Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży w całości opodatkowanej ... - Interpretacja - RO/443/128/2005; RO/443/128/1/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. RO/443/128/2005; RO/443/128/1/2005, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży w całości opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W celu zwiększenia realizowanych przychodów ze sprzedaży, Spółka podejmuje działania z zakresu reprezentacji i reklamy polegające m.in. na nieodpłatnym przekazywaniu kontrahentom, klientom upominków i gadżetów reklamowych. Ponadto Spółka ponosi wydatki na zakup art. spożywczych, które są zużywane podczas spotkań z kontrahentami.Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od 01.06.2005 r.:
- nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy, czyli związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
- czy VAT naliczony przy nabyciu tych towarów może zostać odliczony,
- czy Spółka może odliczyć VAT naliczony z faktur związanych z zakupem towarów i usług przekazanych lub zużytych na potrzeby reprezentacji i reklamy niepublicznej w sytuacji, gdy zostanie przekroczony limit 0,25% przychodu w podatku dochodowym.

Zdaniem podatnika nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast zakup towarów, które następnie są wydawane nieodpłatnie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (reprezentacji i reklamy) będzie uprawniał do odliczania podatku naliczonego od tych towarów w pełnej wysokości.

W odpowiedzi na pytanie podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...). Od tej generalnej zasady "odpłatności" ustawa przewiduje wyjątki wymienione w art. 7 ust. 2, który mówi, że przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Od 1 czerwca 2005 r. obowiązuje znowelizowane brzmienie art. 7 ust. 3 ustawy, zakładające wyłączenie zastosowania art. 7 ust. 2 w odniesieniu do przekazania trzech grup towarów; drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek towarów.Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają nieodpłatne przekazania towarów na cele nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wyłączenie znajdujące się w art. 7 ust. 3 ustawy, odwołuje się do art. 7 ust. 2 ustawy, czyli przekazań nie związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem. Podatnik w złożonym piśmie informuje, że dokonuje nieodpłatnych przekazań na reprezentację i reklamę, mającą na celu zwiększenie sprzedaży, co jest ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Z powyższego wynika, że do nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie ma zastosowania art. 7 ust 2 ustawy i tym samym zużycie posiadanych towarów na w/w potrzeby nie rodzi obowiązku podatkowego w o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z w/w przepisem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono m.in. przekazywanie przez podatnika jednej osobie prezentów o małej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł., o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenia tożsamości osób obdarowanych. Brak takiej ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł. nie są opodatkowane. Wszystkie prezenty o wartości wyższej od w/w podlegają opodatkowaniu według ogólnych zasad.
Zatem przekazanie, wymienionych w piśmie podatnika upominków i gadżetów reklamowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli towary te będą spełniały kryteria uznania ich za prezenty o małej wartości, o których mowa w w/w przepisach ustawy o podatku VAT.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że użycie przez ustawodawcę zwrotu "na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem" nie jest tożsame z pojęciem wydania w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Np. wydany dla kontrahenta "w związku" z prowadzonym przedsiębiorstwem (reklama) gadżet np. długopis lub zegar z logo firmy nie jest wydany "na cele" związane z przedsiębiorstwem (wyposażenie biura przedsiębiorstwa) lecz na cele inne (osobiste lub działalności gospodarczej kontrahenta).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Z kolei na podstawie, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 564 ze zm) stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Naczelnik tut. Urzędu podziela stanowisko strony, że użycie trybu warunkowego - "nie mógłby być" - należy rozumieć jako brak obiektywnej możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Z zasady, bowiem wydatki ponoszone na reprezentację i reklamę są wydatkami, które mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.Dlatego też należy uznać, że od zakupionych towarów i materiałów reklamowych, przekazywanych nieodpłatnie na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej (czyli, związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem), w sytuacji gdy cała sprzedaż dotyczy sprzedaży opodatkowanej, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, nie ograniczanej limitem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy