu dla osób niepełnosprawnych, parapetów i instalacji wewnętrznych: c.o z kotłownią, elektrycznej, oświetleniowej, wod. - kan., wentylacji,
- projektowana kotłownia wodna będzie źródłem ciepła dla instalacji centralnego ogrzewania. Kotłownie zaprojektowano w oparciu o kocioł ECOBIO plus na pelet o mocy 50 Kw. Paliwo stałe - typu pelet będzie magazynowane w silosie zewnętrznym typu VTH 2 ustawionym na płycie fundamentowej. Silos z przeznaczeniem do przechowywania peletu wykonany z blachy falistej ocynkowanej, lejowy.
- utwardzenie i wykonanie miejsc postojowych wg projektu zagospodarowania.
Całkowita wartość projektu: ok. 1.000.000,00 zł., dofinansowanie 63,63% kosztów kwalifikowalnych. Realizacja inwestycji w całości ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.).
Gmina po zakończeniu inwestycji nie zamierza wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych, nie zamierza jej również przeznaczyć do sprzedaży ani też nie będzie udostępniana odpłatnie. Gmina budynek będzie wykorzystywała wyłącznie do wykonywania zadań własnych.
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych dotyczących wieczystego użytkowania, dzierżawy, wynajmu pomieszczeń.
Interpretacja indywidualna będzie niezbędna na etapie podpisania umowy o dofinansowanie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług nabytych w celu realizacji zadania: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług nabytych w celu realizacji zadania: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Realizując powyższe zadanie Gmina będzie ponosiła wydatki, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi i jednocześnie nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych dochodów związanych z realizacją zadania Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach. A zatem nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji.
Wobec tego, nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji operacji.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy). W ramach operacji nastąpi rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie, upowszechnianie, organizowanie oraz promowanie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w kulturze a także promowanie działalności artystycznej i kulturalnej na terenie swojego działania.
Gmina realizując tę operację nie będzie działała jako podatnik VAT, a będzie realizowała zadanie własne. Operacja, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w całości będzie służyła zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9, 14 i 15 ww. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację zadania Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014&‑2020. Zakres projektowanej przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne dotyczy przebudowy budynku, zaprojektowania kotłowni wodnej, która będzie źródłem ciepła dla instalacji centralnego ogrzewania (kotłownie zaprojektowano w oparciu o kocioł ECOBIO na pelet o mocy 50 Kw; paliwo stałe - typu pelet będzie magazynowane w silosie zewnętrznym typu VTH 2 ustawionym na płycie fundamentowej) oraz utwardzenia i wykonania miejsc postojowych wg projektu zagospodarowania. Całkowita wartość projektu: ok. 1.000.000,00 zł., dofinansowanie 63,63% kosztów kwalifikowalnych.
Jak wskazał Wnioskodawca, realizacja inwestycji w całości ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina po zakończeniu inwestycji nie zamierza wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych, nie zamierza jej również przeznaczyć do sprzedaży ani też nie będzie udostępniana odpłatnie. Gmina budynek będzie wykorzystywała wyłącznie do wykonywania zadań własnych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług nabytymi w celu realizacji zadania Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach.
Należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca Gmina po zakończeniu inwestycji nie zamierza wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych, nie zamierza jej również przeznaczyć do sprzedaży ani też nie będzie udostępniać odpłatnie. Jak wskazano we wniosku, realizacja inwestycji w całości ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Skoro budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania zadań własnych nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym Gmina w kontekście tej czynności nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, Wnioskodawca w analizowanych okolicznościach nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług nabytych w celu realizacji zadania: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku OSP na budynek pełniący funkcje kulturalne oraz silosu na pelet na działkach.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej