Temat interpretacji
brak opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania działek zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nieodpłatnego przekazania działek
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2017r. (data wpływu 4 sierpnia 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi jest prawidłowe
- zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi;
- zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2017r. (data wpływu 4 sierpnia 2017r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i uiszczenie dodatkowej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).
W 1975 r. Gminna Spółdzielnia nabyła na podstawie Aktu Notarialnego działki 25/1 i 25/2 o łącznej powierzchni 7 ha 74 arów.
Po zatwierdzeniu planu realizacyjnego dla budowy Wytwórni Wód Gazowanych i Piekarni zostały wydzielone działki 25/5 o powierzchni 557 m2 jako droga dojazdowa do Wytwórni i działka 25/13 o powierzchni 1136 m2 jako droga dojazdowa do Piekarni.
W 2007r. Gminna Spółdzielnia sprzedała Wytwórnię , a w maju 2017r. Spółdzielnia sprzedała Piekarnię oraz na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Spółdzielnia przekazała Aktem Notarialnym na podstawie art. 902.1 § 1 k.c. działki 25/5, 25/13 i 25/14 Urzędowi Gminy w z przeznaczeniem tych działek pod drogi, przenosząc nieodpłatnie ich własność na Gminę (działka 25/14 o powierzchni 2241 m2 zgodnie z danymi z ewidencji gruntów została wydzielona pod drogę do pozostałej nie sprzedanej części gruntów ornych będących własnością Spółdzielni). Zgodnie z protokołem uzgodnień spisanym pomiędzy Gminną Spółdzielnią w , a Gminą wartość działek będących przedmiotem umowy określono na kwotę 39.340,00 zł.
Z wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego wydanego 13 marca 2017r. przez Urząd Gminy wynika, że działka 25/14 znajduje się w terenie upraw polowych, zaś działki 25/5 i 25/13 przeznaczone są w planie pod tereny komunikacyjne.
Gminna Spółdzielnia w jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie zgłoszenia rejestrującego VAT-2 z dnia 14 kwietnia 1993r.
Gminna Spółdzielnia w na podstawie Aktu Notarialnego z dnia 20 marca 1975r. nabyła działki nr 25/1 i 25/2 (podatek od towarów i usług wtedy nie obowiązywał).
Jak wynika z § 11 Aktu Notarialnego pobrano podatek od nabycia praw majątkowych w wysokości 5% od wartości nieruchomości.
Na podstawie decyzji Urzędu Gminy w z dnia 24 stycznia 2001 r. oraz z dnia 19 kwietnia 2013r. został zatwierdzony podział działek 25/1 i 25/2 z których zostały wydzielone między innymi działki 25/5 - droga dojazdowa, 25/13 - droga wewnętrzna, 25/14 droga położona na terenach przeznaczonych pod uprawy polowe.
Działki nr 25/5, 25/13 i 25/14 były wykorzystywane przez Spółdzielnię do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na dzień darowizny tj. 22 maja 2017r. działki 25/5, 25/13 i 25/14 były działkami niezabudowanymi.
Zgodnie z wypisem z planu zagospodarowania przestrzennego wydanego 13 marca 2017r. wynika, że działki gruntu nr: 25/5 i 25/13 położone w przeznaczone są w planie pod tereny komunikacyjne oraz działka 25/14 położona w znajduje się na terenach upraw polowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT słusznie naliczono i odprowadzono do Urzędu Skarbowego podatek VAT od ogólnej wartości przekazanych nieodpłatnie działek tj. 39.340,00 zł podatek VAT w wysokości 9.048,00 zł?
Zdaniem Wnioskodawcy, niesłusznie odprowadzono do Urzędu Skarbowego podatek VAT w wysokości 9.048,00 zł na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Wnioskodawca uważa, że nieodpłatne przekazanie działek 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi Urzędowi Gminy . na podstawie art. 902.1 § 1 k.c. powinno być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:
- prawidłowe w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi,
- nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nieodpłatnego przekazania działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego przekazanie jest traktowane jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
W związku z powyższym, sprzedaż własności gruntu należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. l ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra, a ponadto musi to być czynność odpłatna.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części.
Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem, importem lub wytworzeniem tych towarów lub ich części składowych.
W konsekwencji niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, iż Gminna Spółdzielnia w jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminna Spółdzielnia w na podstawie Aktu Notarialnego z dnia 20 marca 1975r. nabyła działki nr 25/1 i 25/2 (podatek od towarów i usług wtedy nie obowiązywał). Na podstawie decyzji Urzędu Gminy w z dnia 24 stycznia 2001 r. oraz z dnia 19 kwietnia 2013r. został zatwierdzony podział działek 25/1 i 25/2 z których zostały wydzielone między innymi działki 25/5 - droga dojazdowa, 25/13 - droga wewnętrzna, 25/14 droga położona na terenach przeznaczonych pod uprawy polowe. Na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Spółdzielnia przekazała Aktem Notarialnym na podstawie art. 902.1 § 1 k.c. działki 25/5, 25/13 i 25/14 Urzędowi Gminy w z przeznaczeniem tych działek pod drogi, przenosząc nieodpłatnie ich własność na Gminę . Na dzień darowizny tj. 22 maja 2017r. działki 25/5, 25/13 i 25/14 były działkami niezabudowanymi.
W myśl art. 9021 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2017r., poz. 459 z późn. zm.), przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości. Skarb Państwa może zawrzeć umowę przekazania nieruchomości, gdy gmina miejsca położenia całej albo części nieruchomości nie skorzystała z zaproszenia do jej zawarcia w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia zaproszenia przez właściciela nieruchomości.
Natomiast zgodnie z art. 9022 Kodeksu cywilnego, jeżeli strony nie postanowiły inaczej właściciel przekazujący nieruchomość nie ponosi odpowiedzialności za jej wady.
Zatem ww. umowa przekazania nieruchomości jest umową nazwaną, konsensualną, nieodpłatną, jednostronnie zobowiązującą, o skutku zobowiązująco-rozporządzającym (art. 155 § 1 k.c.), kauzalną, do której mają zastosowanie przepisy art. 155-158 k.c. regulujące przeniesienie własności rzeczy i dla swej ważności wymagającą zachowania formy aktu notarialnego.
Przekazanie nieruchomości w trybie art. 9021 § 1 Kodeksu cywilnego ze względu na nieodpłatny charakter czynności mogłoby podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT lecz jedynie przy spełnieniu przesłanki określonej w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego. Przy czym Wnioskodawca wskazał, iż Gminna Spółdzielnia w nabyła działki będące przedmiotem wniosku na podstawie Aktu Notarialnego z dnia 20 marca 1975r., a więc przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem mając na względzie powołane przepisy, wskazać należy, że czynność przekazania Aktem Notarialnym na podstawie art. 9021 § 1 Kodeksu cywilnego działek nr 25/5, 25/13, i 25/14 Urzędowi Gminy w , nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w analizowanej sprawie nie zostały spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących przedmiotem wniosku za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.
Podsumowując, nieodpłatne przekazanie działek nr 25/5, 25/13 oraz 25/14 Urzędowi Gminy w z przeznaczeniem tych działek pod drogi nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż niesłusznie odprowadzono do Urzędu Skarbowego podatek VAT w wysokości 9.048,00 zł na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, jest prawidłowe.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie działek nr 25/5, 25/13 i 25/14 pod drogi Urzędowi Gminy na podstawie art. 9021 § 1 k.c. powinno być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej