Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 14 stycznia 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W piśmie z dnia 14 stycznia 2005 r. Spółka informuje, iż otrzymuje środki finansowe z następujących tytułów:
- dofinansowanie do składek ZUS przez PFRON i Budżet Państwa, które to dofinansowanie wykazuje w księgach handlowych jako storno kosztów (nie wpływa na konto bankowe) i jest wykazywane w deklaracji ZUS DRA na zmniejszenie zobowiązania,
- dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, które wpływa na konto bankowe Spółki z Urzędu Pracy na podstawie umowy z Urzędem Pracy w związku z tworzeniem nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych,
- przychody z tytułu księgowej amortyzacji środków trwałych zrefundowanych przez Urząd Pracy ze środków PFRON na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych (bez wpływu na konto bankowe),
- zwrot podatku od towarów i usług na osoby niepełnosprawne (wpływ środków na konto bankowe).
Otrzymywanie wymienionych środków finansowych Spółka ujmuje do
obliczania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jako czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W oparciu o tak ustaloną proporcję Spółka dokonywała za miesiące począwszy od maja 2004 r. rozliczeń podatku od towarów i usług w składanych deklaracjach VAT-7.
Tutejszy organ podatkowy w przedmiotowej kwestii wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 90 ust. 7 w/w ustawy o podatku od towarów i usług do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
W oparciu o powyższe przepisy w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej do mianownika współczynnika, należy uwzględnić subwencje (dotacje) inne niż wymienione w art. 29 w/w
ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wszelkie dofinansowania ze środków budżetowych.
Tak więc Spółka posiadając status zakładu pracy chronionej winna do ustalania współczynnika:
1) ujmować:
- zwrot przez PFRON kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy (art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.);
- dofinansowanie przez PFRON do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (art. 26a w/w ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych);
- dofinansowanie składki na ubezpieczenie społeczne
(emerytalne i rentowe) zatrudnionych osób niepełnosprawnych, ale tylko w części sfinansowanej z budżetu państwa, zaś w przypadku składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących ubezpieczenia wypadkowego w części, którą finansuje PFRON (art. 25 w/w ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych);
2) nie powinny ujmować:
- zwrotów podatku od towarów i usług otrzymanych w oparciu o art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
Zdaniem tutejszego organu podatkowego fakt, iż tylko niektóre z powołanych przez Spółkę dopłat wpływają na rachunek bankowy pozostaje bez wpływu przy wyliczaniu proporcji, zgodnie z art. 90 ust. 3-7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis art. 19 ust. 21 wymienionej ustawy uzależnia od tej okoliczności moment powstania obowiązku podatkowego, co nie może decydować o sposobie liczenia proporcji na podstawie art. 90 ustawy. Zresztą w/w przepis dotyczy jedynie tej części otrzymanego dofinansowania, które uznaje się za obrót zgodnie z art. 29 ust. 1, natomiast regulacja art. 90 ustawy obejmuje również pozostałą część otrzymywanej pomocy.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.