Temat interpretacji
Dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów związanych z realizowanymi projektami pn. X i Y nie stanowi dla Wnioskodawcy dofinansowania ogólnego do jego działalności gospodarczej lecz służy realizacji tych konkretnych projektów. Świadczone usługi nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci w ramach realizowanych projektów X i Y będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 podstawową 23% stawką podatku VAT. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług dokonanych przez Gminę w związku z realizacją projektów X oraz Y, które jak wynika z wniosku będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 25 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania wyłącznie wpłat od rodziców pobieranych w związku z realizowaniem projektów pn. X oraz Y jest nieprawidłowe,
- określenia stawki podatku VAT dla nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci oraz nauki
- pływania dla dzieci oferowanych w ramach projektów X oraz Y jest prawidłowe,
- prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów pn. X oraz Y sfinansowanych z wpłat od rodziców jest nieprawidłowe,
- zwolnienia wpłat rodziców wnoszonych na rachunek bankowy Centrum z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wyłącznie wpłat od rodziców pobieranych w związku z realizowaniem projektów pn. X oraz Y, określenia stawki podatku VAT dla nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci oraz nauki pływania dla dzieci oferowanych w ramach tych projektów, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowych projektów sfinansowanych z wpłat od rodziców oraz zwolnienia wpłat rodziców wnoszonych na rachunek bankowy Centrum z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wniosek został uzupełniony pismem z 25 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.288.2017.1.MGO.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi jako jeden podatnik.
Gmina za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej Centrum w W. (jednostka funkcjonuje od 1 stycznia 2017 r.) realizuje projekt dotyczący nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci X oraz program nauki pływania dla dzieci Y. W ramach realizowanego projektu osobami, które korzystają z usług nauki jazdy na nartach/nauki pływania, są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Środki na realizację programu pochodzą z dotacji z Urzędu Marszałkowskiego, wpłat od rodziców (100 zł od dziecka) oraz środków własnych gminy. Przykładowo wstępny kosztorys projektu nauki pływania Y w 2017 r. przedstawia się następująco: koszt całkowity zł, sfinansowany z:
dotacji z Urzędu Marszałkowskiego zł,
wpłat rodziców - 156 dzieci x zł,
środków własnych gminy zł
Środki własne gminy, środki z dotacji otrzymanej od Urzędu Marszałkowskiego jak również środki pochodzące z wpłat rodziców nie zostaną przeznaczone na nabycie ani wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Warunkiem przystąpienia przez beneficjentów (dzieci) do programu jest wypełnienie przez rodzica (opiekuna prawnego) deklaracji uczestnictwa dziecka w projekcie oraz dokonanie wpłaty w wysokości 100 zł na wskazane konto bankowe. Oznacza to, że niedokonanie wpłaty przez rodzica (opiekuna prawnego) eliminuje dziecko z udziału w projekcie. Wpłaty dokonywane przez rodziców lub opiekunów prawnych (będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) za świadczone w ramach projektu usługi dokonywane są w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej na rachunek bankowy. Jednostka realizująca projekt w imieniu Gminy posiada ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności ona dotyczy.
Dotacja otrzymywana przez gminę z urzędu marszałkowskiego na realizację programu X i Y nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych na rzecz dzieci usług jest to ogólna dotacja na realizację programu. Bez względu na wysokość dotacji otrzymanej przez Gminę odpłatność za uczestnictwo jest stałe i wynosi 100 zł od dziecka.
Gmina stoi na stanowisku, że właściwy symbol PKWiU świadczonych usług to 85.51.10.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Gmina za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej realizującej projekt, dokonując zakupów na potrzeby realizacji projektu jest w stanie dokonać przyporządkowania wpłat za uczestnictwo w projekcie do tej części zakupów dotyczących realizacji projektu, które są finansowane tymi wpłatami.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Wyjaśnienia dot. projektu pn. X:
Ad.II.1
Środki z dotacji zostały przeznaczone na:
- wynajem stoku narciarskiego
- wypożyczenie sprzętu narciarskiego
- organizację nauki jazdy na nartach (instruktor)
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty).
Środki pochodzące z wpłat od uczestników projektu zostały przeznaczone na:
- wynajem stoku narciarskiego
- wypożyczenie sprzętu narciarskiego.
Środki własne gminy zostały przeznaczone na:
- zakup paliwa (transport uczestników)
- wynagrodzenie kierowcy i opiekunów
- organizację nauki jazdy na nartach
- wynajem stoku narciarskiego
- wypożyczenie sprzętu narciarskiego
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty).
Ad.II.2 Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę z Urzędu Marszałkowskiego zostało przeznaczone wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu X.
Ad.II.3 Kwota dotacji przyznawana jest na mocy uchwały zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 17 listopada 2016r. w sprawie przyjęcia zasad realizacji w 2017 roku małopolskich projektów: X oraz Y w ramach zadania: Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży. Wysokość kwoty dotacji jest uzależniona od planów budżetowych na ten cel Urzędu Marszałkowskiego, ilości wnioskodawców, ilości uczniów chętnych do udziału w projekcie, wysokości wnioskowanych kwot przez beneficjentów. Gmina nie zna algorytmu przyznawanych kwot.
Ad.II.4 W celu uzyskania pomocy finansowej w formie dotacji celowej na realizację projektu X Gmina zawiera umowę z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Zgodnie z zawartą umową Gmina zobowiązana jest do sporządzenia i przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim sprawozdania merytorycznego i finansowego z wykonania projektu w terminach określonych w umowie.
Ad.II.5 Zgodnie z umową o realizacji projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych w związku z niezrealizowaniem projektu lub niezrealizowaniem określonych zadań w ramach projektu.
Ad.II.6 Gdyby Gmina nie otrzymała dotacji z urzędu marszałkowskiego projekt nie byłby realizowany.
Ad.II.7 W celu realizacji projektu X Gmina nabywa następujące towary i usługi:
- paliwo.
- usługę organizacji nauki jazdy na nartach.
- wynajem stoku narciarskiego.
- wypożyczenie sprzętu narciarskiego,
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty)
Ad.II.8 Usługa nauki jazdy na nartach jest zlecana przez Gminę za pośrednictwem jej jednostki budżetowej Centrum do realizacji podmiotom zewnętrznym z zachowaniem przepisów Prawo Zamówień Publicznych.
Ad.II.9 Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Ad. II.10 Celem statutowym Gminy jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Ad.II.11 Nauka jazdy na nartach jest ściśle związana ze sportem. Usługi są świadczone dla dzieci szkoły podstawowej jako zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne.
Ad.II.12 Gmina nie jest nastawiona na osiąganie zysków.
Ad.II.13 Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej Centrum realizuje projekt. Zarówno Gmina jak i Centrum nie działają w oparciu o przepisy o systemie oświaty.
Ad.II.14 Zgodnie z pismem otrzymanym przez Gminę od Głównego Urzędu Statystycznego usługi świadczone na rzecz dzieci będących mieszkańcami gminy, polegające na nauce jazdy na nartach/snowboardzie, nauce pływania, realizowane na stoku narciarskim i pływalni należących do innego podmiotu (na zasadzie ich wynajmu), zatrudnieniu instruktora, wypożyczeniu sprzętu, transporcie uczestników, zapewnieniu opieki w trakcie realizacji usług - mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 85.51.10.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Wyjaśnienia dot. projektu pn. Y:
Ad.II.1
Środki z dotacji zostaną przeznaczone na:
- wynajem krytej pływalni i organizację nauki pływania (instruktor),
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty).
Środki pochodzące z wpłat od uczestników projektu zostaną przeznaczone na:
- wynajem krytej pływalni i organizację nauki pływania (instruktor),
- wynagrodzenie kierowcy i opiekunów,
- zakup paliwa (transport uczestników),
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty).
Środki własne gminy zostaną przeznaczone na:
- wynajem krytej pływalni i organizację nauki pływania (instruktor),
- wynagrodzenie kierowcy i opiekunów.
Ad.II.2 Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę z Urzędu Marszałkowskiego zostanie przeznaczone wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu Y.
Ad.II.3 Kwota dotacji przyznawana jest na mocy uchwały zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia zasad realizacji w 2017 roku małopolskich projektów: X oraz Y w ramach zadania: Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży. Wysokość kwoty dotacji jest uzależniona od planów budżetowych na ten cel Urzędu Marszałkowskiego, ilości wnioskodawców, ilości uczniów chętnych do udziału w projekcie, wysokości wnioskowanych kwot przez beneficjentów. Gmina nie zna algorytmu przyznawanych kwot.
Ad.II.4 W celu uzyskania pomocy finansowej w formie dotacji celowej na realizację projektu Y Gmina zawiera umowę z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Zgodnie z umową Gmina zobowiązana jest do sporządzenia i przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim sprawozdania merytorycznego i finansowego z wykonania projektu w terminach określonych w umowie.
Ad.II.5 Zgodnie z zapisami umowy o realizacji projektu wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych w związku z niezrealizowaniem projektu lub niezrealizowaniem określonych zadań w ramach projektu.
Ad.II.6 Gdyby Gmina nie otrzymała dotacji z urzędu marszałkowskiego projekt nie byłby realizowany.
Ad.II.7 W celu realizacji projektu Gmina nabywa następujące towary i usługi:
- paliwo,
- usługę organizacji nauki pływania,
- wynajem krytej pływalni,
- wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty).
Ad.II.8 Usługa nauki pływania jest zlecana przez Gminę za pośrednictwem jej jednostki budżetowej Centrum do realizacji podmiotom zewnętrznym z zachowaniem przepisów Prawo Zamówień Publicznych.
Ad.II.9 Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Ad.II.10 Celem statutowym Gminy jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Ad.II.11 Nauka pływania jest ściśle związana ze sportem. Usługi są świadczone dla dzieci szkoły podstawowej jako zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne.
Ad.II.12 Gmina nie jest nastawiona na osiąganie zysków.
Ad.II.13 Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej Centrum realizuje projekt. Zarówno Gmina jak i Centrum . nie działają w oparciu o przepisy o systemie oświaty.
Ad.II.14 Zgodnie z pismem otrzymanym przez Gminę od Głównego Urzędu Statystycznego usługi świadczone na rzecz dzieci będących mieszkańcami gminy, polegające na nauce jazdy na nartach/snowboardzie, nauce pływania, realizowane na stoku narciarskim i pływalni należących do innego podmiotu (na zasadzie ich wynajmu), zatrudnieniu instruktora, wypożyczeniu sprzętu, transporcie uczestników, zapewnieniu opieki w trakcie realizacji usług - mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 85.51.10.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w związku z realizowaniem przedmiotowych projektów na Gminie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług? Jeśli tak. to od której kwoty: dotacji czy wpłat od rodziców (opiekunów prawnych)?
Stanowisko Wnioskodawcy:
- Na Gminie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wpłat od rodziców (opiekunów prawnych).
- Usługę należy opodatkować stawką podstawową z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, która aktualnie wynosi 23%.
- Gminie będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dot. przedmiotowych projektów, opłaconych z wpłat od rodziców.
- Wpłaty rodziców za udział w projekcie wnoszone na rachunek bankowy Centrum podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z tym, że wpłaty wnoszone są w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowokredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:
nieprawidłowe w zakresie opodatkowania wyłącznie wpłat od rodziców pobieranych w związku z realizowaniem projektów pn. X oraz Y,
prawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci oraz nauki pływania dla dzieci oferowanych w ramach projektów X oraz Y,
nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów pn. X oraz Y sfinansowanych z wpłat od rodziców,
prawidłowe w zakresie zwolnienia wpłat rodziców wnoszonych na rachunek bankowy Centrum z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług, dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, o czym stanowi art. 6 ust. 1 cyt. ustawy.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
W myśl art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy, w celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w związku z realizowaniem projektów X oraz Y na Gminie ciąży obowiązek podatkowy w podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej Centrum realizuje projekt dotyczący nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci X oraz program nauki pływania dla dzieci Y. W ramach realizowanego projektu osobami, które korzystają z usług nauki jazdy na nartach/nauki pływania, są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Środki na realizację programu pochodzą z dotacji z Urzędu Marszałkowskiego, wpłat od rodziców (100 zł od dziecka) oraz środków własnych gminy. Przykładowo wstępny kosztorys projektu nauki pływania Y w 2017 r. przedstawia się następująco: koszt całkowity zł, sfinansowany z:
- dotacji z Urzędu Marszałkowskiego zł,
- wpłat rodziców - 156 dzieci x zł zł,
- środków własnych gminy zł.
Środki własne gminy, środki z dotacji otrzymanej od Urzędu Marszałkowskiego jak również środki pochodzące z wpłat rodziców nie zostaną przeznaczone na nabycie ani wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Warunkiem przystąpienia przez beneficjentów (dzieci) do programu jest wypełnienie przez rodzica (opiekuna prawnego) deklaracji uczestnictwa dziecka w projekcie oraz dokonanie wpłaty w wysokości 100 zł na wskazane konto bankowe. Oznacza to, że niedokonanie wpłaty przez rodzica (opiekuna prawnego) eliminuje dziecko z udziału w projekcie.
Celem statutowym Gminy jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona na rzecz uczestników projektów X oraz Y będzie odpłatne świadczenie usługi nauki pływania dla dzieci oraz nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci. Należy bowiem zauważyć, że w tym celu Gmina wymaga wypełnienia przez rodzica (opiekuna prawnego) deklaracji uczestnictwa dziecka w projekcie oraz dokonanie wpłaty w wysokości 100 zł na wskazane konto bankowe. Co jak wskazuje Gmina jest warunkiem uczestnictwa dziecka w projekcie.
Tym samym pobierane przez Gminę wpłaty od rodziców (opiekunów prawnych) za uczestnictwo dzieci w projektach, gdzie warunkiem przystąpienia jest wypełnienie deklaracji uczestnictwa będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W analizowanym przypadku Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a czynność odpłatnego świadczenia usług nauki pływania i nauki jazdy na nartach/snowboardzie dla dzieci realizowanego w ramach zadań Gminy, mieści się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zatem czynność ta na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia określenia czy opodatkowaniu podlegają wyłącznie wpłaty od rodziców (opiekunów prawnych) czy też kwota dotacji.
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
- koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Istotne znaczenie dla ustalenia czy konkretne dotacje podlegają opodatkowaniu ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners OD Customs and Excise, w skrócie KNW).
W pierwszym z przywołanych wyroków Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją, a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna (por. J. Martini, Ł. Karpesiuk, VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, C. H. Beck Warszawa 2005 r. s. 265 i nast.).
W drugim z przywołanych wyroków Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika, a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Z opisu sprawy wynika, że dotacja otrzymywana przez gminę z Urzędu Marszałkowskiego na realizację programu X i Y nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych na rzecz dzieci usług jest to ogólna dotacja na realizację programu. Bez względu na wysokość dotacji otrzymanej przez Gminę odpłatność za uczestnictwo jest stałe i wynosi 100 zł od dziecka. Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę z Urzędu Marszałkowskiego zostanie przeznaczone wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów X oraz Y. Kwota dotacji przyznawana jest na mocy uchwały zarządu Województwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia zasad realizacji w 2017 roku małopolskich projektów: X oraz Y w ramach zadania: Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży. Wysokość kwoty dotacji jest uzależniona od planów budżetowych na ten cel Urzędu Marszałkowskiego, ilości wnioskodawców, ilości uczniów chętnych do udziału w projekcie, wysokości wnioskowanych kwot przez beneficjentów. Gmina nie zna algorytmu przyznawanych kwot. W celu uzyskania pomocy finansowej w formie dotacji celowej na realizację projektu X oraz Y Gmina zawiera umowę z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Zgodnie z umową Gmina zobowiązana jest do sporządzenia i przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim sprawozdania merytorycznego i finansowego z wykonania projektu w terminach określonych w umowie. Zgodnie z zapisami umowy o realizacji projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych w związku z niezrealizowaniem projektu lub niezrealizowaniem określonych zadań w ramach projektu. Gdyby Gmina nie otrzymała dotacji z Urzędu Marszałkowskiego projekt nie byłby realizowany.
Jak wskazano powyżej włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż pomimo, że Wnioskodawca wskazał iż dotacja otrzymywana przez Gminę z Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu X i projektu Y nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych na rzecz dzieci usług, to jednak sposób wykorzystania tej dotacji wskazuje, że otrzymana dotacja pokrywa część wartości świadczonych usług. Należy bowiem podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca w przypadku projektu X środki z dotacji zostały przeznaczone na wynajem stoku narciarskiego, wypożyczenie sprzętu narciarskiego, organizację nauki jazdy na nartach (instruktor) oraz wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty). Natomiast w odniesieniu do projektu Y środki z dotacji zostaną przeznaczone na wynajem krytej pływalni i organizację nauki pływania (instruktor) oraz wykonanie identyfikacji wizualnej (plakaty). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że środki pochodzące z wpłat od uczestników projektu X zostały przeznaczone na wynajem stoku narciarskiego i wypożyczenie sprzętu narciarskiego a w przypadku projektu Y m.in. na wynajem krytej pływalni i organizację nauki pływania (instruktor). Z opisu sprawy wynika zatem, że środki z dotacji są przeznaczone w celu świadczenia usług nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci.
Tym samym biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa, orzecznictwo oraz opis sprawy stwierdzić należy, że dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów związanych z realizowanymi projektami pn. X i Y nie stanowi dla Wnioskodawcy dofinansowania ogólnego do jego działalności gospodarczej lecz służy realizacji tych konkretnych projektów. Należy również zauważyć, że otrzymane środki z Urzędu Marszałkowskiego nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację przedmiotowych projektów bowiem Wnioskodawca wskazał, że jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych w związku z niezrealizowaniem projektu lub niezrealizowaniem określonych zadań w ramach projektu. Ponadto gdyby Gmina nie otrzymała dotacji z Urzędu Marszałkowskiego to projekty X oraz Y nie byłyby realizowane.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja do projektów X oraz Y służy sfinansowaniu określonych działań w ramach tych projektów, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dopłata mająca na celu sfinansowanie sprzedaży. Dofinansowanie to nie będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i nie będzie stanowić zwrotu kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawca w związku z realizacją projektów będzie otrzymywał wynagrodzenie za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację projektów pn. X oraz Y i przeznaczona na ich realizację będzie stanowić zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej a zatem stanowiącą podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT zatem będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że na Gminie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wpłat od rodziców (opiekunów prawnych), jest nieprawidłowe.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął również wątpliwość jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować do usług nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania świadczonych w ramach realizowanych projektów X i Y.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zauważyć przy tym należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stosownie do art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
- świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
- są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W myśl art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Nauka jazdy na nartach jest ściśle związana ze sportem. Nauka pływania jest ściśle związana ze sportem. Usługi są świadczone dla dzieci szkoły podstawowej jako zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne. Gmina Wojnicz nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej Centrum w W. realizuje projekt. Zarówno Gmina jak i Centrum w W. nie działają w oparciu o przepisy o systemie oświaty. Usługi świadczone na rzecz dzieci będących mieszkańcami gminy, polegające na nauce jazdy na nartach/snowboardzie, nauce pływania, realizowane na stoku narciarskim i pływalni należących do innego podmiotu (na zasadzie ich wynajmu), zatrudnieniu instruktora, wypożyczeniu sprzętu, transporcie uczestników, zapewnieniu opieki w trakcie realizacji usług - mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 85.51.10.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie do świadczonych usług nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca jak i realizująca projekt jego jednostka budżetowa Centrum nie działają w oparciu o przepisy systemu oświaty.
Świadczone w ramach realizowanych projektów pn. X oraz Y usługi nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci nie będą również objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Wnioskodawca wprawdzie wskazał, że nauka jazdy na nartach i nauka pływania jest ściśle związana ze sportem to jednocześnie należy podkreślić, że Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Tym samym wskazane usługi nie mogą być objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
W przedmiotowej sprawie świadczone usługi nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci nie będą również objęte preferencyjną stawką podatku. Należy podkreślić, że Wnioskodawca wskazał, iż usługi te mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 85.51.10.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. W związku z powyższym należy zauważyć, że wskazane usługi nie zostały wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych jako korzystające ze stawki preferencyjnej.
Tym samym świadczone usługi nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania dla dzieci w ramach realizowanych projektów X i Y będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 podstawową 23% stawką podatku VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługę należy opodatkować stawką podstawową z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, która aktualnie wynosi 23%, jest prawidłowe.
Wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków, które Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do wpłat od rodziców (opiekunów prawnych) dokonywanych na poczet realizacji projektu.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Należy zauważyć, że opodatkowaniu podlega usługa a nie opłata. Ponadto opodatkowanie świadczonych usług nie zależy od źródła finansowania np. środki własne, dotacja czy wpłaty rodziców.
W niniejszej interpretacji stwierdzono już, że usługi nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Wnioskodawcy zatem przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług dokonanych przez Gminę w związku z realizacją projektów X oraz Y, które jak wynika z wniosku będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że Gminie będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dot. przedmiotowych projektów, opłaconych z wpłat od rodziców, jest nieprawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii zwolnienia wpłat rodziców za udział w projekcie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r. poz. 2177), zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień, Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej ewidencjonowaniem, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. wymienia następujące czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania:
Poz. 32 ex 85 Usługi w zakresie edukacji wyłączeniem:
- usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
- usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
- usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Poz. 39 Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
W opisie sprawy podano, że właściwy symbol PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę usług to 85.51.10.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Jednocześnie wpłaty dokonywane przez rodziców lub opiekunów prawnych (będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) za świadczone w ramach projektu usługi dokonywane są w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy. Jednostka realizująca projekt w imieniu Gminy posiada ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności ona dotyczy.
Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że wpłaty dokonywane przez rodziców lub opiekunów prawnych na poczet świadczenia usług nauki jazdy na nartach/snowboardzie oraz nauki pływania w ramach realizowanych projektów X oraz Y będą objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 39 załącznika Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż wpłaty dokonywane są w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy i jednostka realizująca projekt w imieniu Gminy posiada ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności ona dotyczy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wpłat na poczet realizacji projektów X i Y przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jest prawidłowe.
Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się bowiem w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.
Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych przez niego czynności. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność i nie daje wówczas Wnioskodawcy ochrony, o której mowa w przepisach Rozdziału 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej