Spółka jest przedsiębiorcą świadczącym profesjonalne usługi w zakresie kompleksowej obsługi związanej z zarządzaniem nieruchomościami spółdzielni i w... - Interpretacja - 1471/NUR2/443-341/05/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. 1471/NUR2/443-341/05/AK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka jest przedsiębiorcą świadczącym profesjonalne usługi w zakresie kompleksowej obsługi związanej z zarządzaniem nieruchomościami spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych na podstawie stosownych umów o zarządzaniu nieruchomościami. Zarządzanie wykonywane jest przez licencjonowanych zarządców, zgodnie z umową o zarządzaniu. Zarządzanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych obejmuje wszelkie czynności związane z utrzymaniem nieruchomości, w tym wszelkie czynności związane z normalnym funkcjonowaniem budynków i ich eksploatacją, pobieraniem pożytków i drobnymi remontami i konserwacją, podejmowanie różnych czynności zachowawczych itp. Obowiązki spoczywające na zarządcy nieruchomości obejmują również obsługę finansowo-księgową wspólnoty mieszkaniowej w zakresie ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczonych na pokrycie tych kosztów oraz rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej, co wynika wprost z art. 29 ust. 1 ustawy własności lokali.

Według Strony usługa dotycząca prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest jako część obowiązków związanych z zarządzaniem nieruchomościami mieszkalnymi i korzysta ze zwolnienia przysługującego na mocy § 8 ust. 1 pkt. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zarządca nieruchomości spełniać musi warunki określone w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Działa on na podstawie umowy o zarządzaniu nieruchomością, którą zawiera z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową bądź inną osobą czy jednostką, której przysługuje prawo do nieruchomości. Zgodnie z art. 185 ust. 1 w/w ustawy zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość. Zarządca nieruchomości wykonuje w/w czynności osobiście lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze i działających pod jego bezpośrednim nadzorem, ponosząc za ich czynności odpowiedzialność zawodową określoną w ustawie.

Zarządca nieruchomości może mieć uprawnienia do zawierania umów w imieniu i na rachunek poszczególnych współwłaścicieli na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Może podejmować samodzielnie tylko czynności związane z bieżącą eksploatacją nieruchomości, mające na celu utrzymanie jej w stanie niepogorszonym oraz zapewnienie właścicielom korzystania z nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem. Natomiast zgodnie z art. 29. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 80, poz. 903 ze zm.) zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego usługa dotycząca prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną stanowi część obowiązków związanych z zarządzaniem nieruchomościami mieszkalnymi i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie