POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/443/260-168/05/AO

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. 1438/443/260-168/05/AO, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 17.06.2005r., (data wpływu do tut. organu 30.06.2005r., uzupełniony w dniu 21.07.2005r. ) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej posiadania dowodów potwierdzających zasadność zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 % dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Ursynów: postanawiauznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji kabli. Głównym odbiorcą w/w produktów jest kontrahent ze Szwecji posiadający numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Strona posiada następujące dowody dokumentujące dokonanie transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy , które potwiedzają zasadność zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%:

- dokumenty CMR, jeśli dostawa była zlecona przewoźnikowi. Na dokumencie tym widnieje miejsce dostarczenia towaru tj. adres odbiorcy, nr samochodu, co to za ładunek, jego waga i objętość ( ilość kartonów), a w polu 24 (przesyłkę otrzymano) znajduje się data i podpis zagranicznego spedytora;

- dowód nadania przesyłki - w przypadku wysyłki towaru do Szwecji pocztą ( Pocztex). Na w/w dowodzie widnieje pieczątka i numer kuriera oraz miejsce nadania ;

-podpisaną przez szwedzkiego kontrahenta w rubryce ?towar otrzymałem? kopię faktury VAT , w której znajdują się wszystkie dane dotyczące towaru, a także waga ładunu i ilość kartonów zgodna z listami przewozowymi.;

- potwierdzenia zapłaty przez kontrahenta;

- zamówienia oraz korespondencja handlowa.

Zdaniem Strony posiadane przez nią dowody są wystarczające do udokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej i zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:

1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis art. 42 ust. 3 ustawy stanowi, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.kopia faktury,

3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Zapis art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy. Natomiast, dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy pełnią funkcję uzupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Strona posiada na potwierdzenie dostarczenia towarów szwedzkiemu kontrahentowi dowody w postaci: CMR ( międzynarodowy list przewozowy), potwierdzenie nadania przesyłki (w przypadku wysyłki towaru pocztą), podpisane przez kontrahenta kopie faktur dostawy wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku, potwierdzenia zapłaty, zamówienia i korespondencję handlową.

Zdaniem tut. organu podatkowego przedstawione przez Stronę we wniosku z dnia 17.06.2005r. dowody dokumetujące dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy, spełniają warunki określone w art.42 ustawy o podatku od towarów i usług i stanowią wystarczające potwierdzenie dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy i zastosowania do w/w dostawy stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% .

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 17.06.2005r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów