Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 kwietnia 2005 r., (data wpływu 26 kwietnia 2005 r.) uzupełnionego dnia 19 lipca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ulg i odliczeń z tytułu zakupu kasy fiskalnej
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny: Wnioskodawca- ogólnopolski portal internetowy, świadczy usługi ogłoszeniowe oznaczone symbolem PKWiU ex 74.40.1. (usługi reklamowe). Od stycznia 2003 r portal uruchomił płatną emisję ogłoszeń na swojej stronie. Ewidencja tych usług rozpoczęta została po dniu 1 stycznia 2003 r. Wpłaty zarówno od osób fizycznych nie prowadzących działalności jak i firm realizowane są w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy portalu lub za pośrednictwem poczty. Z dowodów wpłat jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.
Ponadto portal świadczy usługi ogłoszeniowe, za które płatność jest realizowana za pośrednictwem bankowej karty płatniczej, na rachunek firmy pośredniczącej. Firma ta pobiera prowizję od każdej z wpłat i przekazuje kwotę pomniejszoną o prowizję na rachunek bankowy portalu. W roku 2004 obroty netto ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie przekroczyły kwoty 40.000 zł.
Zdaniem wnioskodawcy, usługi ogłoszeniowe, które świadczy i realizacja ich płatności mieszczą się w pozycji 22 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), która odnosi się do usług reklamowych, z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej oraz informacji handlowej i usługowej (ex 74.4).
Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego wnioskodawca zapytuje, czy wraz z wcześniejszym ewidencjonowaniem za pomocą kasy fiskalnej spółka nie traci ulg i odliczeń z tytułu zakupu kasy fiskalnej?
Zdaniem podatnika nie traci on ulg i odliczeń na zakup kasy fiskalnej w przypadku rozpoczęcia wcześniejszego ewidencjonowania za pomocą kasy, gdyż jednym z warunków odliczenia jest złożenie do właściwego urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.
Ocena prawna stanu faktycznego
Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Odliczenie (ulga) przysługuje tylko w związku z zakupem kas po raz pierwszy. Przepis stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania. Oznacza to, iż kolejne kasy, nabywane po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania, nie będą objęte prawem do odliczenia. Dotyczy to także przypadku rozszerzenia działalności, w związku z czym otwierane są nowe punkty kasowe. Kasy wtedy nabywane nie są bowiem kasami zgłoszonymi na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania. Stanowi o tym zapis art. 111 ust. 4 cytowanej ustawy, zgodnie z którym podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.
Odliczenie ma charakter ulgi podatkowej warunkowej. Po skorzystaniu z niej mogą mieć bowiem miejsce okoliczności, które spowoduje utratę prawa do niej i skutkować będą koniecznością zwróceniu kwoty wykorzystanej ulgi. Na podstawie art. 111 ust. 6 cytowanej ustawy podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.
W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika (art. 111 ust. 5).
Ponadto zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 z późn. zm.), podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub zwolnione od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, którzy:
- rozpoczęli ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym ich terminie,
- dokonali zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,
- złożyli zawiadomienie o miejscu instalacji kasy wymagane na podstawie przepisów dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników
- mogą otrzymać zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.
Zgodnie z zapisem ust. 2 i 3 § 9 cytowanego rozporządzenia zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika składany do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę firmy, dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć:
- dane określające imię i nazwisko lub nazwę podmiotu świadczącego usługi serwisowe, który dokonał fiskalizacji kasy;
- oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę;
- informacje o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu;
- fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ostatecznej taksometru współpracującego z kasą o przeznaczeniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą - w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi.
Zgodnie z zapisem § 5 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.
Reasumując: Zdaniem Tutejszego Organu podatkowego na podstawie cytowanych przepisów, pomimo wcześniejszego zainstalowania kasy fiskalnej (przed przekroczeniem pułapu obrotu uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej) wnioskodawca nie utracił ulg i odliczeń z tytułu jej zakupu oczywiście pod warunkiem prawidłowego zawiadomienia Naczelnika Urzędu skarbowego o instalacji kasy.