Podatek od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy tow... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.442.2017.2.NK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.442.2017.2.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7 jako czerwiec 2017 r.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7 jako czerwiec 2017 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7 jako czerwiec 2017 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i własne stanowisko do tego pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 1 czerwca 2017 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą w CEiDG w zakresie naprawy i konserwacji maszyn, na zasadach ogólnych opodatkowanych podatkiem liniowym. Zainteresowany był przekonany, że zgłosił się jednocześnie do podatku VAT, że zadziałała opcja jednego okienka. Tak też Wnioskodawca poinformował biuro rachunkowe, któremu powierzył prowadzenie książki przychodów i rozchodów oraz ewidencji VAT ze sposobem rozliczania VAT miesięcznie. Za wyświadczone przez Zainteresowanego usługi wystawił On fakturę VAT z naliczonym podatkiem w stawce 23% i 8% (Wnioskodawca świadczy również usługi zagospodarowania terenów zielonych), swoich kontrahentów Zainteresowany poinformował, że jest VATowcem, bo taki był Jego zamiar od początku prowadzenia działalności. Dostarczone przez Wnioskodawcę dokumenty sprzedaży i zakupu za czerwiec i lipiec biuro rachunkowe zaksięgowało w ewidencjach VAT sprzedaży i zakupu oraz podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W dniu 24 lipca 2017 r. została złożona w urzędzie skarbowym podpisana przez Zainteresowanego deklaracja VAT-7 za czerwiec, w której zostały wykazane podatek należny oraz naliczony z zakupów. Deklaracja VAT-7 za lipiec została złożona elektronicznie, ponieważ Wnioskodawca udzielił biuru pełnomocnictwa do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną deklaracji VAT zasadniczo, bo innych miesięcznych się nie wysyła. W sierpniu urząd skarbowy poinformował księgową, że Zainteresowany nie złożył zgłoszenia VAT-R i że powinien skorygować deklaracje za czerwiec i lipiec w taki sposób, aby pozostał tylko VAT należny, bo Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego. Zainteresowanego poinformowano również, że nie może złożyć zgłoszenia VAT-R z datą rozpoczęcia działalności, tylko może to być rezygnacja ze zwolnienia od VAT z dniem 1-go września. Tak więc Wnioskodawca złożył VAT-R wskazując, że pierwszym miesiącem, za który będzie składana deklaracja VAT-7 będzie miesiąc wrzesień 2017 r.

Po przeanalizowaniu dostępnych materiałów na temat odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną przed dokonaniem zgłoszenia VAT-R Zainteresowany doszedł do wniosku, że data podana przez Niego w tym zgłoszeniu jest nieprawidłowa i powinien wpisać jednak czerwiec. Wnioskodawca zadzwonił do KIP, żeby zasięgnąć opinii i tam poinformowano Go, że ocena tego, czy działał od czerwca w charakterze podatnika podatku VAT mimo formalnego braku zgłoszenia, jest zależna od opinii właściwego dla Zainteresowanego naczelnika urzędu skarbowego. Wnioskodawca zadzwonił do pani kierownik rejestracji w US i tam powiedziano Mu, że nie ma absolutnie żadnej możliwości złożenia korekty druku VAT-R z datą wcześniejszą oraz że brak zgłoszenia rodzi dla Zainteresowanego tylko obowiązki (zapłacenia podatku wykazanego na wystawionych przez Niego fakturach) i nie daje żadnego prawa do odliczenia VAT z faktur zakupu dokonanych przed dniem rejestracji.

Opierając się na komentarzu do ustawy o VAT dr A. Bartosiewicza oraz indywidualnych interpretacjach podatkowych, wydanych w podobnej do sytuacji Wnioskodawcy, ma On zamiar złożyć 25-go września deklarację VAT-7 za sierpień oraz zgłoszenie korygujące do złożonego przez Zainteresowanego VAT-R z datą rozpoczęcia działalności w czerwcu 2017 r. i terminem złożenia pierwszej deklaracji za czerwiec 2017 r. Wnioskodawca nie będzie korygował deklaracji za czerwiec i lipiec, gdyż Jego zdaniem są prawidłowe.

Ponadto z pisma z dnia 21 listopada 2017 r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że:

  1. Możliwość złożenia korekty zgłoszenia rejestracyjnego pozwoli Wnioskodawcy odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących zakupy otrzymanych przed 1 września 2017 r.
  2. Zakupy w czerwcu: pieczątka firmowa; spodnie i buty robocze; art. hydrauliczne; obrzeża chodnikowe, kostka brukowa; pilarka, wykaszarka, oleje do nich; płyty meblowe i ich cięcie; szlifierki, tarcze, klucze rurowe; wiertarko-wkrętarka, taśma malarska, klej montażowy; farba, zapas do wałka, kij; art. do malowania; drobne elementy PCV; świetlówki; boazeria, płyty OSB, klamry i uchwyty; opalarka, wkręty, fuga, kurek kątowy; półki, wsporniki, wkręty, farba; samochód dostawczy, zaświadczenie VAT-1, cena zakupu brutto 2.000,00 zł.
    Zakupy w lipcu: stacja lutownicza, dysza; pręt mocujący; przedłużka, śruby, nakrętki, uchwyt metalowy z wkładką; płyta laminowana, cięcie, oklejanie, wieszak, gałka meblowa; wiertło, śruby, nakrętki, podkładki, kratka went., kołki, wkręty; pręty, nity, kątowniki, nitownica, śruby, smar; ściernica, pędzel, taśma, kuweta, farba; usługa rachunkowa; uszczelki, nypel, mufa.
    Zakupy w sierpniu: zestaw naprawczy; wiadro, folia, klej, pędzle; półki, farba, folia; lampa owadobójcza (zamontowana później u klienta); młot udarowy, art. elektryczne; dozowniki mydła; wymiana pompy w samochodzie (cena brutto 475,00 zł); wywietrzniki; klucze, odbojniki; szlifierka, przepychacz, nasadki do wiertarki; wyrzynarka, wiertarka bezprzewodowa, szlifierka, woda mineralna; żyłka, maska ochronna; usługa rachunkowa; głowica żyłkowa, żyłka.
    Wyjaśnienie: zakup samochodu, pompy i paliwa nie został wykazany w złożonych deklaracjach VAT-7 ze względu na dostarczenie zaświadczenia VAT-1 już po terminie do złożenia deklaracji.
  3. Wykonane w tym okresie usługi dotyczą remontu pomieszczeń biurowych, zagospodarowania terenu zielonego, serwisu, konserwacji i napraw urządzeń i sprzętów są to czynności opodatkowane VAT. Wszystkie wykonane przez Wnioskodawcę usługi do dnia złożenia niniejszego wyjaśnienia są opodatkowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(z których oznaczone nr 1 zostało ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 listopada 2017 r.):

  1. Czy, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7 jako czerwiec 2017 r.?
  2. Czy jeśli okaże się, że nie ma możliwości zgłoszenia VAT-R z datą wsteczną, to Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu z czerwca, lipca i sierpnia w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2017 r., po uprzednim skorygowaniu deklaracji VAT-7 za czerwiec, lipiec i sierpień w taki sposób, że pozostanie w nich tylko podatek należny od sprzedaży?
  3. Czy, jeśli się okaże, że stanowiska Zainteresowanego wyrażone w odpowiedziach na poprzednie pytania są negatywne, będzie On mógł skorygować deklaracje VAT-7 w taki sposób, że w czerwcu, lipcu i sierpniu pozostanie tylko sprzedaż opodatkowana natomiast podatek naliczony z lipca i sierpnia będzie mógł rozpoznać w deklaracji VAT&‑7 za wrzesień 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przysługuje Mu prawo do odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących zakup wyposażenia oraz materiałów niezbędnych do wykonywania usług dokonanych przed rejestracją jako podatnik VAT czynny, ale żeby z tego prawa skorzystać Zainteresowany potrzebuje zgłosić się do VAT z datą 1-go czerwca 2017 r.

W interpretacjach wydanych w podobnych sytuacjach jak Wnioskodawcy (IPTPP2/443-509/11-4/BM Izba Skarbowa w Łodzi; IPPP2/443-35/13-2/KOM Izba Skarbowa w Warszawie; IPTPP2/4512-365/15-4/KK Izba Skarbowa w Łodzi) Jego stanowisko się potwierdza. W ostatniej przytoczonej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza: Wobec powyższego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w marcu 2015 r. i kwietniu 2015 r. konieczne jest uprzednie skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawca wskaże datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz okres rozliczeniowy, od którego zachowywał się jak zarejestrowany podatnik podatku VAT (...).

W swoim przypadku Zainteresowany zachowywał się jak podatnik VAT czynny od pierwszego dnia działalności. Opodatkował sprzedaż, sporządził ewidencje VAT i deklaracje VAT. Celem Wnioskodawcy było stać się podatnikiem VAT, wykonywał też czynności opodatkowane.

W sprawie niedopełnienia formalności zgłoszenia się do VAT wypowiadał się również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-385/09 (Nidera), z orzeczenia tego wynikało m.in., że prawo do odliczenia VAT powstaje w momencie, którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, że może złożyć skorygowane zgłoszenie VAT-R z datą 1-go czerwca 2017 r. jako datą rozpoczęcia działalności oraz informacją, że czerwiec 2017 r. jest pierwszym okresem, za który złoży deklarację VAT-7.

Ponadto w piśmie z dnia 21 listopada 2017 r. Zainteresowany wskazał, że rozpoczynał działalność gospodarczą z dniem 1-go czerwca 2017 r. z zamiarem świadczenia usług opodatkowanych VAT jako podatnik VAT czynny. Rodzaje działalności, jakie wykazał w zgłoszeniu do CEiDG to: naprawa i konserwacja maszyn, naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych, optycznych i elektrycznych, naprawa i konserwacja pozostałego sprzętu i wyposażenia, wykonywanie instalacji elektrycznych, wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych, tynkowanie, zakładanie stolarki budowlanej, posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian, malowanie i szklenie, wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych, pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane, niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych, pozostałe sprzątanie, działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych. Wnioskodawca nie planował i nie planuje wykonywania usług zwolnionych od podatku VAT.

Ofertę swoją Zainteresowany kieruje głównie do przedsiębiorców będących podatnikami podatku VAT. Od początku swojej działalności działał jak podatnik VAT, wykonane przez siebie usługi zafakturował: w czerwcu wystawił 3 faktury sprzedaży w stawkach: 23% (malowanie pomieszczeń biurowych i usługa serwisowa: naprawa urządzeń) i 8% (zagospodarowanie terenów zielonych). W lipcu Wnioskodawca wykonał i zafakturował cztery usługi w stawkach: 23% (serwis, naprawa i przegląd urządzeń) oraz 8% (zagospodarowanie terenów zielonych). W sierpniu wykonał i zafakturował 2 usługi serwisowe w stawce 23%. W celu wykonania tych usług Zainteresowany nabył materiały i narzędzia oraz samochód dostawczy (posiadający zaświadczenie VAT-1). Wystawione i otrzymane faktury dostarczył do biura rachunkowego, gdzie zostały one ujęte w ewidencjach VAT zakupu i sprzedaży. Na podstawie tych ewidencji zostały sporządzone deklaracje VAT-7, które zostały złożone: papierowo w urzędzie skarbowym za czerwiec i przesłane elektronicznie za lipiec i sierpień. Do przesyłania elektronicznego deklaracji VAT-7 (bo innych w ciągu roku się nie składa) Wnioskodawca upoważnił właściciela biura rachunkowego na druku UPL-1.

Zdaniem Zainteresowanego, przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu, ponieważ zakupione towary i usługi służą Wnioskodawcy do wykonywania usług opodatkowanych. Z treści art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby do nabycia uprawnień do obniżenia kwoty podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktur zakupowych. Zdaniem Zainteresowanego, ma On prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednak aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje swój wyraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2012 r. (sygn. IPPP1/443-771/10-2/AP), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dokonanym przed rejestracją pod warunkiem jednak, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane w obecnej lub przyszłej działalności.

Wnioskodawca również zaznacza, że w wyroku ETS w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów VAT. Dodatkowym potwierdzeniem tej tezy mogą być wyroki ETS w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie ETS wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez Organy podatkowe.

Uprawnienie do odliczenia podatku VAT Zainteresowany nabył w momencie otrzymania faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Odliczenia tego powinien dokonać na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT, czyli w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których otrzymał faktury VAT dokumentujące zakupy lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe. W opisanym przypadku faktury otrzymane w czerwcu w okresach od czerwca do sierpnia, faktury otrzymane w lipcu w okresach od lipca do września, za sierpień odpowiednio. Pierwotnie Wnioskodawca złożył VAT-R 28&‑go sierpnia 2017 r. z datą 1 września 2017 r. jako datą rezygnacji ze zwolnienia i wrześniem 2017 r. jako pierwszym miesiącem, za który będą składane deklaracje VAT-7. Zainteresowany uważa, że nie było to zgłoszenie prawidłowe i dlatego 25-go września 2017 r. złożył aktualizację zgłoszenia VAT-R podając w nim faktyczną datę rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych, tj. 1-go czerwca 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, złożenie tej aktualizacji daje Mu pełne prawo do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego w miesiącach, w których otrzymał faktury (faktury spełniają pozostałe wymogi ustawowe, a nabyte towary i usługi są związane z działalnością opodatkowaną). Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 6-go października 2015 r., nr IPTPP2/4512-365/15-4/KK (który w sytuacji zbliżonej do Zainteresowanego uznał: że w rozpatrywanej sprawie w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów (...) konieczne jest uprzednie skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawca wskaże datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz okres rozliczeniowy, od którego zachowywał się jak zarejestrowany podatnik podatku VAT ().

Ad. 2

Ponieważ od początku swojej działalności, mimo braku formalnego zgłoszenia VAT-R, Wnioskodawca zachowywał się jak podatnik VAT czynny, Zainteresowany uważa, że przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poczynione przez Niego zakupy w miesiącach od czerwca 2017 r., wykazanych przez Niego w złożonych deklaracjach VAT-7 za czerwiec i lipiec 2017 r. oraz przyszłej deklaracji VAT-7 za sierpień. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi związane są z wykonywaną przez Niego działalnością opodatkowaną. Zainteresowany powołuje się również na zasadę neutralności podatku VAT wynikającą z Dyrektywy unijnej oraz wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 stycznia 2006 r., sygn. akt I SA/Ol 445/05, w którym sąd stwierdził: Mając bowiem na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, a także posiadanie przez podmiot prowadzący działania przygotowawcze do uruchomienia działalności gospodarczej statusu podatnika VAT gdyż status ten jest kategorią obiektywną, niezależną od faktu zarejestrowania się w tym charakterze uznać należy, że status podatnika czynnego VAT (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności opodatkowane, z których wynika podatek podlegający odliczeniu.

Więc jeśli stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w odpowiedzi na pierwsze pytanie jest nieprawidłowe i nie może złożyć korygującego zgłoszenia VAT-R, to Zainteresowany uważa, że będzie musiał skorygować deklaracje VAT-7 za czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r. w taki sposób, że wykazany tam zostanie tylko podatek należny, a Wnioskodawca będzie mieć prawo do pomniejszenia podatku należnego za wrzesień 2017 r. o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu za okres od czerwca do września 2017 r.

Ad. 3

Jeśli stanowisko Zainteresowanego wyrażone w odpowiedzi na pierwsze pytanie jest nieprawidłowe oraz nieprawidłowe jest również stanowisko wyrażone w odpowiedzi na drugie pytanie i Wnioskodawca nie może złożyć korygującego zgłoszenia VAT-R, ani nie będzie mieć prawa do pomniejszenia podatku należnego za wrzesień 2017 r. o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu za okres od czerwca do września 2017 r., to powołując się na art. 86 ust. 11 ustawy o VAT Zainteresowany uważa, że będzie musiał skorygować deklaracje VAT-7 za czerwiec, lipiec i sierpień wykazując w nich tylko podatek należny i będzie miał prawo w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2017 r. pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu za okres od lipca do września 2017 r. Uzasadnieniem jest to, że Wnioskodawca wykonywał i będzie wykonywał czynności opodatkowane, a zakupione towary i usługi służą całkowicie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przez sprzedaż jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, o czym stanowi art. 113 ust. 10 ustawy.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie, przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Według art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak stanowi art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Podkreślić w tym miejscu należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Zatem, jak wynika z powołanych powyżej przepisów, podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Natomiast na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz dokumentu VAT-5 potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określone zostały rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2301).

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Przepisy podatku VAT nie wiążą możliwości rejestracji podmiotu jako podatnika VAT czynnego z kwestią rejestracji tego podmiotu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

Zgodnie z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, winny zostać usunięte najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie podmiotu otrzymującego fakturę jako podatnika VAT czynnego.

Zatem należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w dniu 1 czerwca 2017 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą w CEiDG w zakresie naprawy i konserwacji maszyn, na zasadach ogólnych opodatkowanych podatkiem liniowym. Zainteresowany był przekonany, że zgłosił się jednocześnie do podatku VAT, że zadziałała opcja jednego okienka. Tak też Wnioskodawca poinformował biuro rachunkowe, któremu powierzył prowadzenie książki przychodów i rozchodów oraz ewidencji VAT ze sposobem rozliczania VAT miesięcznie. Za wyświadczone przez Zainteresowanego usługi wystawił On fakturę VAT z naliczonym podatkiem w stawce 23% i 8% (Wnioskodawca świadczy również usługi zagospodarowania terenów zielonych), swoich kontrahentów Zainteresowany poinformował, że jest VATowcem, bo taki był Jego zamiar od początku prowadzenia działalności. Dostarczone przez Wnioskodawcę dokumenty sprzedaży i zakupu za czerwiec i lipiec biuro rachunkowe zaksięgowało w ewidencjach VAT sprzedaży i zakupu oraz podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W dniu 24 lipca 2017 r. została złożona w urzędzie skarbowym podpisana przez Zainteresowanego deklaracja VAT-7 za czerwiec, w której zostały wykazane podatek należny oraz naliczony z zakupów. Deklaracja VAT-7 za lipiec została złożona elektronicznie, ponieważ Wnioskodawca udzielił biuru pełnomocnictwa do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną deklaracji VAT zasadniczo, bo innych miesięcznych się nie wysyła. W sierpniu urząd skarbowy poinformował księgową, że Zainteresowany nie złożył zgłoszenia VAT-R i że powinien skorygować deklaracje za czerwiec i lipiec w taki sposób, aby pozostał tylko VAT należny, bo Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego. Zainteresowanego poinformowano również, że nie może złożyć zgłoszenia VAT-R z datą rozpoczęcia działalności, tylko może to być rezygnacja ze zwolnienia od VAT z dniem 1-go września. Tak więc Wnioskodawca złożył VAT-R wskazując, że pierwszym miesiącem, za który będzie składana deklaracja VAT-7 będzie miesiąc wrzesień 2017 r. Po przeanalizowaniu dostępnych materiałów na temat odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną przed dokonaniem zgłoszenia VAT-R Zainteresowany doszedł do wniosku, że data podana przez Niego w tym zgłoszeniu jest nieprawidłowa i powinien wpisać jednak czerwiec. Wnioskodawca zadzwonił do KIP, żeby zasięgnąć opinii i tam poinformowano Go, że ocena tego, czy działał od czerwca w charakterze podatnika podatku VAT mimo formalnego braku zgłoszenia, jest zależna od opinii właściwego dla Zainteresowanego naczelnika urzędu skarbowego. Wnioskodawca zadzwonił do pani kierownik rejestracji w US i tam powiedziano Mu, że nie ma absolutnie żadnej możliwości złożenia korekty druku VAT-R z datą wcześniejszą oraz że brak zgłoszenia rodzi dla Zainteresowanego tylko obowiązki (zapłacenia podatku wykazanego na wystawionych przez Niego fakturach) i nie daje żadnego prawa do odliczenia VAT z faktur zakupu dokonanych przed dniem rejestracji. Opierając się na komentarzu do ustawy o VAT dr A. Bartosiewicza oraz indywidualnych interpretacjach podatkowych, wydanych w podobnej do sytuacji Wnioskodawcy, ma On zamiar złożyć 25-go września deklarację VAT-7 za sierpień oraz zgłoszenie korygujące do złożonego przez Zainteresowanego VAT-R z datą rozpoczęcia działalności w czerwcu 2017 r. i terminem złożenia pierwszej deklaracji za czerwiec 2017 r. Wnioskodawca nie będzie korygował deklaracji za czerwiec i lipiec, gdyż Jego zdaniem są prawidłowe.

Zakupy dokonane w czerwcu: pieczątka firmowa; spodnie i buty robocze; art. hydrauliczne; obrzeża chodnikowe, kostka brukowa; pilarka, wykaszarka, oleje do nich; płyty meblowe i ich cięcie; szlifierki, tarcze, klucze rurowe; wiertarko-wkrętarka, taśma malarska, klej montażowy; farba, zapas do wałka, kij; art. do malowania; drobne elementy PCV; świetlówki; boazeria, płyty OSB, klamry i uchwyty; opalarka, wkręty, fuga, kurek kątowy; półki, wsporniki, wkręty, farba; samochód Fiat Fiorino dostawczy, zaświadczenie VAT-1, cena zakupu brutto 2.000,00 zł.

Zakupy dokonane w lipcu: stacja lutownicza, dysza; pręt mocujący; przedłużka, śruby, nakrętki, uchwyt metalowy z wkładką; płyta laminowana, cięcie, oklejanie, wieszak, gałka meblowa; wiertło, śruby, nakrętki, podkładki, kratka went., kołki, wkręty; pręty, nity, kątowniki, nitownica, śruby, smar; ściernica, pędzel, taśma, kuweta, farba; usługa rachunkowa; uszczelki, nypel, mufa.

Zakupy dokonane w sierpniu: zestaw naprawczy; wiadro, folia, klej, pędzle; półki, farba, folia; lampa owadobójcza (zamontowana później u klienta); młot udarowy, art. elektryczne; dozowniki mydła; wymiana pompy w samochodzie (cena brutto 475,00 zł); wywietrzniki; klucze, odbojniki; szlifierka, przepychacz, nasadki do wiertarki; wyrzynarka, wiertarka bezprzewodowa, szlifierka, woda mineralna; żyłka, maska ochronna; usługa rachunkowa; głowica żyłkowa, żyłka.

Wyjaśnienie: zakup samochodu, pompy i paliwa nie został wykazany w złożonych deklaracjach VAT-7 ze względu na dostarczenie zaświadczenia VAT-1 już po terminie do złożenia deklaracji. Wykonane w tym okresie przez Zainteresowanego usługi dotyczą remontu pomieszczeń biurowych, zagospodarowania terenu zielonego, serwisu, konserwacji i napraw urządzeń i sprzętów są to czynności opodatkowane VAT. Wszystkie wykonane przez Wnioskodawcę usługi do dnia złożenia niniejszego wyjaśnienia są opodatkowane.

Wątpliwości Zainteresowanego w analizowanej sprawie dotyczą w pierwszej kolejności stwierdzenia, czy aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7 jako czerwiec 2017 r.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego co wprost wynika z art. 86 ust. 10 w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

W konsekwencji, z uwagi na to, że jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług przed rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług, w celu realizacji przysługującego Jemu prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, Wnioskodawca powinien dokonać najpierw aktualizacji zgłoszenia VAT-R, ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, od którego działa jako czynny podatnik podatku VAT, oraz okresu rozliczeniowego, za który złoży pierwszą deklarację podatkową, ale w oparciu o datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Zatem z uwagi na powyższe, w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Zainteresowanego w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia korekty zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, poprzez złożenie zgłoszenia VAT-R w trybie aktualizacji i wskazanie jako okresu złożenia pierwszej deklaracji miesiąca, w którym rozpoczęto działalność gospodarczą, a następnie złożenia deklaracji podatkowych i rozliczenia podatku w terminach przewidzianych prawem, tj. stosownie do art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy.

Podsumowując należy stwierdzić, że aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług otrzymanych przez Wnioskodawcę w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień 2017 r., Zainteresowany powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując w nim faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2017 r. i okres, za jaki będzie składana pierwsza deklaracja VAT&‑7, tj. czerwiec 2017 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie, udzielenie odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3 dotyczące sytuacji, gdy okaże się, że nie ma możliwości zgłoszenia VAT-R z datą wsteczną, stały się bezprzedmiotowe.

Należy zauważyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej