Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05. 2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości opodatkowania dostaw farb (z udziałem pośrednika) na terytorium kraju, dokonywanych na znajdujące się w polskich portach statki należące do zagranicznych armatorów, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Zamierza on dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw towarów (farb) armatorom posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską - za pośrednictwem zagranicznych spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład jednej grupy powiązanych podmiotów.
W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również ta spółka.
Przebieg transakcji przedstawia się następująco:
- Podatnik nabywa farby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- farby dostarczane są przez Podatnika na statki zagranicznych armatorów, znajdujące się w polskich portach;
- z tytułu dostawy farby Podatnik wystawia fakturę VAT na zagraniczną spółkę z grupy, (w przypadku, gdy spółka ta ma siedzibę na terytorium Wspólnoty faktura zawiera jej ważny numer identyfikacji podatkowej przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).
Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, oraz ich części. Dostawy te nie służą celom rozrywki i sportu.
Podatnik będzie posiadał dowody dostarczenia towarów na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak: dokumenty przewozowe, kopię faktury, specyfikację ładunku, dokument potwierdzający odbiór towaru.
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, z jakiego tytułu (spośród niżej wymienionych) przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Zdaniem Podatnika jest on uprawniony do opodatkowania omawianych dostaw farb stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Dla stwierdzenia, czy sprzedaż ta spełniałaby przesłanki cytowanych wyżej przepisów i podlegała opodatkowaniu stawką 0%, zdaniem Podatnika, należy ustalić, czy dostarczana farba mieści się w zakresie pojęcia "wyposażenie środków transportu morskiego lub ich części" - ustawa o VAT nie definiuje, bowiem w/wym. pojęć.
Podatnik stoi na stanowisku, iż zależy to od przeznaczenia farby oraz jej faktycznego wykorzystania. W przypadku, gdy farba będzie wykorzystywana przez armatora dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, stanowić będzie również część statku - tj. jego wyposażenie.
Reasumując, dostawy farb przeznaczonych dla celów remontowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - zapewniające ich prawidłowe funkcjonowanie - na podstawie pkt. 3 cytowanego przepisu powinny podlegać opodatkowaniu w kraju stawką podatku w wysokości 0%.
Zaprezentowane stanowisko, zdaniem Podatnika, potwierdza pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. nr PI/005-529/03/CIP/02, dotyczące opodatkowania sprzedaży otuliny izolacyjnej na statek stawką podatku 0%.
Jako rozwiązanie alternatywne (w przypadku uznania, iż dostawy farb nie stanowią dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego - co, w opinii Podatnika, byłoby nieuzasadnione) Podatnik zaznacza, że przedmiotowe dostawy stanowią - odpowiednio:
- eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą kraju trzeciego;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą innego niż Rzeczypospolita Polska państwa członkowskiego.
albo
W opinii Podatnika argumentem przemawiającym za przyjęciem rozwiązania alternatywnego jest uznanie kryterium bandery statku jako kryterium rozstrzygającego o zrównaniu statku z terytorium kraju bandery, pod którą pływa. Na poparcie tej tezy Podatnik wymienia m.in.: art. 5 Konwencji o Morzu Pełnym sporządzonej w Genewie 29 kwietnia 1958 r. (Dz.U. z 1963 r., Nr 33, poz. 187), § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) oraz pismo Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. skierowane do Izb Celnych w Szczecinie, Gdyni i Olsztynie (sygn. Akt DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04).
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza dokonywać dostaw towarów (farb) na statki o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT znajdujące się w polskich portach należące do zagranicznych armatorów, na cele remontowe których to statków farby te będą przeznaczone -- za pośrednictwem spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład grupy powiązanych przedsiębiorstw, z siedzibą w tym samym państwie co armator. Przedmiotowe statki pływają pod banderą państwa siedziby armatora. Z tytułu dostaw farb Podatnik będzie wystawiał faktury VAT bezpośredniemu nabywcy - zagranicznej spółce z grupy (w przypadku, gdy spółka ta posiada siedzibę w innym niż RP państwie członkowskim UE faktura będzie zawierała m.in. jej właściwy i ważny numer identyfikacyjny przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez właściwe państwo członkowskie).
Podatnik będzie posiadał dowody, że towary zostały dostarczone na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak: dokumenty przewozowe, kopię faktury, specyfikację ładunku, dokument potwierdzający odbiór towaru.
Tut. Organ informuje, że w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym nie ma podstaw do opodatkowania przez Podatnika omawianej dostawy farb stawką podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż nie zostały spełnione przesłanki określone przez ten przepis.
Bowiem, w myśl cytowanego wyżej przepisu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt. 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.
Tut. Organ zauważa, iż zgodnie z przywołanym przepisem z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dostawy są farby, które są przeznaczone do remontu - konserwacji środków transportu morskiego. Mając na uwadze powyższe definicje nie sposób wyciągnąć wniosku, że sprzedawane przez Podatnika i zużywane przy remoncie statków farby stanowią część statku albo jego wyposażenie.
Preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie dotyczy bowiem surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i ich zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust 1 ustawy o VAT).
W myśl przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 8 cytowanej wyżej ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4, jeżeli wywóz dokonany jest przez:
- dostawcę lub na jego rzecz, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Ponadto, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2 - 8.
Dostaw Podatnika nie można zatem uznać zarówno ani za eksport towarów ani za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik dokonuje bowiem dostaw, w wyniku których towary są wysyłane/transportowane z miejsca na terytorium kraju (o czym świadczy ich uprzednie nabycie w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jak oświadczył Podatnik przedstawiając stan faktyczny) na statki znajdujące się również na terytorium kraju - w polskim porcie. Towary te (farby) znajdują się w momencie zakończenia ich transportu/wysyłki na miejscu ich faktycznej konsumpcji (zużycia podczas remontu) - na statku. W związku z powyższym, należy uznać iż przedmiotowe dostawy w świetle ustawy o VAT stanowią dostawy krajowe, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1.
Zdaniem tut. Organu "kryterium bandery", na które powołuje się w swoim wniosku Podatnik nie znajdzie w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowania - nie znajduje ono bowiem oparcia w ustawie o VAT. W zakresie, w jakim przepisy o podatku od towarów i usług regulują kwestię opodatkowania dostaw towarów na statki, istotne staje się bowiem właściwe sklasyfikowanie tych środków transportu, czego odzwierciedleniem są m.in. przepisy ustanawiające szczególne przypadki zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% wymienione w art. 83 ustawy o VAT, np. przepisy art. 83 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, które jednakże w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajdą zastosowania - co wskazano powyżej.
Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem tut. Organu podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym do przedmiotowych dostaw farb nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, dostawy te nie będą również stanowiły eksportu towarów ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Tut. Organ informuje, że przepisy art. 2 pkt 8 ustawy o VAT zostały zacytowane w brzmieniu znowelizowanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90 poz. 756), obowiązującym od dnia 01.06.2005 r.
Tut. Organ zaznacza, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, nie dokonywał oceny załączników przedmiotowego wniosku.