Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), a... - Interpretacja - IIUS-II-443/6/2005, IIUS-II-443/14/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2005, sygn. IIUS-II-443/6/2005, IIUS-II-443/14/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt. 1, art. 8 ust. 1. i ust. 3, art. 29 ust. 1, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) par. 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 26.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 26.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w ww. piśmie za prawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy następującego, wskazanego przez Wnioskodawcę w piśmie z dn. 26.01.2005 r., stanu faktycznego:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług utrzymania czystości, obejmujących sprzątanie wewnątrz i na zewnątrz budynków. Za wykonanie sprzątania zamawiający ustala łączną ryczałtową cenę netto (obejmującą sprzątanie wewnętrzne i zewnętrzne). Zgodnie z opinią Głównego Urzędu Statystycznego obydwie czynności określone są przez odrębne symbole PKWiU, i tak:

  • 74.70. usługi sprzątania i czyszczenia obiektów;
  • 90.00.30-00.00 sprzątanie zewnętrzne, oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu.

Do tak sklasyfikowanych usług obowiązują różne stawki podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.): przy czynnościach określonych w PKWiU symbolem 90.00.30-00.00 obowiązuje stawka VAT 7 % zgodnie z zał. nr 3 do ustawy, poz. 153, natomiast dla PKWiU 74.70 obowiązuje stawka podstawowa wynosząca 22 %.

Przedmiotem zainteresowania Pytającego jest sposób rozliczenia ryczałtu oraz prawidłowe zafakturowanie usług, jak również wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za zastosowanie i naliczenie odpowiednich stawek VAT.

W ocenie Strony w przypadku świadczenia usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie ustalone w formie ryczałtu prawidłowe jest opodatkowanie tej kwoty różnymi stawkami podatku VAT przy zastosowaniu zasady proporcjonalności, odniesioną do udziału procentowego powierzchni wewnętrznej i zewnętrznej w całości usługi. Jedyną stroną, odpowiedzialną za naliczenie podatku VAT jest wystawiający fakturę.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej "ustawą") opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję legalną usług sformułowano w art. 8 ust. 1.: Przez świadczenie usług , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). W przypadku świadczenia usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (ust. 3).Zobowiązanym do zaklasyfikowania wykonywanych usług pod kątem opodatkowania ich świadczenia odpowiednią stawką VAT, a więc i odpowiedzialnym za naliczenie podatku, jest podmiot świadczący usługę. Sformułowania tego nie użyto w przepisach regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, wynika ono jednak pośrednio z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy, nakładającego na podatników obowiązek wystawiania faktur i definiującego treść tego obowiązku. W przepisie tym wskazano m.in., że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę zawierającą m.in. stawkę i kwotę podatku.W celu ujęcia w fakturze wymaganej ustawowo odpowiedniej stawki i kwoty podatku, usługodawca - wystawca dokumentu musi wcześniej zidentyfikować świadczoną przez siebie usługę w oparciu o przepisy o statystyce publicznej (w tym przypadku - PKWiU). W przypadku trudności związanych z prawidłową klasyfikacją i ustaleniem właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o pomoc i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Przyporządkowanie wykonywanych czynności - jak w podanym stanie faktycznym - różnym symbolom PKWiU oznacza, że czynności te - choć polegające co do zasady na sprzątaniu i wykonywane na podstawie jednej umowy oraz wynagradzane na identycznych zasadach - stanowią dwa odrębne przedmioty opodatkowania. W celu wystawienia prawidłowej faktury Podatnik obowiązany jest zatem ustalić, jaka część umownego ryczałtowego wynagrodzenia netto za wykonanie obydwu usług przypada na usługę podlegającą opodatkowaniu stawką 22 %, a jaka - na usługę opodatkowaną stawką 7 %. W podanym stanie faktycznym przyjęcie kryterium udziału procentowego obydwu rodzajów sprzątanych powierzchni w powierzchni ogólnej jest zasadne.Każda z kwot ryczałtu stanowi tu odrębną podstawę opodatkowania (t.j. obrót zdefiniowany w art. 29 ust. 1 ustawy) która podlega wykazaniu w oddzielnych pozycjach faktury jako "wartość bez podatku". Do każdej z podstaw opodatkowania należy doliczyć wartość podatku wg właściwej stawki.Z uwagi na objęcie jednej z usług obniżoną stawką 7 %, w fakturze należy podać symbol usługi określony w PKWiU par. 12 ust. 7 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Reasumując, tut organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 26.01.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego (t.j. 26.01.2005 r.) i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy, wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania, czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie