Temat interpretacji
Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Zainteresowany (dalej zwany: Podatnikiem lub Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą, z tytułu której jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podatnik zawarł umowę na wynajem sprzętu do prac budowlanych z operatorem tego sprzętu i paliwem. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz najemcy mają dwojaki charakter:
- w pierwszym rzędzie przedmiotem najmu jest ciągnik rolniczy z beczką, operatorem i paliwem, którym Podatnik jako wynajmujący wykonuje usługę polegającą na dowozie wody używanej do budowy drogi (za dostarczenie wody odpowiada najemca; nie odpowiada za to Wnioskodawca). Wodę z beczki Podatnik wylewa na powierzchnię budowanej przez najemcę drogi.
- drugim przedmiotem najmu jest wynajem ciągnika rolniczego ze szczotką (zamiatarką) z operatorem i paliwem. Szczotka zamiata błoto oraz piasek z powierzchni drogi, nawiezione przez samochody.
Zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych i kodeksu cywilnego w obu tych przypadkach Podatnik jest podwykonawcą.
Na wniosek Podatnika, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w dniu 23 sierpnia 2017 r., zaklasyfikował usługi świadczone przez Wnioskodawcę w sposób następujący:
- wynajem ciągnika z beczką do wożenia wody (pobieranej z rowów, kanałów, w których gromadzi się woda podczas opadów deszczu bądź z przyczyn naturalnych sama wybija się na powierzchnię budowy drogi), służącej utwardzeniu warstwy podłoża,
- wynajem ciągnika z beczką,
operatorem i paliwem do wożenia czystej wody, pobieranej z hydrantu
(wodociągu) na budowie drogi, służącej do zalania walców, które
zagęszczają warstwy piasku budowanej drogi,
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 36.00.20.0 jako usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych; - wynajem ciągnika z beczką do wywożenia
przeszkadzającej w wykonywaniu dalszych prac wody, która zalega podczas
opadów deszczu na terenie budowy,
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 37.00.11.0 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.
Z kolei, 19 lipca 2017 r. na wniosek Podatnika, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, zaklasyfikował pozostałe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w sposób następujący:
- wynajem zamiatarki ciągnika wraz ze szczotką, do zamiatania drogi z piasku, który wywożą auta z budowy na drogę.
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 81.29.12.0 jako usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Jaką stawkę VAT należy zastosować do usługi najmu ciągnika rolniczego z beczką, operatorem i paliwem, którym Podatnik jako wynajmujący wykonuje usługę polegającą na dowozie wody używanej do budowy drogi (za dostarczenie wody odpowiada najemca; nie odpowiada za to Wnioskodawca), przy czym wodę z beczki Podatnik wylewa na powierzchnię budowanej przez najemcę drogi w celu zagęszczenia warstw podłoża budowanej drogi (PKWiU według GUS 36.00.20.0)?
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Do usługi najmu ciągnika rolniczego z beczką,
operatorem i paliwem, którym Podatnik jako wynajmujący wykonuje usługę
polegającą na dowozie wody używanej do budowy drogi (za dostarczenie
wody odpowiada najemca; nie odpowiada za to Wnioskodawca), przy czym
wodę z beczki Podatnik wylewa na powierzchnię budowanej przez najemcę
drogi zastosować należy stawkę 8% VAT z tego powodu, że zarówno dla
usług klasyfikowanych do PKWiU 36.00.20.0, jak i dla usług
klasyfikowanych do PKWiU 37.00.11.0 ustawodawca przewidział
zastosowanie stawki obniżonej do 7% (8% w okresie przejściowym).
Wynika to bezpośrednio z treści art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 140 oraz poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. - W ocenie Podatnika, do usługi najmu ciągnika rolniczego ze szczotką (zamiatarką) z operatorem i paliwem, przy czym szczotka zamiata błoto oraz piasek z powierzchni drogi, nawiezione przez samochody należy zastosować stawkę 8% VAT z tego powodu, że dla usług klasyfikowanych do PKWiU 81.29.12.0 ustawodawca podatkowy przewidział zastosowanie stawki obniżonej do 7% (8% w okresie przejściowym). Wynika to bezpośrednio z treści art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
- odpowiedź i uzasadnienie jak w punkcie 1.
Z przedstawionych powodów, Wnioskodawca uważa, że jego stanowisko wyrażone we wniosku jest prawidłowe w pełnym zakresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji realizowanego świadczenia do grupowania PKWiU. Wskazać bowiem należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji realizowanego świadczenia do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.). Tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku.
Na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu bądź zakresu świadczonych usług.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii art. 2 pkt 6 ustawy.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Ww. klasyfikację, na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz. 1676), stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, z tytułu której jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zawarł umowę na wynajem sprzętu do prac budowlanych z operatorem tego sprzętu i paliwem. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz najemcy mają dwojaki charakter:
- w pierwszym rzędzie przedmiotem najmu jest ciągnik rolniczy z beczką, operatorem i paliwem, którym Wnioskodawca jako wynajmujący wykonuje usługę polegającą na dowozie wody używanej do budowy drogi (za dostarczenie wody odpowiada najemca; nie odpowiada za to Wnioskodawca). Wodę z beczki Zainteresowany wylewa na powierzchnię budowanej przez najemcę drogi.
- drugim przedmiotem najmu jest wynajem ciągnika rolniczego ze szczotką (zamiatarką) z operatorem i paliwem. Szczotka zamiata błoto oraz piasek z powierzchni drogi, nawiezione przez samochody.
Zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych i kodeksu cywilnego w obu tych przypadkach Wnioskodawca jest podwykonawcą.
Na wniosek Zainteresowanego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w dniu 23 sierpnia 2017 r., zaklasyfikował usługi świadczone przez Wnioskodawcę w sposób następujący:
- wynajem ciągnika z beczką do wożenia wody (pobieranej z rowów, kanałów, w których gromadzi się woda podczas opadów deszczu bądź z przyczyn naturalnych sama wybija się na powierzchnię budowy drogi), służącej utwardzeniu warstwy podłoża,
- wynajem ciągnika z beczką, operatorem i paliwem do
wożenia czystej wody, pobieranej z hydrantu (wodociągu) na budowie
drogi, służącej do zalania walców, które zagęszczają warstwy piasku
budowanej drogi,
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 36.00.20.0 jako usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych; - wynajem ciągnika z beczką do
wywożenia przeszkadzającej w wykonywaniu dalszych prac wody, która
zalega podczas opadów deszczu na terenie budowy,
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 37.00.11.0 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.
Z kolei, 19 lipca 2017 r. na wniosek Zainteresowanego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, zaklasyfikował pozostałe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w sposób następujący:
- wynajem zamiatarki ciągnika wraz ze szczotką,
do zamiatania drogi z piasku, który wywożą auta z budowy na drogę,
Te czynności zostały zakwalifikowane do PKWiU 81.29.12.0 jako usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług wymienionych w opisie stanu faktycznego:
- najmu ciągnika rolniczego z beczką, operatorem i paliwem, (PKWiU według GUS 36.00.20.0),
- najmu ciągnika rolniczego ze szczotką (zamiatarką) z operatorem i paliwem (PKWiU według GUS 81.29.12.0),
- najmu ciągnika rolniczego z beczką, operatorem i paliwem (PKWiU według GUS 37.00.11.0).
Według art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnieniem od podatku.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy ustawodawca wymienił usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych PKWiU 36.00.20.0.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, grupowanie PKWiU 36.00.20.0 obejmuje: usługi związane z oczyszczaniem wody w celu jej dostawy, usługi uzdatniania wody dla celów przemysłowych i innych, usługi związane z rozprowadzaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu, usługi związane z obsługą systemów irygacyjnych, usługi konserwacji wodomierzy.
Z kolei w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy umieszczono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków PKWiU ex 37.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Tak więc użycie przez ustawodawcę, w pozycji 142 załącznika nr 3 do ustawy, oznaczenia ex 37 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków oznacza, że z całego Działu 37 PKWiU z 2008 r. o nazwie Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych jedynie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków korzystają z obniżonej 8% stawki podatku VAT.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 37 mieszczą się Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych.
W tym grupowaniu zgodnie z rozporządzeniem mieszczą się:
37.00 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych,
37.00.1 Usługi związane ze ściekami,
37.00.11 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,
37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,
37.00.12 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych,
37.00.12.0 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych,
37.00.2 Osady ze ścieków kanalizacyjnych,
37.00.20 Osady ze ścieków kanalizacyjnych,
37.00.20.0 Osady ze ścieków kanalizacyjnych.
Wskazane we wniosku grupowanie PKWiU 37.00.11.0 zgodnie z wyjaśnieniami GUS, obejmuje: usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych, usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.), w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp., usługi związane z utrzymywaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.
Natomiast w poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono PKWiU 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu.
Wg wyjaśnień GUS do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 81.29.12.0 obejmuje: usługi czyszczenia próżniowego pasów startowych, usługi zamiatania i polewania ulic, usługi posypywania dróg piaskiem i solą, usługi usuwania śniegu i lodu, włącznie z usuwaniem śniegu i lodu z dachów budynków.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, a także przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę:
- usługi najmu ciągnika rolniczego z beczką, operatorem i paliwem do grupowania PKWiU 36.00.20.0 podlega ona opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy VAT, w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do tej ustawy,
- usługi najmu ciągnika rolniczego ze szczotką (zamiatarką) z operatorem i paliwem do grupowania PKWiU 81.29.12.0 podlega ona opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy VAT, w związku z poz. 174 załącznika nr 3 do tej ustawy,
- usługi najmu ciągnika rolniczego z beczką, operatorem i paliwem do grupowania PKWiU 37.00.11.0 podlega ona opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy VAT, w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej