Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej A oraz proje... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.359.2017.2.JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.359.2017.2.JN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej A oraz projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej B.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej A oraz projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej B jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej A oraz projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej B. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach projektu w ramach środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dotyczący projektów pn.: Przebudowa drogi powiatowej A i Przebudowa drogi powiatowej B. Są to drogi powiatowe, które na mocy zawartych porozumień pomiędzy Powiatem, a Gminą zostały przejęte przez Gminę w pełnym zakresie prawa i obowiązki zarządcy drogi oraz zarządu drogi powiatowej A oraz drogi powiatowej B wynikające w szczególności z art. 20 ustawy o drogach publicznych z wyłączeniem pkt: 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 9a, 17, 19 i 20 oraz w art. 35 ust. 1 i art. 39 ust. 3 ustawy. Zarząd Powiatu zezwala Wójtowi Gminy na dysponowanie pasem drogowym w granicach objętych zakresem robót dotyczących przebudowy dróg. Po zakończeniu inwestycji i upływie okresu porozumień Powiat w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego przejmie komplet dokumentacji powykonawczej, w tym pozwolenie na użytkowanie. Po upływie okresu porozumień Powiat zobowiązuje się do pełnienia wszelkich niezbędnych działań i czynności niezbędnych do utrzymania zasady trwałości zrealizowanych i odebranych robót budowlanych wykonanych z dofinansowaniem środków pomocowych Unii Europejskiej. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814 ze zm.) powiat może zawierać porozumienia na powierzanie prowadzenia zadań publicznych z jednostkami samorządu terytorialnego, a gmina na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) może te zadania wykonywać.

W przypadku uznania podatku od towarów i usług (VAT) jako koszt kwalifikowalny, formalnym wymogiem do wniosku jest przedłożenie indywidualnej interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT od ww. inwestycji. Gmina jest realizatorem bezpośrednim tych inwestycji i to ona jest zobligowana do dostarczenia interpretacji. Inwestycje będą pokryte w 85% kosztów kwalifikowalnych ze środków Unii Europejskiej, a w 15% ze środków własnych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzystanie z dróg jest i będzie bezpłatne, w związku z tym efekty realizacji ww. zadań będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 16 października 2017 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Czy w przedmiotowych projektach wykonywane zadania będą realizowane w ramach zadań własnych Gminy? Jeżeli tak, należy wskazać podstawę prawną.
    Zadania te nie są zadaniami własnymi gminy, ale na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 216 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych mogą być realizowane przez gminę. Z art. 8 ust. 2 wynika, że gmina może realizować zadanie powiatu na podstawie zawartego porozumienia. Stosownie do tego przepisu gmina może oprócz zadań własnych wykonywać zadania m.in. z zakresu właściwości powiatu na podstawie porozumienia z powiatem. I takie porozumienia zostały zawarte, jak Wnioskodawca pisał wcześniej. Art. 216 ust. 2 pkt 3 stanowi, że wydatki budżetu JST są przeznaczone na realizację zadań przejętych przez JST do realizacji w drodze umowy lub porozumienia. Reasumując nie jest to zadanie własne gminy, a przejęte do realizacji od powiatu w drodze porozumienia.
  2. Czy faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizowanych projektów będą wystawiane na Wnioskodawcę?
    Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w ramach realizowanych projektów będą wystawiane na Wnioskodawcę, czyli na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość prawną do odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w realizacji zadań opisanych w niniejszym wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma i nie będzie miał on możliwości prawnych do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na wykonanie zadań objętych niniejszym wnioskiem, ponieważ poniesione koszty nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego (art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje ona złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach projektu .. w ramach środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dotyczący projektu pt. Przebudowa drogi powiatowej A oraz projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej B. Zadania wykonywane w ramach projektów są zadaniami przejętymi do realizacji od powiatu w drodze porozumienia Gmina przejęła w pełnym zakresie prawa i obowiązki zarządcy drogi powiatowej A oraz drogi powiatowej B. Zarząd Powiatu zezwala Wójtowi Gminy na dysponowanie pasem drogowym w granicach objętych zakresem robót dotyczących przebudowy dróg. Po zakończeniu inwestycji i upływie okresu porozumień Powiat w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego przejmie komplet dokumentacji powykonawczej, w tym pozwolenie na użytkowanie. Po upływie okresu porozumień Powiat zobowiązuje się do pełnienia wszelkich niezbędnych działań i czynności niezbędnych do utrzymania zasady trwałości zrealizowanych i odebranych robót budowlanych wykonanych z dofinansowaniem środków pomocowych Unii Europejskiej.

Korzystanie z dróg jest i będzie bezpłatne, w związku z tym efekty realizacji ww. projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w ramach realizowanych projektów będą wystawiane na Gminę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Jak wskazał Wnioskodawca, korzystanie z dróg będzie bezpłatne, w związku z tym efekty realizacji ww. projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych projektów.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej A oraz projektu pn. Przebudowa drogi powiatowej B. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki związane z realizacją projektów nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej