Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczącego świadczenia usług adwokackich w ramach obrony z urzędu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że: Podatnik świadczy usługi adwokackie m.in. w ramach tzw. obrony z urzędu. W dniu 25 kwietnia 2005 r. otrzymał on Postanowienie Naczelnika II Urzędu Skarbowego z dnia 20 kwietnia 2005 r. (sygn.II US/PP/443/36/35/2005) stwierdzające obowiązek podatkowy dla usług adwokackich świadczonych w ramach obrony z urzędu. Podatnik otrzymał również pismo Ministra Finansów z dnia 18 lutego 2005 r. (sygn. PP 3-812 36/2005/AP/2005/AP/278/BM6) podzielające pogląd tut. organu podatkowego, iż usługi adwokackie świadczone w ramach obrony z urzędu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Podatnika budzi fakt: od jakiego momentu ma on wystawiać dla sądu faktury VAT za usługi adwokackie świadczone w ramach obrony z urzędu, czy wg stanu prawnego z dnia sporządzenia przez niego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w tym przedmiocie, czyli od dnia 3 lutego 2005 r., czy od dnia nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, związanej z przystąpieniem Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, czyli od dnia 1 maja 2004 r.
Zdaniem Podatnika wiążący dla niego jest stan prawny z dnia 3 lutego 2005 r. (sporządzenia przez niego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji) i od tego dnia powinien on wystawić dla sądu faktury VAT, a także dokonać korekt złożonych deklaracji VAT-7 za wyroki uprawomocnione po tej dacie. Podatnik uważa, iż postanowienie tut. organu podatkowego z dnia 20 kwietnia 2005 r. (sygn. akt II US/PP/443/36/35), stwierdzające, iż usługi adwokackie świadczone w ramach obrony z urzędu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowi lex specialis w stosunku do ustawy o podatku od towarów i usług i w tym zakresie wyłącza jej stosowanie.
Analizując przepisy prawne znajdujące zastosowanie w niniejszej sprawie stwierdzić należy, iż interpretacja wydana przez organ podatkowy, a dotycząca zapytania Podatnika, przedstawionego we wniosku, zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa, nie jest dla niego wiążaca, a wiąże jedynie organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla niego. Opodatkowaniu podlegają więc wynagrodzenia za usługi adwokackie świadczone przez adwokatów w ramach obrony z urzędu, które zostały zasądzone adwokatom po dniu 1 maja 2004 r. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, jeżeli natomiast wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi. W przypadku usług adwokackich świadczonych w ramach obrony z urzędu, wykonanie usługi następuje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia zasądzającego wynagrodzenie adwokatowi, co powoduje konieczność wystawienia dla sądu faktury w ciągu 7 dni od daty uprawomocnienia się orzeczenia. W odniesieniu do prawomocnych orzeczeń przyznających Podatnikowi wynagrodzenia za usługi wykonane po dniu 1 maja 2004 r., należy skorygować uprzednio złożone deklaracje VAT-7, w których podatek należny z tego tytułu winien być ujęty, poprzez złożenie deklaracji korygującej, wyjaśniając jednocześnie przyczyny korekty - o czym stanowią art. 81a § 1 pkt 3 i art. 81 Ordynacji Podatkowej. W związku z powyższym tut. organ podatkowy uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż z dniem 1 czerwca 2005 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797 z 2005 r.), który do § 3 dodał ust. 2, w którym określił moment powstania obowiązku podatkowego m.in. dla usług adwokackich świadczonych w ramach obrony z urzędu. Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem "W przypadku świadczenia usług na rzecz sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, którym sądy te lub prokurator na podstawie właściwych przepisów zleciły wykonanie określonych czynności związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty".
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.