POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP1/443-11/05/TZ/10980

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2005, sygn. PP1/443-11/05/TZ/10980, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek z dnia 7.01.2005 r. (doręczony 10.01.2005 r., uzupełniony następnie w dniu 7.02.2005 r.) w części dotyczącej zapytania nr 3

nie potwierdzastanowiska podatnika przedstawionego w tym zapytaniu i przedstawia własnestanowisko w sprawie

UZASADNIENIE

Wnioskodawca przedstawia następująco stan faktyczny:
Spółka dokonuje dostawy towarów w handlu wewnątrzwspólnotowym. Dostawa odbywa się na koszt klienta (dostawa EXW). W takim przypadku klient zleca sam wykonanie transportu i jest to najczęściej przewoźnik z kraju klienta. W opisanej sytuacji Wnioskodawca nie posiada pełnej kontroli nad dokumentami przewozowymi, ponieważ przewoźnik rozlicza się ze swoim zleceniodawcą. Klient zagraniczny przesyła fax-em dokumenty przewozowe. Tytułem uzupełnienia Podatnik w dniu 7.02.2005 r. doręczył inne dokumenty świadczące o dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej, tj. fakturę, specyfikację sztuk towaru, potwierdzenie odbioru towaru, dokument przewozowy (ksero), zamówienie klienta (fax).

Przedmiot zapytania sprowadza się do ustalenia, czy powyższa forma potwierdzenia, tj. uzyskany fax-em od klienta dokument przewozowy, stanowi spełnienie warunku ustawowego do stwierdzenia o zaistnieniu dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów i wiążącego się z tym prawa do zastosowania obniżonej stawki podatkowej. W ocenie Podatnika, taka forma potwierdzenia jest wystarczająca. Opinię taką Podatnik wywodzi z brzmienia powołanego art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w którym nie sprecyzowano, jaką formę winien mieć ten dokument przewozowy.

Odpowiadając na powyższe zapytanie należy wskazać, że dokument, który potwierdza daną czynność winien mieć formę oryginału. Zasada ta obowiązuje w każdym postępowaniu administracyjnym. Nie ma zatem podstawy, by odmiennie ocenić wymóg postawiony w art. 42, ust. 4 ww. ustawy. Należy jednak wskazać, że dokument otrzymany w formie faksu, czy drogą elektroniczną, nie podlega automatycznemu wykluczeniu jako dowód w sprawie, jeżeli z innych dokumentów, jakie Podatnik okaże będzie wynikało, że dane zdarzenie istotnie miało miejsce. Ustawodawca przewidział zaistnienie sytuacji, w której dostawca towarów do krajów Wspólnoty może mieć problem z udowodnieniem, iż czynność taka bezsprzecznie nastąpiła. Dlatego też wprowadzono regulację, zawartą w art. 42, ust. 11 ww. ustawy. W przepisie tym postanowiono o możliwości posłużenia się innymi dokumentami, stanowiącymi potwierdzenie dostawy wewnątrzwspólnotowej, w tym m.in. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie, dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu, dokument potwierdzający zapłatę za towar.

Reasumując: dokument, będący przedmiotem zapytania, winien mieć - w ocenie Urzędu formę oryginału. Brak dokumentu w tej formie nie musi oznaczać, że Podatnik nie jest uprawniony do stosowania stawki obniżonej, jeżeli z innych dokumentów będzie wynikać zaistnienie dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów. Z pozostałych dostarczonych, dokumentów dot. danej transakcji, oryginalny dokument potwierdzający odbiór towaru przez nabywcę, zamówienie klienta, można ocenić, iż istnieją dowody wskazujące na dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej. A zatem odmienna ocena prawna dokonana przez Urząd w powyższym zakresie nie oznacza, iż w danej sytuacji nie wystąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa.

W świetle powyższych ustaleń, Naczelnik tutejszego Urzędu orzeka jak w sentencji postanowienia.

Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu -w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236, § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.

Małopolski Urząd Skarbowy