Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 4 lipca 2005r (data wpływu do Urzędu 15 lipca 2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego
- uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 4 lipca 2005r. Strona wystąpiła z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wykonywanych na podstawie umowy zlecenia usług sprzątania pomieszczeń biurowych.
Zgodnie ze stanem faktycznym prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i hurtowego, działalność poligraficzną, graficzną, doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, konserwacji i naprawy maszyn biurowych oraz reklamy, w związku z którą jest podatnikiem VAT.
W swoim piśmie pyta Pani czy wykonywane czynności w ramach umowy zlecenia, polegające na sprzątaniu pomieszczeń biurowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Podatnika wynagrodzenie za wykonywane na zlecenie usługi sprzątania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:
Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ustawodawca zdefiniował w art. 8 ust. 1 ustawy ogólne pojęcie świadczenie usług, jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa, co wynika z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Według przepisu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, Natomiast także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności:
- wymienionych w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.),
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie czynności
prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem dla uznania, iż działalność wykonywana osobiście nie jest samodzielną działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, konieczne jest, aby pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym czynności istniały więzy prawne tworzące stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności. Ponadto z przepisu wynika, iż te prawne więzy tworzące stosunek prawny dotyczyć muszą warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.
W tym kontekście odpowiedzialność w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT za wykonaną usługę sprzątania ponosić będzie zleceniobiorca, ponieważ z opisanej we wniosku umowy
nie wynika aby zleceniodawca przejął na siebie odpowiedzialność za wykonanie tych czynności.
W świetle powyższych unormowań prawnych oraz mając na uwadze przedstawiony przez Panią stan faktyczny należy stwierdzić, że czynności wykonywane na podstawie umowy zlecenia nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym wykonywane przez Panią usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
W związku z powyższym świadczone usługi sprzątania podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych i powinny być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego
zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
Sprzedaż powyższych usług powinna być zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Stosownie do treści przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia powyższych usług powstaje z chwilą wykonania usługi.
Ponadto należy zauważyć, że nie może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest Pani już podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej