Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na
podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.06.2005 r. znak L.dz.1493/2005 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z treści złożonego pisma wynika, że Spółka zawarła umowę na wykonanie inwestycji w zakresie budowy budynku mieszkalnego. Realizacja inwestycji będzie przebiegała w dwóch etapach:
Etap I - wykonanie czynności administracyjno-projektowych w zakresie:
-przygotowania wniosku WZiZT,
-zakupu projektu i mapy,
-adaptacji projektu części budowlanej, elektrycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej,
-warunków przyłącza elektrycznego, gazowego, wodno-kanalizacyjnego,
-przygotowania wniosku PnB,
-uzyskania zgody sąsiadów.
Etap II - wykonanie robót budowlano-montażowych polegających na realizacji obiektu na
podstawie typowego projektu.
Zgodnie z powyższymi etapami zostaną wystawione faktury.
Wątpliwości Spółki dotyczą właściwej stawki podatku VAT. Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem obydwa etapy powinny zostać opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 161 załącznika nr 3, gdyż wszystkie czynności związane są z budową budynku mieszkalnego.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie informuję: Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 w/w ustawy o VAT określił, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą
budownictwu mieszkaniowemu rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W myśl postanowień zawartych w art. 2 pkt. 12 w/w ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB jako:
1.111 - Budynki
mieszkalne jednorodzinne,
2.112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
3.ex. 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie; budynki kościołów i innych związków wyznaniowych , klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.
Wobec powyższego w sytuacji, jeżeli wszystkie wymienione we wniosku czynności wykonywane są w ramach jednej inwestycji dotyczącej obiektu budownictwa mieszkaniowego stanowiąc kompleksową usługę, a wystawiane faktury obejmują całość czynności bez ich wyszczególnienia, to do końca 2007 roku do ich sprzedaży zastosowanie będzie miała stawkę 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy o podatku od towarów i usług.
Błędne jest natomiast stanowisko Strony, w którym jako podstawę stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% wskazuje poz. 161 załącznika nr 3 w związku z art. 41 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sytuacja ta dotyczy
wyłącznie inwestycji realizowanych w ramach budownictwa społecznego.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.