Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.32.2018.2.KB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.03.2018, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.32.2018.2.KB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją szkoleń.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 16 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją szkoleń jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją szkoleń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1149), zwanej dalej Ustawą.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 Ustawy, zadaniem Wnioskodawcy jest prowadzenie doradztwa rolniczego, w tym: nieodpłatne prowadzenie szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d Ustawy, Wnioskodawca może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Wnioskodawca przystąpił do I Edycji konkursu ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako podmiot wdrażający dla działania Transfer wiedzy i działalność informacyjna objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Poddziałanie 1.1. Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabycia umiejętności. Działania będą polegały na realizacji szkoleń dla rolników, ich małżonków, domowników rolników, osób zatrudnionych w rolnictwie, właścicieli lasów, wnioskodawców lub beneficjentów operacji typu Premie dla młodych rolników w ramach poddziałania Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników objętego PROW 2014-2020. Szkolenia prowadzone z tematów () oraz () będą miały na celu poprawę wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwienie ich restrukturyzacji i modernizacji, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowanie na rynek, a także zrównoważenie produkcji rolnej jak również odtwarzanie, ochronę i wzbogacanie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem. Udział w szkoleniach będzie dobrowolny. Program szkolenia będzie realizowany zgodnie z programem podanym w ogłoszeniu o konkursie. Wszyscy uczestnicy muszą otrzymać zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, a udział w szkoleniu ostatecznych odbiorców będzie całkowicie bezpłatny. Wnioskodawca będzie świadczył usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektów.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektów będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów wiejskich (EFRROW) oraz środki krajowe. Finansowanie szkoleń będzie polegało na refundacji kosztów Wnioskodawcy 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych zgodnie z § 7 pkt 1 ust. 1 rozporządzenia MRiRW z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności oraz poddziałania Wparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych w ramach działania Transfer wiedzy i działalność informacyjna objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Ponadto zgodnie z § 7 pkt 2 wymienionego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69.3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn, zm.).

W ramach projektu ponoszone będą następujące wydatki:

  • nabór ostatecznych odbiorców,
  • zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych do realizacji operacji,
  • opracowanie, powielenie i drukowanie materiałów szkoleniowych,
  • najem pomieszczeń na potrzeby realizacji operacji,
  • wynagrodzenia kadry dydaktycznej,
  • wynagrodzenie osób pełniących funkcje związane z kierowaniem operacji,
  • dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej oraz ostatecznych odbiorców,
  • związane z realizacją operacji podróży służbowych pracowników,
  • pośrednie koszty operacji (najem powierzchni biurowych, energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, usług księgowych, usług pocztowych i prawnych).

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją szkoleń nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca realizując projekt może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane do realizacji przez niego usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych.

Podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przystąpił do I Edycji konkursu ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako podmiot wdrażający dla działania Transfer wiedzy i działalność informacyjna objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Poddziałanie 1.1. Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabycia umiejętności. Działania będą polegały na realizacji szkoleń dla rolników, ich małżonków, domowników rolników, osób zatrudnionych w rolnictwie, właścicieli lasów, wnioskodawców lub beneficjentów operacji typu Premie dla młodych rolników w ramach poddziałania Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników objętego PROW 2014-2020. Szkolenia prowadzone z tematów () oraz () będą miały na celu poprawę wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwienie ich restrukturyzacji i modernizacji, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowanie na rynek a także zrównoważenie produkcji rolnej jak również odtwarzanie, ochronę i wzbogacanie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem. Udział w szkoleniach będzie dobrowolny. Program szkolenia będzie realizowany zgodnie z programem podanym w ogłoszeniu o konkursie. Wszyscy uczestnicy muszą otrzymać zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, a udział w szkoleniu ostatecznych odbiorców będzie całkowicie bezpłatny. Wnioskodawca będzie świadczył usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektów.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektów będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów wiejskich (EFRROW) oraz środki krajowe.

W ramach projektu ponoszone będą następujące wydatki: nabór ostatecznych odbiorców, zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych do realizacji operacji, opracowanie, powielenie i drukowanie materiałów szkoleniowych, najem pomieszczeń na potrzeby realizacji operacji, wynagrodzenia kadry dydaktycznej, wynagrodzenie osób pełniących funkcje związane z kierowaniem operacji, dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej oraz ostatecznych odbiorców, związane z realizacją operacji podróży służbowych pracowników, pośrednie koszty operacji (najem powierzchni biurowych, energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, usług księgowych, usług pocztowych i prawnych). Nabywane towary i usługi związane z realizacją szkoleń nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy nabywane towary i usługi związane z realizacją szkoleń nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe zakupy, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując projekt nie może odliczać podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją szkoleń.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej