Skoro przekazywane przez Wnioskodawcę Prezenty, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł ich nieodpłatne wydanie nie podlega op... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.604.2017.1.KOM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2017, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.604.2017.1.KOM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skoro przekazywane przez Wnioskodawcę Prezenty, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Prezentów (w tym wydanie w jednym opakowaniu np. kartonie) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Prezentów (w tym wydanie w jednym opakowaniu np. kartonie).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży szybkozbywalnych dóbr konsumpcyjnych (w szczególności artykułów spożywczych). Co do zasady, transakcje realizowane przez Spółkę w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług [dalej: VAT] według właściwych stawek.

W związku z powyższym, Wnioskodawca odlicza VAT naliczony przy zakupie towarów/usług wykorzystywanych dla potrzeb tej działalności (w szczególności przy zakupie/wytworzeniu produktów oferowanych przez Spółkę).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W związku z dużą konkurencją na rynku towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne. W ramach takich działań, między innymi, Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie określone towary znajdujące się w jego ofercie (dalej: Prezenty) na rzecz:

(i) podmiotów zajmujących się sprzedażą detaliczną lub hurtową towarów z oferty Spółki [dalej: Dystrybutorzy] oraz

(ii) podmiotów odpowiedzialnych za promocję i reklamę towarów oferowanych przez Spółkę (np. agencji reklamowych, wydawnictw, organizatorów imprez masowych) [dalej łącznie z Dystrybutorami: Kontrahenci].

Prezenty przekazywane przez Spółkę na rzecz Kontrahentów mogą być przez nich dalej wydawane (w ich własnym imieniu) na rzecz konsumentów (klientów końcowych), np. w trakcie akcji marketingowych organizowanych w sklepach wielkopowierzchniowych.

W przypadku Dystrybutorów ilość/rodzaj Prezentów przekazywanych im nieodpłatnie przez Spółkę może być uzależniony od zrealizowanych przez nich zamówień na towary z oferty Wnioskodawcy, np. poprzez powiązanie ilości/rodzaju Prezentów z:

(i) wartością zamówionych/zakupionych przez Dystrybutora towarów w danym okresie lub

(ii) ilością zamówionych/zakupionych przez niego produktów (np. przy zamówieniu 10 opakowań zbiorczych danego towaru Dystrybutor otrzymuje nieodpłatnie dodatkowo 10 sztuk danego towaru).

W ww. okolicznościach Prezenty są więc niejako nagrodą dla Dystrybutora za wcześniej złożone zamówienia/dokonane zakupy towarów z oferty Spółki. Przy tym Dystrybutorzy mogą niekiedy mieć wybór, czy Prezentami mają być towary tego samego rodzaju, które były przez nich zamawiane (i których zakup stanowił podstawę do otrzymania Prezentów), czy też inne towary znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy.

Mając na uwadze ww. okoliczności zdarzają się przypadki, w których jednemu Kontrahentowi jednorazowo wydawana jest przez Spółkę większa liczba Prezentów - wówczas są one przekazywane w różnego rodzaju opakowaniach zbiorczych (np. w kartonie, w zgrzewce, na palecie itp.). Łączna cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) wszystkich Prezentów przekazywanych jednorazowo danemu Kontrahentowi może w takim przypadku przekroczyć 10 zł. Jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) Prezentu (tj. pojedynczego opakowania detalicznego, np. batonika, torebki zupy w proszku itp.) jest/będzie natomiast niższa lub co najwyżej równa 10 zł.

Łączna cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) Prezentów przekazanych danemu Kontrahentowi w trakcie roku może też przekroczyć 100 zł.

Zasadniczym celem działań obejmujących nieodpłatne przekazania Prezentów na rzecz Kontrahentów jest promocja i uatrakcyjnienie oferty Spółki oraz intensyfikacja sprzedaży towarów znajdujących się w jej ofercie. W rezultacie, Wnioskodawca oczekuje, że podejmowane przez niego działania wpłyną na zwiększanie przychodów/obrotów z tytułu sprzedaży towarów z oferty Wnioskodawcy.

W tym zakresie należy zauważyć, że nieodpłatne przekazywanie Prezentów stanowi jeden z elementów strategii marketingowej Spółki, która ma całościowo zapewnić maksymalizację przychodów/obrotów z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, w szczególności z realizowanej w jej ramach sprzedaży towarów, opodatkowanej VAT według właściwych stawek. Podobne działania marketingowe są powszechnie przyjęte i stosowane na rynku, na którym funkcjonuje Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazania Prezentów o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia (bez podatku) nieprzekraczającym 10 zł podlega/nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazania Prezentów o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia (bez podatku) nieprzekraczającym 10 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednorazowo danemu Kontrahentowi, jak i ich łączną wartość.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy VAT towarami są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 3 ustawy VAT, art. 7 ust. 2 ustawy VAT nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą [dalej również: DG] podatnika.

Definicja prezentów o małej wartości, o których mowa w ww. przepisie, została przedstawiona w art. 7 ust. 4 ustawy VAT. Zgodnie z jego brzmieniem, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z analizy ww. przepisów wynika, iż aby nieodpłatne wydania towarów zostały wyłączone z opodatkowania, powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. przekazanie towarów musi nastąpić na cele prowadzonej DG oraz
  2. przekazane towary spełniają definicję prezentów o małej wartości, o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego okoliczności, w przypadku Prezentów przekazywanych nieodpłatnie przez Spółkę na rzecz Kontrahentów oba powyższe warunki należy uznać za spełnione.

Ad 1. Przekazywanie Prezentów na cele DG Spółki

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż przekazanie Prezentów następuje na cele prowadzonej przez Spółkę DG. Nadrzędnym celem tego rodzaju działań podejmowanych przez Wnioskodawcę jest bowiem zwiększenie przychodów ze sprzedaży oferowanych przez niego towarów.

Wydania Prezentów stanowią element strategii marketingowej Spółki służący:

(i) promocji towarów Spółki,

(ii) budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi Wnioskodawcy oraz

(iii) budowaniu rozpoznawalności marki Spółki wśród odbiorców końcowych,

a w konsekwencji - służą zintensyfikowaniu sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę towarów.

W kontekście powyższego, nie powinno budzić wątpliwości, iż nieodpłatne wydania Prezentów są związane z prowadzoną przez Spółkę DG.

Ad 2. Prezenty przekazywane Kontrahentom jako prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT

Analizując drugi ze wskazanych powyżej warunków, należy wskazać, iż Prezenty wydawane nieodpłatnie Kontrahentom, których jednostkowy koszt nabycia netto bądź jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, spełniają kryteria przewidziane w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT, a tym samym stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w powołanym przepisie.

Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) jednostkowy oznacza dotyczący pojedynczej rzeczy. Natomiast według definicji wynikającej z Encyklopedii PWN (https://encyklopedia.pwn.pl/) koszt jednostkowy to koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji.

Biorąc pod uwagę powyższe znaczenie językowe sformułowań użytych w ww. przepisie oraz cel wprowadzonej regulacji (pozwalającej wyłączyć z opodatkowania VAT towary o małej wartości), jednostkowy koszt nabycia netto lub jednostkowy koszt wytworzenia towarów, o którym mowa w ww. przepisie, należy odnosić wyłącznie do pojedynczych sztuk prezentów przekazywanych przez podatnika (tu: Spółkę).

W ocenie Wnioskodawcy, bez znaczenia dla uznania, iż Prezenty stanowią prezenty o małej wartości, pozostaje okoliczność, że Spółka wydaje Prezenty Kontrahentom również w większych ilościach, np. w opakowaniach zbiorczych (w zgrzewce, kartonie, na palecie itp.), gdzie łączna wartość (łączny koszt nabycia/łączny koszt wytworzenia netto) Prezentów przekracza 10 zł.

Przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT nie zawiera bowiem ograniczeń ilościowych ani w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazywanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie. Łączna wartość (koszt nabycia/wytworzenia netto) Prezentów przekazywanych jednorazowo danemu Kontrahentowi jest więc irrelewantna z punktu zastosowania ww. przepisu.

W konsekwencji, należy uznać, iż warunkiem koniecznym, a zarazem wystarczającym do zakwalifikowania wskazanych przekazań Prezentów jako wydań prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT (i tym samym ich nieopodatkowania VAT), jest to, aby ich jednostkowy koszt nabycia/koszt wytworzenia netto, określony w momencie przekazania, nie przekraczał 10 zł.

Końcowo należy również zauważyć, iż przekazanie większej ilości towarów, np. w kartonie czy w zgrzewce, które stanowią swoiste opakowanie zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości. Opakowanie zbiorcze stanowi jedynie opakowanie ochronne lub ozdobne przeznaczone do przewozu, przechowywania lub estetycznego spakowania zawartości, a nie samodzielny towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy VAT, który miałby być przedmiotem samodzielnego obrotu między Wnioskodawcą a Kontrahentami.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy wcześniej (z upoważnienia Ministra Finansów) przez Dyrektorów Izb Skarbowych.

Tytułem przykładu można wskazać na interpretację indywidualną z 3 stycznia 2017 r. (sygn. 2461-IBPP1.4512.801.2016.1.AW), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyraził pogląd, że:
(...) nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku nabytych przez Spółkę, których jednostkowa cena nabycia netto nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wynika z tego, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Wnioskodawca wskazał bowiem że, nadrzędnym celem wszystkich planowanych przez Spółkę Promocji, w ramach których będzie ona wydawać nieodpłatnie Gadżety, będzie zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży Produktów w ujęciu ilościowym i wartościowym.
Na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi. Istotne znaczenie ma, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto. Tym samym, nieodpłatne przekazanie opisanych Towarów nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podobnie stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2017 r. (sygn. 2461-IBPP2.4512.239.2017.2.ICz), uznając, że:
(...) bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi (Odbiorcy) towarów, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto - ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT. Bowiem przekazanie większej ilości towarów, np. w pudełku stanowiącym swoiste opakowanie zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości.
Brak opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów wynika z faktu, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w szeregu innych interpretacji, m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2017 r. (sygn. 2461-IBPP2.4512.58.2017.1.BW),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.200.2017.1.NK),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2014 r. (sygn. ITPP1/443-1375/13/DM),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2013 r. (sygn. IPPP2/443-904/13-3/KOM),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r. (sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN).

Podsumowanie

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanych powyżej okolicznościach nieodpłatne przekazanie na rzecz Kontrahentów Prezentów o jednostkowej cenie nabycia bądź jednostkowym koszcie wytworzenia (bez podatku) niższym niż 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednorazowo danemu Kontrahentowi i ich łączną wartość.

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

&‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W świetle art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10,00 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży szybkozbywalnych dóbr konsumpcyjnych (w szczególności artykułów spożywczych). Transakcje realizowane przez Spółkę w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek VAT. Wnioskodawca odlicza zatem podatek VAT naliczony przy zakupie towarów/usług wykorzystywanych dla potrzeb tej działalności (w szczególności przy zakupie/wytworzeniu produktów oferowanych przez Spółkę). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, w których m.in. przekazuje nieodpłatnie określone towary znajdujące się w jego ofercie (Prezenty) na rzecz Kontrahentów, którymi są: dystrybutorzy sprzedający towary z oferty Spółki oraz podmioty odpowiedzialne za promocję i reklamę towarów oferowanych przez Spółkę (np. agencje reklamowe, wydawnictwa, organizatorzy imprez masowych). W przypadku Dystrybutorów ilość/rodzaj Prezentów przekazywanych im nieodpłatnie przez Spółkę może być uzależniony od zrealizowanych przez nich zamówień na towary z oferty Wnioskodawcy. Prezenty są nagrodą dla Dystrybutora za wcześniej złożone zamówienia/dokonane zakupy towarów z oferty Spółki, przy czym Dystrybutorzy mogą niekiedy mieć wybór, czy Prezentami mają być towary tego samego rodzaju, które były przez nich zamawiane (i których zakup stanowił podstawę do otrzymania Prezentów), czy też inne towary znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy.

Zdarzają się więc przypadki, w których jednemu Kontrahentowi jednorazowo wydawana jest przez Spółkę większa liczba Prezentów - wówczas są one przekazywane w różnego rodzaju opakowaniach zbiorczych (np. w kartonie, w zgrzewce, na palecie itp.). Łączna cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) wszystkich Prezentów przekazywanych jednorazowo danemu Kontrahentowi może w takim przypadku przekroczyć 10 zł. Jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) Prezentu (tj. pojedynczego opakowania detalicznego, np. batonika, torebki zupy w proszku itp.) jest/będzie natomiast niższa lub co najwyżej równa 10 zł.

Łączna cena nabycia/koszt wytworzenia (bez VAT) Prezentów przekazanych danemu Kontrahentowi w trakcie roku może też przekroczyć 100 zł.

Zasadniczym celem działań obejmujących nieodpłatne przekazania Prezentów na rzecz Kontrahentów jest promocja i uatrakcyjnienie oferty Spółki oraz intensyfikacja sprzedaży towarów znajdujących się w jej ofercie. Wnioskodawca oczekuje, że podejmowane przez niego działania wpłyną na zwiększanie przychodów/obrotów z tytułu sprzedaży towarów z oferty Wnioskodawcy.

Nieodpłatne przekazywanie Prezentów stanowi jeden z elementów strategii marketingowej Spółki, która ma całościowo zapewnić maksymalizację przychodów/obrotów z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, w szczególności z realizowanej w jej ramach sprzedaży towarów, opodatkowanej VAT według właściwych stawek. Podobne działania marketingowe są powszechnie przyjęte i stosowane na rynku, na którym funkcjonuje Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy nieodpłatne przekazania Prezentów o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia (bez podatku) nieprzekraczającym 10 zł podlega/nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie Prezentów, których jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (bez podatku) określone w momencie przekazywania nie będzie przekraczała 10 zł, nie będzie stanowić dostawy towarów i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z tego, że przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Spółka wskazała, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podejmuje szereg różnych działań promocyjnych i marketingowych ukierunkowanych na budowanie relacji ze swoimi klientami. Działania promocyjne podejmowane przez Spółkę mają na celu wsparcie sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie, uatrakcyjnienie tej oferty, a także zintensyfikowanie zakupów dokonywanych przez Kontrahentów, co w konsekwencji, w zamierzeniu Wnioskodawcy, powinno się przełożyć na zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę, tj. sprzedaży opodatkowanej VAT. Tym samym należy uznać, że towary będą przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę Prezentów jednemu podmiotowi. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane będą w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się jednorazowo większa liczba Prezentów. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia w momencie przekazania pojedynczego Prezentu nie przekracza 10 zł netto.

Przekazanie większej ilości towarów, np. w kartonie, w zgrzewce czy w palecie, które to opakowania stanowią swoiste opakowania zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości. Opakowanie zbiorcze prezentów, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł nie jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym lub ozdobnym przeznaczonym do przewozu, przechowywania lub estetycznego spakowania zawartości, które nie będzie przedmiotem samodzielnego obrotu pomiędzy Wnioskodawcą a wybranymi Kontrahentami. Opakowanie zbiorcze z towarami wewnątrz nie jest zbiorem rzeczy, gdyż pomiędzy pojedynczymi sztukami towaru, zapakowanymi w opakowanie zbiorcze nie ma żadnego istotnego i wyraźnego powiązania funkcjonalnego nie ma znaczenia konkretna ilość pojedynczych sztuk towarów. Przekazywane w opakowaniu zbiorczym towary nie będą stanowić też rzeczy złożonej, gdyż poszczególne, pojedyncze sztuki towaru nie są częściami składowymi większej całości.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, dlatego zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, w odniesieniu do każdej pojedynczej sztuki towaru należy ocenić, czy jego wydanie spełnia wymogi zaklasyfikowania jako prezentu o małej wartości.

Zatem skoro przekazywane przez Wnioskodawcę Prezenty, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT także w przypadku jednorazowego przekazania Kontrahentowi większej liczby Prezentów (w tym w jednym opakowaniu zbiorczym np. kartonie) należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej