Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w odpowiedzi na pismo z dnia 9 grudnia 2004 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego: 14 grudnia 2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2004 r. - informuje:
Z treści pisma wynika, że Wojewódzki Urząd Pracy jest uprawniony do występowania jako beneficjent pomocy technicznej w ramach programów Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (Dz. U. Nr 166, poz. 1743 i Dz. U. Nr 197, poz. 2024) i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 166, poz. 1745 i Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Zadania realizowane w ramach powyższych projektów są zadaniami ustawowymi samorządu województwa. W 2004 r. Urząd Pracy jest realizatorem kilku projektów, które są finansowane w 75% ze środków unijnych, a w 25% ze środków własnych. System płatności, zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie, polega na refundacji faktycznie poniesionych i potwierdzonych wydatków. Wobec powyższego Urząd musi mieć zapewnione w planie 100% środków na wydatki z tym związane. Wojewódzki Urząd Pracy jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie z tytułu najmu lokalu.
Pytanie dotyczy, czy podatek naliczony VAT zawarty w fakturach zakupu jest kosztem kwalifikowanym w rozumieniu otrzymywanej pomocy, ponieważ Wojewódzki Urząd Pracy pomimo, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wykonuje zadania statutowe zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd jest jednostką realizującą cele wyłącznie statutowe zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a podatnikiem podatku od towarów i usług jest jedynie z tytułu wynajmu lokali.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Niewątpliwie zakres tego przepisu obejmuje Wojewódzki Urząd Pracy.
Stosownie do art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
A więc w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnicy nie mają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Podatek naliczony wynikający z dokonanych zakupów związany z działalnością Urzędu Pracy nie podlegającą opodatkowaniu nie podlega więc odliczeniu od podatku należnego (nie jest bowiem związany z najmem lokali). Nie podlega też zwrotowi na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), gdyż środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będącego funduszem strukturalnym Unii Europejskiej, nie można zaliczyć do bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu tego rozporządzenia.
Mając na uwadze powyższe Urząd Pracy nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego sfinansowanego ze środków pomocowych, o których mowa we wniosku, na zasadzie obniżenia podatku należnego bądź bezpośredniego zwrotu.