P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-182/05/LS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. 1471/NTR1/443-182/05/LS, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 6 kwietnia 2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego wniosek z dnia 30 marca 2005 r., w którym Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, tj. określenia kwoty na jaką powinna być wystawiona faktura VAT w związku z realizacją usługi szkoleniowej finansowanej w części ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest projektodawcą i organizatorem programu szkoleń ogólnych w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych dla polskich przedsiębiorców (lub ich pracowników) realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006 na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. 207, poz. 2115). Usługa świadczona przez Stronę jest w części (60% lub 80%) finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach w/w Programu. W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska w zakresie następujących pytań:
1) Czy w świetle obowiązujących przepisów Strona jako projektodawca i organizator szkolenia powinna wystawić fakturę VAT beneficjentowi ostatecznemu szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę- 100% wartości wydatków objętych regułami pomocy publicznej z tytułu realizacji szkolenia zgodnie z Rozporządzeniem, tj. na kwotę pełnego kosztu szkolenia,czy na kwotę- wkładu własnego beneficjenta ostatecznego wniesionego na pokrycie wydatków związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40 % kwoty, której mowa powyżej,- na inna kwotę ?
2) W przypadku gdy nie ma możliwości wystawienia faktury VAT, o której mowa powyżej, to na jakiej podstawie (dokument finansowo - księgowy) beneficjent ostateczny ma wpłacić Stronie wkład własny?
Zdaniem Strony faktura powinna być wystawiona na kwotę wkładu własnego beneficjenta ostatecznego (przedsiębiorcy). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania stanowi - w odniesieniu do dostaw towarów i świadczeń usług - wszystko co stanowi płatność, która została za nie otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji. Zatem dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje) stanowią element (część) podstawy opodatkowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, iż jak wynika z przedstawionego opisu, dotacja (refundacja) ze środków EFS odnosi się wprost do świadczonych przez Stronę na rzecz konkretnych kontrahentów usług, faktura dokumentująca ich wykonanie winna być wystawiona na kwotę pełnego kosztu szkolenia, tj. na kwotę odpowiadająca wartości usługi, stanowiącej sumę wydatków refinasowanych ze środków publicznych oraz pokrywanych bezpośrednio przez beneficjenta usługi. Brak jest natomiast przeszkód, aby w jej treści wyszczególniona została kwota wkładu własnego beneficjenta. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż z dniem 1.06.2005r, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Powyższa zmiana nie wpływa na niniejszą interpretację.
W tym stanie odpowiedź na drugie z postawionych pytań jest bezprzedmiotowa.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie