Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjneg... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.648.2017.1.JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.02.2018, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.648.2017.1.JN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prawa handlowego prowadząca działalność pod nazwą ... jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. Nr 217, z późn. zm.) i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług medycznych objętych zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług, które są wykonywane wyłącznie na terenie RP.

Spółka ponadto wykonuje w niewielkim zakresie usługi niemedyczne, które opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23%. Są to usługi solarium, które stanowią w Spółce jedyny obszar jej działalności związany z opodatkowaniem sprzedaży podatkiem VAT. Jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług, Spółka zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 10 ustawy, nie jest uprawniona do częściowego odliczania podatku VAT, ponieważ wskaźnik sprzedaży zwolnionej w całości sprzedaży wynosi 99,61%. Przychody z tytułu świadczenia usług solarium jako usług niemedycznych, które nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej, są traktowane przez Spółkę jako obrót uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje szeregu zakupów towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy realizowane są na potrzeby całości prowadzonej działalności, w tym wydatków w takich obszarach, jak np. usługi najmu, księgowe, porządkowe, informatyczne, ochroniarskie czy komunalne, bądź bezpośrednio na potrzeby określonych obszarów działalności Spółki, jak usługi solarium czy usługi stomatologiczne. W obszarach tych zakupów Spółka dokonuje powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia podatku VAT.

W przypadku zakupów, które można w sposób bezpośredni i jednoznaczny przyporządkować do danego obszaru działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej w zakresie podatku VAT, Spółka dokonuje bezpośredniej alokacji takich wydatków. Zatem w sytuacji, gdy dany zakup dokonywany jest wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT, Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej ten zakup. Przykładem takich wydatków jest np. zakup recept, leków, preparatów i innych materiałów medycznych stosowanych w ramach działalności medycznej gabinetów stomatologicznych. Natomiast w przypadku zakupów związanych z obszarem działalności opodatkowanej podatkiem VAT (usługi solarium), Spółka dokonuje odliczenia tego podatku w pełnej wysokości. Przykładowo dotyczy to zakupu preparatów i środków czyszczących wykorzystywanych wyłącznie w zakresie świadczonych usług solarium, usług przeglądów technicznych i napraw urządzeń wykorzystywanych w ramach tego obszaru działalności Spółki związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

Zaznaczyć tu należy, że w przypadku zakupu sprzętu medycznego (środków trwałych i wyposażenia) lub kosztów związanych z jego najmem lub eksploatacją, Spółka również dokonuje bezpośredniej alokacji danego wydatku do określonego rodzaju działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej. Wynika to również z odrębnego charakteru użyteczności sprzętu i urządzeń wykorzystywanych w działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT i w jednej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jaką są dla Spółki usługi solarium. W sytuacjach, gdy dany zakup jest związany ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną w zakresie podatku VAT, Spółka przyporządkowuje taki zakup do odpowiedniego obszaru, stosując wewnętrzne klucze alokacji wydatków, które najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi rodzajami sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej.

Obecnie zarówno działalność medyczna, jak i usługi solarium, Spółka prowadzi na terenie obiektu zlokalizowanego w (). Budynek ten znajduje się w gminnej ewidencji zabytków i zlokalizowany jest w strefie problemowej zdefiniowanej w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta.

W związku z dużym stopniem zużycia budynku, z którym wiąże się degradacja jego stanu technicznego, Spółka planuje wykonać prace remontowo-adaptacyjne w zakresie jego częściowej odnowy w tym, w szczególności wykonanie remontu dachu wraz z adaptacją poddasza, a także zakupić specjalistyczny sprzęt oraz samochód dostosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Powyższy zakres projektu ma na celu rozszerzenie i unowocześnienie usług świadczonych przez Spółkę. Planując te działania inwestycyjne Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Poddziałania 2.1.4 Inwestycje dla Podmiotów Ekonomii Społecznej Oś priorytetowa II Konkurencyjna gospodarka Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. Instytucją organizującą konkurs jest Instytucja Pośrednicząca II stopnia, tj. (...).

W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie, Spółka zamierza uznać podatek VAT naliczony od wydatków poniesionych w ramach projektu na zakup towarów i usług jako koszt kwalifikowany projektu i w tym zakresie zobowiązana będzie do załączenia do wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie możliwości dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego, wydanej przez właściwy organ. Takie wskazanie dokonane przez Spółkę w ramach planowanej realizacji projektu wynika z faktu, że dokonywane przez Spółkę przyszłe zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych, zatem wykonany projekt po jego zakończeniu wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej zwolnionej od podatku VAT, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące przyszłe wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane bezpośrednio na Spółkę jako Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w związku z planowaną realizacją projektu dotacyjnego będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów, usług i robót lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej sposób przyporządkowania dokonanych zakupów obszarom związanym ze sprzedażą uprawniającą lub nie dającą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie planowanego do realizacji projektu będzie skutkował dla Spółki brakiem możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu dotacyjnego. Skutek ten odnosił się będzie zarówno do braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego jako obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak i braku możliwości uzyskania zwrotu tego podatku.

Po pierwsze, wskazuje na to generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1121). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Spółka wnioskuje na podstawie tego przepisu, że prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi Spółki, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana przez Wnioskodawcę norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Spółka w zakresie wykonywanej działalności podstawowej, tj. działalności leczniczej korzysta ze zwolnienia w podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, a planowane wydatki związane z realizacją projektu dotacyjnego będą wykorzystywane w całości do czynności zwolnionych ().

W świetle przytoczonych powyżej argumentów Spółka stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego przy realizacji wskazanego we wniosku przyszłego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem jego działalności jest świadczenie usług medycznych objętych zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług, które są wykonywane wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca ponadto wykonuje w niewielkim zakresie usługi niemedyczne, które opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23%. Są to usługi solarium, które stanowią u Wnioskodawcy jedyny obszar jej działalności związany z opodatkowaniem sprzedaży podatkiem VAT. Jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 10 ustawy, nie jest uprawniony do częściowego odliczania podatku VAT, ponieważ wskaźnik sprzedaży zwolnionej w całości sprzedaży wynosi 99,61%. Przychody z tytułu świadczenia usług solarium jako usług niemedycznych, które nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej, są traktowane przez Wnioskodawcę jako obrót uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje szeregu zakupów towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy realizowane są na potrzeby całości prowadzonej działalności, w tym wydatków w takich obszarach, jak np. usługi najmu, księgowe, porządkowe, informatyczne, ochroniarskie czy komunalne, bądź bezpośrednio na potrzeby określonych obszarów działalności Wnioskodawcy, jak usługi solarium czy usługi stomatologiczne. W obszarach tych zakupów Wnioskodawca dokonuje powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia podatku VAT.

W przypadku zakupów, które można w sposób bezpośredni i jednoznaczny przyporządkować do danego obszaru działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej w zakresie podatku VAT, Wnioskodawca dokonuje bezpośredniej alokacji takich wydatków. Zatem w sytuacji, gdy dany zakup dokonywany jest wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT, Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej ten zakup. Przykładem takich wydatków jest np. zakup recept, leków, preparatów i innych materiałów medycznych stosowanych w ramach działalności medycznej gabinetów stomatologicznych. Natomiast w przypadku zakupów związanych z obszarem działalności opodatkowanej podatkiem VAT (usługi solarium), Wnioskodawca dokonuje odliczenia tego podatku w pełnej wysokości. Przykładowo dotyczy to zakupu preparatów i środków czyszczących wykorzystywanych wyłącznie w zakresie świadczonych usług solarium, usług przeglądów technicznych i napraw urządzeń wykorzystywanych w ramach tego obszaru działalności Wnioskodawcy związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

W przypadku zakupu sprzętu medycznego (środków trwałych i wyposażenia) lub kosztów związanych z jego najmem lub eksploatacją, Wnioskodawca również dokonuje bezpośredniej alokacji danego wydatku do określonego rodzaju działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej. Wynika to również z odrębnego charakteru użyteczności sprzętu i urządzeń wykorzystywanych w działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT i w jednej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jaką są dla Wnioskodawcy usługi solarium. W sytuacjach, gdy dany zakup jest związany ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną w zakresie podatku VAT, Wnioskodawca przyporządkowuje taki zakup do odpowiedniego obszaru, stosując wewnętrzne klucze alokacji wydatków, które najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi rodzajami sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej.

Obecnie zarówno działalność medyczną, jak i usługi solarium Wnioskodawca prowadzi na terenie obiektu, który znajduje się w gminnej ewidencji zabytków i zlokalizowany jest w strefie problemowej zdefiniowanej w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta.

W związku z dużym stopniem zużycia budynku, z którym wiąże się degradacja jego stanu technicznego, Wnioskodawca planuje wykonać prace remontowo-adaptacyjne w zakresie jego częściowej odnowy w tym, w szczególności wykonanie remontu dachu wraz z adaptacją poddasza, a także zakupić specjalistyczny sprzęt oraz samochód dostosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Powyższy zakres projektu ma na celu rozszerzenie i unowocześnienie usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Planując te działania inwestycyjne Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Poddziałania 2.1.4 Inwestycje dla Podmiotów Ekonomii Społecznej Oś priorytetowa II Konkurencyjna gospodarka Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. Instytucją organizującą konkurs jest Instytucja Pośrednicząca II stopnia.

Dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych, wykonany projekt po jego zakończeniu wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej zwolnionej od podatku VAT, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Faktury dokumentujące przyszłe wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane bezpośrednio na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu jak wskazał Wnioskodawca będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, a zatem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca, w związku z planowaną realizacją projektu dotacyjnego nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług oraz nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu tego podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że planowana inwestycja w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywana będzie wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności zwolnionej od podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej