Temat interpretacji
Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2018 r. o doprecyzowanie przedstawionego opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Zespół Opieki Zdrowotnej planuje zrealizować projekt pn. (). Przewidywany okres realizacji projektu: od IV kwartał 2018 r. do IV kwartał 2019 r. Przedmiotem projektu jest montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Szpitala Powiatowego o mocy 120 kWp. Działanie ma być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Planowana instalacja fotowoltaiczna będzie działała w systemie off grid. W tym systemie, pozyskana energia nie będzie połączona z zewnętrzną siecią energetyczną co uniemożliwia czerpanie korzyści finansowych z tytułu odsprzedaży energii elektrycznej do sieci. Jak również nie będzie w żaden sposób magazynowana. Instalacja o mocy 83,43 kWp zostanie podłączona wyłącznie do nowego pawilonu szpitala. Pozyskana w ten sposób energia z paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystywana na bieżące potrzeby Obiektu Szpitalnego celem obniżenia kosztów za zużycie energii z sieci energetycznej. Wnioskodawca nie zamierza osiągać dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu, jedynie te związane z realizacją kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, które są zwolnione z podatku VAT na mocy ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością ZOZ jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego.
Pobór energii z ogniw na starej części o mocy 39,96 kWp przez najemców korzystających z pomieszczeń Szpitala Powiatowego, nie będzie przekraczać 1% zapotrzebowania na energię.
W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, że:
Towary i usługi nabywane przez Zespól Opieki Zdrowotnej, w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Zespół Opieki Zdrowotnej do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku świadczenia usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Zespół Opieki Zdrowotnej ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przyszłą realizacją projektu, ponieważ zakupiona energia będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług medycznych korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na mocy ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. wraz ze zmianami, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje zrealizować projekt pn. (). Planowana instalacja fotowoltaiczna będzie działała w systemie off grid. W tym systemie, pozyskana energia nie będzie połączona z zewnętrzną siecią energetyczną co uniemożliwia czerpanie korzyści finansowych z tytułu odsprzedaży energii elektrycznej do sieci. Jak również nie będzie w żaden sposób magazynowana. Instalacja o mocy 83,43 kWp zostanie podłączona wyłącznie do nowego pawilonu szpitala. Pozyskana w ten sposób energia z paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystywana na bieżące potrzeby Obiektu Szpitalnego celem obniżenia kosztów za zużycie energii z sieci energetycznej. Wnioskodawca nie zamierza osiągać dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu, jedynie te związane z realizacją kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, które są zwolnione od podatku VAT na mocy ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością ZOZ jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego. Towary usługi nabywane przez Zespól Opieki Zdrowotnej, w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Zespół Opieki Zdrowotnej do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku świadczenia usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, czyli nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podsumowując, Wnioskodawca, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej