Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.696.2017.1.BS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.696.2017.1.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. U. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. U..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Miasto i Gmina S. realizuje projekt pn. U. zwany dalej operacja, na który otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. W złożonym wniosku o przyznanie pomocy wartość podatku od towarów i usług została uznana za koszt kwalifikowany.

Województwo, z którym Miasto i Gmina S. zawarła umowę o przyznaniu pomocy (dofinansowania) na projekt, zobowiązało gminę do załączenia do wniosku o płatność, indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT. Miasto i Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w związku z brakiem możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT (art. 86 ust. l), który stanowi wg Miasta i Gminy koszty kwalifikowane projektu.

W wyniku realizacji projektu powstanie teren rekreacyjno-wypoczynkowy, dzięki czemu nastąpi zwiększenie lokalnej atrakcyjności inwestycyjnej, osiedleńczej i turystycznej, nie tylko Miasta i Gminy S., ale także całego obszaru Lokalnej Grupy Działania K..

W ramach operacji planowane jest wykonanie następujących prac:

  • utworzenie placu zabaw z nawierzchnią trawiastą, wyposażonego w zestaw statek, huśtawki, karuzeli, bujaka, ławek parkowych i koszy na odpady oraz lampy oświetleniowej;
  • utworzenie strefy fitness z nawierzchnią żwirową, wyposażoną w 5 urządzeń do ćwiczeń
  • utworzenie zielonej przestrzeni z przeznaczeniem do gier zespołowych i jako pole biwakowe;
  • utworzenie miejsca wypoczynkowego (strefa piknikowa), wyposażonego w 2 altany, stoły z siedziskami i miejsce na ognisko;
  • utworzenie ciągu pieszego o dl. ok. 48 mb. jako dojścia do placu zabaw.

Korzystanie z powstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Efekty realizacji inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Miasto i Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej i realizując przedmiotowy projekt nie będzie mogło odzyskać poniesionego kosztu VAT na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto i Gmina S. dokonało centralizacji podatku od towarów i usług z jednostkami budżetowymi i z tym dniem jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie, w jakim prowadzi działalność opodatkowaną, w tym z tytułu umów cywilnoprawnych tj. sprzedaż, dzierżawa i inne.

Urząd Miasta i Gminy jako urząd obsługujący Miasto i Gminę w 2017 roku odzyskuje podatek naliczony wskaźnikiem 4,6%, wynikającym z wyliczonego prewspółczynnika - 10% (art. 86 ust. 2a, ust. 22) i wskaźnika - 46% (art. 90) przy sprzedaży mieszanej oraz w 100% w sytuacji bezpośredniego przyporządkowania zakupów do sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe:

Wykonanie prac zostało przewidziane do realizacji w terminie do dnia 29 września 2017 roku.

W złożonym wniosku o przyznanie pomocy wartość podatku od towarów i usług została uznana za koszt kwalifikowany. Indywidualna interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług jest niezbędna do rozliczenia realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu i Gminie S. będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. W opisanym przypadku zakup towarów i usług, w ramach projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) realizując zadanie publiczne w tym zakresie Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Miasto i Gmina S. ma zatem prawo do potraktowania tego podatku jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku zakupy dokonane w związku z realizacją projektu U. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej