- Interpretacja - I USB III/436/60/2005/BR

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.08.2005, sygn. I USB III/436/60/2005/BR, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

    W dniu 25.05.2005 r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek Podatnika z zapytaniem dotyczącym odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej zakup paliwa do samochodu ciężarowego nie posiadającego świadectwa homologacji.

    Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabywa Pan paliwo do samochodu ciężarowego marki F. TRANSIT sprowadzonego z zagranicy, do którego nie posiada Pan świadectwa homologacji. Podjęte przez Pana próby uzyskania homologacji okazały się bezskuteczne.Z załączonego do wniosku pisma z dnia 15.07.2004 r. Ministerstwa Infrastruktury Departament Transportu Drogowego kierowanego do Firmy F. Polska Spółka z o.o. oficjalnego przedstawiciela producenta, tj. Firmy F. oraz oświadczenia złożonego przez Spółkę F. Polska wynika, że brak jest podstaw prawnych do wydania świadectwa homologacji, wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej dla pojazdów, które nie zostały sprzedane przez F. Polska Spółka z o.o.W dowodzie rejestracyjnym ww. pojazdu (kserokopia załączona do ww. wniosku) wpisano: samochód ciężarowo - uniwersalny o dopuszczalnej ładownosci 867 kg, dopuszczalnej masie całkowitej 2800 kg, ilości miejsc łącznie z kierowcą 2, rok produkcji 1996.Ponadto z załączonego do wniosku zaświadczenia wydanego przez Spółkę F. Polska z dnia 13.12.2004 r. wynika, że cyt. " pojazd marki F. Transit o nr nadwozia: WFOLXXGBVLSU26709 został wyprodukowany i opuścił fabrykę jako auto ciężarowe".

    W Pana opinii samochodu F. Transit pomimo braku homologacji nie można uznać za osobowy i w związku z tym przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupionego paliwa.

    Stanowisko tutejszego Organu:

    Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

    Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru DŁ = 357 kg + n x 68 kg gdzie Dł - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5 000 zł.

    Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy dopuszczalna ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanego zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

    Z treści ww. art. 86 ust. 5 ustawy nie wynika, iż sam brak świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, jest podstawą do uznania pojazdu za samochód osobowy, o którym mowa w ust. 3. Istotne jest, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, a mianowicie ładowność samochodu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy.

    Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy ograniczający prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy nie ma zastosowania do pojazdów, jeżeli z danych technicznych dla danego typu pojazdu wynika, że posiada kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.

    W przedstawionym wniosku stwierdza Pan, że samochodu Ford Transit pomimo braku homologacji nie można uznać za osobowy. Samochód ten ma 2 miejsca siedzące a dopuszczalna ładowność wyliczona według danych wynikających z dowodu rejestracyjnego - zgodnie z wzorem wskazanym w ww. art. 86 ust. 3 ustawy - jest większa niż określona według tego wzoru.

    Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach dokumentujących zakup paliwa do przedmiotowego samochodu przeznaczonego do przewozu ładunków.

    Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

    Jednocześnie tutejszy Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - wskazuje, że ww. zakresie nastąpiła zmiana przepisów ogłoszona dnia 23.05.2005r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756) z mocą obowiązującą od dnia 22.08.2005r., która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - powoduje niezgodność wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów. Tutejszy Organ informuje, że powyższe pouczenie dotyczące niezgodności z prawem po zmianie przepisów nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14 a - 14 d ww. ustawy.

    Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty