P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PV/443-176/IV/2005/DB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. PV/443-176/IV/2005/DB, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu, dla którego w wyciągu ze świadectwa homologacji brak jest danych dotyczących jego ładowności oraz liczby miejsc (siedzeń)

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik zamierza nabyć samochód ciężarowy, 5-osobowy, którego ładowność wynosi 700 kg. Powyższe dane zawarte są w zaświadczeniu o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu. W będącym w posiadaniu Podatnika wyciągu ze świadectwa homologacji, wydanym dla tego samochodu, powyższych parametrów nie określono, potwierdzając jedynie, że jest to samochód ciężarowy.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy dokumenty inne niż wyciąg ze świadectwa homologacji, z których wynika, iż jest to samochód ciężarowy, dają Podatnikowi prawo do pełnego odliczenia podatku VAT

W ocenie Wnioskodawcy informacje o ładowności i liczbie miejsc, które są sprecyzowane w dokumencie innym niż określony w art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej zwanej ustawą o VAT, oraz informacja z wyciągu ze świadectwa homologacji określająca samochód jako ciężarowy potwierdzają możliwość pełnego odliczenia podatku VAT przez Podatnika z tytułu zakupu przedmiotowego samochodu.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza, co następuje:

Na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi (z zastrzeżeniem ust. 3-7) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do zapisów ust. 3 art. 86 ustawy o VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5000 zł.

Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3 (art. 86 ust. 5 ustawy o VAT).

Na podstawie przepisów art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. z 2003 r. Dz. U. Nr 58, poz. 515 ze zm.) producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. Zgodnie natomiast z art. 69 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym producent lub importer nowych pojazdów są obowiązani wydać wyciąg ze świadectwa homologacji do każdego pojazdu, na którego typ wydano świadectwo homologacji, lub odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji. Wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji przekazuje się właścicielowi pojazdu (art. 69 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym).

Wzory wyciągów ze świadectwa homologacji określa załącznik nr 13 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 5. poz. 30) w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep.

W w/w wzorze na stronie 2 pod pozycją 12.1. powinna zostać wpisana "Masa własna pojazdu", zaś pod pozycją 14.1. "Dopuszczalna masa całkowita" (zgodnie z art. 2 pkt 56 Prawa o ruchu drogowym "dopuszczalna ładowność" oznacza największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu). Natomiast pod pozycją 42.1. wzoru powinny zostać wpisane "Liczba i położenie siedzeń".

Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 86 ust. 5 ustawy o VAT dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość siedzeń określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji (tym samym również na podstawie samego świadectwa homologacji), nie zaś na podstawie innych dokumentów.

Jednocześnie tut. Organu nadmienia, iż z przytoczonych przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby brak u Podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem tego konkretnego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Jak wynika z zapisów w dokumentach załączonych przez Podatnika do wniosku (które to dokumenty jednakże nie stanowią, w świetle ustawy o VAT, wystarczającego dowodu pozwalającego na uznanie, iż przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 3, zostały spełnione) przedmiotowy pojazd jest samochodem o dopuszczalnej ładowności 700 kg i liczbie miejsc 5. Zatem, w przypadku gdy dane te znajdą swe potwierdzenie w świadectwie homologacji lub prawidłowo sporządzonym wyciągu ze świadectwa homologacji, ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 3 nie znajdzie zastosowania.

Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę, iż przepisy regulujące przedmiotową kwestię ulegną, z dniem 22.08.2005 r., zmianie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).

Pomorski Urząd Skarbowy