Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 października 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym pod Nr NIP . Gmina posiada osobowość prawną oraz zdolność do wykonywania czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe oraz gminny zakład budżetowy.
W strukturze organizacyjnej Gminy występują następujące jednostki budżetowe:
Urząd Gminy
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Zespół Obsługi Placówek Oświatowych
Zespół Szkół w
Zespół Szkół w
Zespół Szkół w
Szkoła podstawowa w
Przedszkole Samorządowe w
oraz Gminny Zakład Budżetowy w wykonujący zadania własne m.in. polegające na bieżącym i ciągłym zaspakajaniu zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się dla potrzeb podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina posiada oczyszczalnię ścieków wraz z kanalizacją w miejscowości centrum. Eksploatacją oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej zajmuje się Gminny Zakład Budżetowy, który świadczy usługi odbioru ścieków na rzecz mieszkańców oraz jednostek organizacyjnych Gminy.
W 2017 r. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn. Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w .
Inwestycja będzie zrealizowana za pośrednictwem wykonawcy tj. niezwiązane z Gminą przedsiębiorstwo.
Wydatki inwestycyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę ze wskazaniem danych Gminy, która będzie nabywcą i płatnikiem inwestycji.
Wydatki inwestycyjne na w/w zadanie ponosi Gmina.
Po zrealizowaniu zadania sieć kanalizacyjna zostanie przyjęta do ewidencji środków trwałych i stanowić będzie własność Gminy.
Równocześnie sieć ta zostanie nieodpłatnie przekazana do Gminnego Zakładu Budżetowego, który będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć kanalizacyjną.
Gminny Zakład Budżetowy będzie prowadził w imieniu Gminy działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych przez zakład (w imieniu Gminy) umów cywilnoprawnych z mieszkańcami, którzy będą płacić za usługę odbioru ścieków na podstawie otrzymanych faktur (opodatkowanych podatkiem VAT wg ustawowej stawki).
Rozbudowa sieci kanalizacyjnosanitarnej pozwoli na przyłączenie docelowo około 40 nowych odbiorców ścieków w rejonie ul. .
Będzie ona służyć wyłącznie mieszkańcom. Na tym odcinku nie mają siedziby jednostki organizacyjne Gminy, na rzecz których prowadzona sprzedaż usług mogłaby nie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Projektowany odcinek sieci kanalizacyjnej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnych jednostek organizacyjnych. W ramach zaprojektowanego zadania nie będą realizowane prace na istniejących obiektach kanalizacyjnych, ani na oczyszczalni ścieków.
Będzie to zupełnie nowy odcinek sieci kanalizacyjnej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w związku z powyższym Gmina będzie miała prawo do pełnego 100% odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w , która będzie służyła wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług sprzedaż na rzecz mieszkańców (nie dotyczy gminy ani jej jednostek organizacyjnych)?
Zdaniem Wnioskodawcy Gminie przysługuje pełnie 100% prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w .
Po zrealizowaniu inwestycji wybudowana infrastruktura kanalizacyjna będzie stanowiła własność Gminy, na której działalność opodatkowaną będzie prowadziła jej jednostka organizacyjna Gminny Zakład Budżetowy, który to będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć kanalizacyjną.
Mając na uwadze powyższe Gmina w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa uważa, że spełnia przesłanki (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego, ponieważ jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy jakie zostaną dokonane w związku z budową sieci kanalizacyjnej będą wykorzystane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych tj. odpłatnego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców.
W związku z powyższym Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania Wykonanie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w (nie dotyczy gminy ani jej jednostek organizacyjnych).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują w zakresie () kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Realizacja tych zadań może następować w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2017 r. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej. Inwestycja będzie zrealizowana za pośrednictwem wykonawcy tj. niezwiązane z Gminą przedsiębiorstwo. Wydatki inwestycyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę ze wskazaniem danych Gminy, która będzie nabywcą i płatnikiem inwestycji. Wydatki inwestycyjne na w/w zadanie ponosi Gmina. Wnioskodawca wskazał, że po zrealizowaniu zadania sieć kanalizacyjna zostanie przyjęta do ewidencji środków trwałych i stanowić będzie własność Gminy. Sieć kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie przekazana do Gminnego Zakładu Budżetowego, który będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć kanalizacyjną. Jak wskazał Wnioskodawca, Gminny Zakład Budżetowy będzie prowadził w imieniu Gminy działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych przez zakład (w imieniu Gminy) umów cywilnoprawnych z mieszkańcami, którzy będą płacić za usługę odbioru ścieków na podstawie otrzymanych faktur (opodatkowanych podatkiem VAT wg ustawowej stawki). Sieć kanalizacyjna będzie służyć wyłącznie mieszkańcom. Na tym odcinku nie mają siedziby jednostki organizacyjne Gminy, na rzecz których prowadzona sprzedaż usług mogłaby nie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem uprawniającym do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest:
- dokonanie odliczenia przez podatnika podatku od towarów i usług
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, rozbudowana sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Odbiorcami usług będą wyłącznie mieszkańcy, którzy na podstawie zawartych z Gminnym Zakładem Budżetowym umów cywilnoprawnych będą płacić za usługę odbioru ścieków na podstawie otrzymanych faktur (opodatkowanych podatkiem VAT wg ustawowej stawki). Wśród odbiorców usług nie będzie jednostek organizacyjnych Gminy, na rzecz których prowadzona sprzedaż usług mogłaby nie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej