Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pismo Podatnika z dnia 27.06. 2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego - 01.07.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej od Totalizatora Sportowego prowizji za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że prowadzone w ramach działalności gospodarczej wyżej wymienione usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy Pan E B podaje, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje na rzecz Totalizatora Sportowego sp. z o.o. usługi polegające na:
- stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej spółki,
- stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej spółki.
Z tytułu prowadzenia powyższej działalności otrzymuje od Totalizatora Sportowego stosowne wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży losów bądź zakładów używanych w grach prowadzonych przez tę Spółkę.Zdaniem Podatnika ww. czynności wykonywane przez agenta na rzecz Totalizatora Sportowego klasyfikowane są przez urzędy statystyczne w klasie 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów. W ocenie Podatnika usługi świadczone na rzecz Totalizatora Sportowego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Stosownie do cyt. przepisu zwalnia się z opodatkowania usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Poz. 11 tego załącznika wymienia usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU branża 92), wprawdzie ustawodawca zawiera tam również katalog usług mieszczących się w branży 92 ale wyłączonych ze zwolnienia, w grupie tych usług wykonywane przez niego usługi nie zostały wymienione. Wobec powyższego Podatnik prezentuje stanowisko, iż prowadzone w ramach działalności gospodarczej usługi zawierania umów sprzedaży zakładów i losów loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r. zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy o VAT ustawodawca ujął usługi o symbolu ex 92 - "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1)- z wyłączeniem......", gdzie zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod w/w załącznikiem ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania, a cyfra 1) dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług
Stąd zwolnienie z opodatkowania VAT wynikające z ww. przepisu dotyczące zwolnienia usług związanych z rekreacją i sportem, dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu osiąganie zysków, a zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W związku z powyższym usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, albowiem świadczone są w ramach działalności gospodarczej, której celem jest systematyczne dążenie do osiągania zysków. Należy dodać, że dla sprzedających kupony np. Totolotka - zyskiem jest prowizja, stanowiąca (przynajmniej w części) zarobek prowadzącego kolekturę, kiosk czy sklep. W związku z powyższym prowadzenie kolektury Totolotka oraz sprzedaż kuponów do gier losowych podlega opodatkowaniu w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Z dokumentów złożonych przez Pana w tut. Urzędzie wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą związaną z grami losowymi i zakładami wzajemnymi od 03.01.2005 r. opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz podatkiem od towarów i usług od miesiąca czerwca 2005r. w związku z utratą zwolnienia podmiotowego.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny opisany przez Podatnika, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska wnioskodawcy, iż wykonywane przez niego usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Totalizatora sportowego są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących.
Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.