w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.133.2018.1.IG

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2018, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.133.2018.1.IG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest pozarządową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w KRS posiadającą osobowość prawną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT. W roku 2018 wystąpiło z wnioskiem do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego o dotację na projekt pt."...". Projekt polega na przeprowadzeniu prac konserwatorsko-remontowych przy grobowcu ..., znajdującym się na cmentarzu parafialnym w .... Wniosek został oceniony pozytywnie, w chwili obecnej stowarzyszenie oczekuje na podpisanie umowy. W ramach projektu Wnioskodawca planuje przeprowadzić prace konserwatorsko-remontowe komory grobowej i kolumny z piaskowca. Roboty te nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generowały przychodu, realizowane będą w okresie programowania w latach 2014-2020. Są to wydatki, które stanowić będą koszty refundowane z UE, występuje w nich podatek VAT. Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową. Wyżej opisane działania są zgodne ze statutem Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i roboty remontowo-restauracyjne w związku z realizacją projektu "Przywrócić pamięć o ..."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) &− zwanej dalej ustawą &− podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest pozarządową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT. W roku 2018 wystąpiło z wnioskiem do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego o dotację na projekt pt. "...". Projekt polega na przeprowadzeniu prac konserwatorsko-remontowych przy grobowcu ..., znajdującym się na cmentarzu parafialnym w .... W ramach projektu Wnioskodawca planuje przeprowadzić prace konserwatorsko-remontowe komory grobowej i kolumny z piaskowca. Roboty te nie będą generowały przychodu, realizowane będą w okresie programowania w latach 2014-2020. Są to wydatki, które stanowić będą koszty refundowane z UE, występuje w nich podatek VAT. Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową. Wyżej opisane działania są zgodne ze statutem Stowarzyszenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1370 z póżn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej