W dniu 18.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworznie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP.III.443-03/2/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2005, sygn. PP.III.443-03/2/2005, Urząd Skarbowy w Jaworznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 18.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworznie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego, Naczelnik Urzędu Celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w art. 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wyżej wymieniony podmiot zwrócił się z zapytaniem o zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanej premii pieniężnej od hurtowni farmaceutycznej.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny:

-spółka otrzymuje premie pieniężne za dany miesiąc,

-w wysokości ustalanej procentowo,

-premie uzależnione są od średniego terminu zapłaty,

-premie uzależnione są od wysokości obrotu,

-premie przyznawane są w formie noty księgowej uznaniowej.

Zdaniem wnioskującego, premia udzielana Spółce na podstawie porozumienia o współpracy handlowej za dany miesiąc, w wysokości ustalanej procentowo a uzależnionej od średniego terminu zapłaty oraz wartości sprzedaży netto pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi. Tego rodzaju premia pieniężna jako forma rozliczeń wzajemnych nie jest wymieniona w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Przepis tego artykułu stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Pieniądz nie jest towarem, stąd otrzymanie premii pieniężnej zdaniem Podatnika nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nie jest to również świadczenie usług, ponieważ premie polegają na zapłacie bez związku z konkretnymi transakcjami (lecz z ich sumą i częstotliwością) nie stanowi to więc wynagrodzenia za usługę.

We wniosku Podatnik oświadczył, że w jego konkretnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się co następuje:

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że otrzymuje premie pieniężne za dany miesiąc, z tytułu dokonywania nabyć określonej ilości towarów w określonym czasie, wysokość premii uzależniona jest od średniego terminu zapłaty i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą.

W związku z tym należy uznać, że wypłacane premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, czyli ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w myśl art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei przepis art. 5 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, ponieważ Podatnik otrzymuje premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za spełnienie określonych zachowań, świadczy usługi, o których mowa w przytoczonym wyżej art. 8 ust. 1, które zgodnie z ww. art. 5 ust. 1 pkt. 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.

W świetle powyższego, przedstawione przez Podatnika własne stanowisko w jego indywidualnej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Jaworznie