prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.86.2018.1.SM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.86.2018.1.SM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 6 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego oraz obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia ww. budynku i rozpoczęciem jego wykorzystywania do czynności innych niż opodatkowane oraz sposobu dokonania ww. korekty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem budynku Ośrodka Zdrowia i zrealizowała zadanie inwestycyjne .

Zakres robót obejmował termomodernizację budynku ośrodka zdrowia w oparciu o przeprowadzony audyt energetyczny oraz techniczny projekt remontu instalacji odgromowej budynku ośrodka zdrowia. Gmina zaangażuje środki własne w sfinansowanie ww. inwestycji.

Obecnie Gmina wykorzystuje budynek do czynności podlegających regulacjom VAT. Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej Gmina wynajmuje całą powierzchnię użytkową budynku ośrodka. Wynajmuje budynek, w zamian otrzymuje miesięczny czynsz opodatkowany podatkiem VAT wg stawki 23%. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będą wystawiane na Gminę. Wnioskodawca jest nabywcą usług w zakresie realizacji tego zadania inwestycyjnego.

Realizacja ww. zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz.446, z późn. zm.). W myśl art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego w miesiącu sierpniu 2017 r., a prace zakończono w miesiącu październiku 2017 r.

Cała powierzchnia użytkowa Budynku Ośrodka Zdrowia jest wynajęta przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej . (Zgodnie z zapisami umowy najmu przedmiotem najmu jest nieruchomość zabudowana budynkiem ośrodka zdrowia, która jest własnością Gminy. Jest to działka nr ew. 839/1 o pow. 0,1650 ha. W ramach umowy najmu Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma prawo korzystać z pomieszczeń budynku o powierzchni X metra kwadratowego wraz z wyposażeniem). NZOZ świadczy usługi w ramach działalności niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, w ramach umów dotyczących świadczenia usług medycznych zawartych z NFZ. Może również świadczyć specjalistyczne usługi komercyjne. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność na własny rachunek, nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym Gminy.

Obecnie Gmina wykorzystuje budynek do czynności podlegających regulacjom VAT tzn. do czynności opodatkowanych VAT i równocześnie niekorzystających ze zwolnienia VAT.

Gmina wystawia w odstępach miesięcznych faktury dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej . Podatek należny 23% z tytułu umowy najmu, wynikający z wystawionych faktur z tytułu czynszu jest ewidencjonowany i wykazywany w deklaracjach VAT przez Wnioskodawcę.

Wartość poniesionych nakładów na termomodernizację budynku ośrodka zdrowia wraz z remontem instalacji odgromowej stanowi wynagrodzenie w wysokości X zł brutto. Wartość poniesionych nakładów na termomodernizację budynku ośrodka zdrowia wraz z remontem instalacji odgromowej przekroczy 15.000,00 zł. Nakłady poniesione przez Gminę na ww. inwestycję zostaną zaliczone przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wartość inwestycji zwiększy wartość początkową istniejącego środka trwałego budynku ośrodka zdrowia. Budynek ośrodka zdrowia po zakończeniu inwestycji, ulepszony zostanie oddany do użytkowania w roku 2017.

Gmina wynajmuje budynek ośrodka zdrowia na podstawie umowy najmu na okres od 01.01.2014 r. do 31.12.2017 r. Zamiarem Gminy jest dalsze kontynuowanie umowy w tym zakresie od 01.01.2018 r. Również chęć kontynuowania umowy najmu wyraża Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej . (Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust.1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia. Biorąc pod uwagę również powyższe względy zamiarem Gminy jest dalsza i nieprzerwana kontynuacja ww. umowy najmu).

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać budynek ośrodka zdrowia stale tylko do czynności opodatkowanych i równocześnie niekorzystających ze zwolnienia od VAT. Jednak Gmina nie jest w stanie przewidzieć jak w przyszłości zmieni się sytuacja rynkowa i nie jest w stanie określić do jakich czynności będzie wykorzystywany budynek po ewentualnej zmianie przeznaczenia tzn. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania VAT czy czynności niepodlegających uregulowaniom ustawy o VAT.

Uzupełnienie wezwania z dnia 11.01.2018 roku

p.1). W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, iż () Gmina wynajmuje budynek ośrodka zdrowia na podstawie umowy najmu na okres od 01.01.2014 r. do 31.12.2017 r. Zamiarem Gminy jest dalsze kontynuowanie umowy w tym zakresie od 01.01.2018 r. (...), proszę jednoznacznie wskazać, czy Wnioskodawca od 01.01.2018 r. kontynuuje ww. umowę najmu budynku ośrodka zdrowia?

Ad 1) Gmina kontynuuje umowę najmu zawartą z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej od dnia 01.01.2018 r. Umowa została zawarta na czas określony i obowiązuje od 01.01.2018 r. do 31.12.2021 r. Po upływie tego terminu Gmina zamierza zawrzeć kolejną umowę wynajmując całą powierzchnię użytkową budynku ośrodka zdrowia, negocjując nowe warunki umowy m.in. opłaty za czynsz.

p.2). Jeżeli Wnioskodawca kontynuuje ww. umowę najmu budynku ośrodka zdrowia, to proszę wskazać: p.a) jaka była miesięczna wartość czynszu z tytułu umowy najmu budynku ośrodka zdrowia do 31.12.2017 r.?

Ad. a) Miesięczna wartość czynszu z tytułu umowy najmu budynku ośrodka zdrowia do 31.12.2017 r. wynosiła Y zł brutto (w tym 23% podatku VAT).

p.b) Jaka jest miesięczna wartość czynszu z tytułu umowy najmu budynku ośrodka zdrowia od 01.01.2018 r.?

Ad. b) Miesięczna wartość czynszu z tytułu umowy najmu budynku ośrodka zdrowia od 01.01.2018 r. wynosi Z zł brutto (w tym 23% podatku VAT).

p.c) Na jaki okres (na ile lat) od 01.01.2018 r. została zawarta umowa najmu budynku ośrodka zdrowia?

Ad. c) Umowa najmu budynku ośrodka zdrowia została zawarta na okres czterech lat. tj.: od 01.01.2018r. do 31.12.2021 r.

p.d) W jakiej relacji pozostaje wartość czynszu z tytułu najmu budynku ośrodka zdrowia z nakładami poniesionymi na realizację zadania inwestycyjnego ? Proszę podać wielkość udziału.

Ad. d) Stosunek wartości czynszu z tytułu najmu budynku ośrodka zdrowia do poniesionych nakładów na realizację zadania inwestycyjnego pn.: w okresie miesięcznym wynosi 1,11% wyliczone w kwotach netto i 1,11% wyliczone w kwotach brutto. W okresie rocznym powyższy stosunek wartości wynosi 13,32% wyliczone w kwotach netto oraz 13,32% wyliczone w kwotach brutto.

p.e) Czy czynsz z tytułu odpłatnego najmu budynku ośrodka zdrowia relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego?

Ad. e) Czynsz z tytułu odpłatnego najmu budynku ośrodka zdrowia kalkulowany na obecnym poziomie tzn. X brutto miesięcznie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację zadania inwestycyjnego w okresie 7 do 8 lat.

p.f) Przy uwzględnieniu jakich czynników została dokonana kalkulacja czynszu z tytułu umowy najmu?

Ad. f) Ustalając czynsz z tytułu umowy najmu budynku ośrodka zdrowia Gmina brała pod uwagę uwarunkowania na rynku lokalnym, wysokość opłat za wynajem powierzchni użytkowych budynków o podobnym charakterze, które obowiązują na terenie powiatu . (do tego powiatu należy Gmina). W wyniku rozmów przeprowadzonych z najemcą Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej , Gmina określiła optymalnie czynsz od 01.01.2018 r. w wysokości X zł brutto miesięcznie. Na ustalenie wysokości czynszu miała wpływ sugestia Rady Gminy w jako Organ stanowiący.

p.g) Czy wysokość czynszu z tytułu umowy najmu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Ad. g) Wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych obowiązujących na rynku lokalnym m.in.: ilości podmiotów prowadzących działalność w zakresie usług zdrowotnych na rynku lokalnym i zgłaszanego popytu z ich strony na wynajem powierzchni pod działalność gospodarczą w budynku ośrodka zdrowia, uwzględniony został przedział cenowy za tego typu usługi obowiązujący w Powiecie. Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina podjęła jednocześnie kalkulacje w celu ustalenia i osiągnięcia maksymalnego profitu z wynajmu powierzchni budynku ośrodka zdrowia to jedyna placówka świadcząca usługi zdrowotne w Gminie.

p.3) W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie kontynuuje ww. umowy najmu budynku ośrodka zdrowia, to czy od 1 stycznia 2018 r. nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystania przedmiotowego budynku

Ad. 3) Gmina kontynuuje umowę najmu budynku ośrodka zdrowia od 01.01 2018 r. Nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystania budynku. Budynek ośrodka zdrowia wraz z działką, na której się znajduje służy działalności tylko opodatkowanej podatkiem VAT o obowiązującej obecnie stawce 23%.

p.4) Jeśli od 01 stycznia 2018 r. nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystania budynku ośrodka zdrowia, to do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowy budynek po zmianie przeznaczenia, tj. czy do czynności: a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Ad. 4) Od 1 stycznia 2018 r. nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywania budynku ośrodka zdrowia. Budynek jest wykorzystywany nadal do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zamiarem Gminy jest dalsze kontynuowanie obowiązującej obecnie do 31.12.2021 r. umowy najmu z położeniem nacisku na osiągnięcie jak największych dochodów z tego tytułu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymywanych od wykonawców w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji, czy ma prawo do pełnego w całości, odliczenia podatku VAT od inwestycji? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Gmina sądzi, iż w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W opisanej wyżej sytuacji istnieje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej Gmina wynajmuje budynek ośrodka zdrowia. Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami VAT, a podatek VAT należny w wysokości 23% wynikający z wystawionych faktur jest uwzględniany w rejestrach VAT i deklaracjach VAT. Gmina wykonuje więc czynności cywilnoprawne i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina zamierza nadal wykorzystać zmodernizowany budynek Ośrodka Zdrowia do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Gmina przystąpiła do ww. inwestycji z zamiarem kontynuacji odpłatnego udostępniania wynajmowania budynku ośrodka na rzecz podmiotów zewnętrznych. Faktury dokumentujące wydatki inwestycyjne wystawione zostaną z podaniem danych Gminy jako nabywcy. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będą więc wykorzystywane do czynności w związku, z którymi przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur zakupowych dotyczących towarów i usług służących realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2, ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego są spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a mienie powstałe w ramach realizowanego projektu służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego , pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że w zakresie obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku ewentualnej zmiany przeznaczenia budynku ośrodka zdrowia i rozpoczęciem jego wykorzystywania do czynności innych niż opodatkowane oraz sposobu dokonania ww. korekty, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej