zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.172.2017.2.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.07.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.172.2017.2.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2017 r. (data wpływu 25 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania:

  • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca lub jako podwykonawca,
  • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca,

  • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca

    jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 25 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania:

    • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku,
    • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy,
    • dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy,
    • kompleksowej dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy z wcześniej wykonanymi robotami ziemnymi i wykonanymi fundamentami pod budynek,
    • kompleksowej dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy z wcześniej wykonanymi robotami ziemnymi i wykonanymi fundamentami pod budynek, usługą montażu ww. budynku wcześniej zakupionej przez firmę stolarki budowlanej (okna, drzwi),

    w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca lub jako podwykonawca.

    Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wycofanie wniosku w zakresie pytań nr 4 i 5.

    We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

    Przedmiotem działalności firmy jest produkcja, prefabrykacja, a następnie dostawa konstrukcji stalowych budynków (hal, wiat, magazynów). Konstrukcje te są wykonywane z materiałów własnych nabywanych od swoich dostawców (pręty, rury, profile, śruby itp.) w miejscu prowadzenia działalności wykonawcy. W skład konstrukcji wchodzą m.in.:

    1. dźwigar dachowy (kratownica) wykonany z rur kwadratowych lub prostych, dwuteowników typu H,
    2. części złącznych do prawidłowego zmontowania konstrukcji czyli śrub, podkładek, nakrętek,
    3. rygle spinających słupy wykonane z rur kwadratowych, profili typu Z,
    4. stężenia (pręty) pręty okrągłe fi 16 lub 20,
    5. słupy wykonane z dwuteownika IPE, HEA, HEB,
    6. zabezpieczenia antykorozyjne (farba podkładowa epoksydowa, farba nawierzchniowa poliuretanowa).

    Umowa zawierana jest bezpośrednio z Inwestorem, bądź między firmą a Głównym Wykonawcą, przed wykonaniem prac wg projektu własnego lub zleconego.

    Do większości zamówień na zlecenie inwestora lub głównego wykonawcy dochodzi jeszcze montaż konstrukcji na miejscu budowy. Montaż ten polega na połączeniu poszczególnych elementów i przymocowaniu do fundamentów (w zależności od zamówienia fundament wykonuje firma bądź inny zleceniobiorca). Niekiedy zgodnie z umową wykonywana jest obudowa konstrukcji wraz z dachem z płyty warstwowej lub blachy trapezowej.

    Przedsiębiorca realizuje m.in. 5 rodzajów zleceń:

    Pkt 1

    Dostawa wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku (dostawa następuje w częściach).

    Procesy wchodzące w skład zlecenia:

    • materiały stal około 45% wartości zlecenia,
    • prefabrykacja konstrukcji około 50% wartości zlecenia,
    • materiały pomocnicze około 5% wartości zlecenia.

    Pkt 2

    Dostawa wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy.

    Procesy wchodzące w skład zlecenia:

    • materiały stal około 40% wartości zlecenia,
    • prefabrykacja konstrukcji około 40% wartości zlecenia,
    • materiały pomocnicze około 5% wartości zlecenia,
    • montaż konstrukcji około 15% wartości zlecenia.

    Pkt 3

    Dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy.

    Procesy wchodzące w skład zlecenia:

    • materiały stal około 20% wartości zlecenia,
    • prefabrykacja konstrukcji około 20% wartości zlecenia,
    • materiały pomocnicze około 5% wartości zlecenia,
    • montaż konstrukcji około 15% wartości zlecenia,
    • materiały (płyta warstwowa lub blacha trapezowa) około 30% wartości zlecenia,
    • montaż blachy lub płyty warstwowej około 10% wartości zlecenia.

    Pkt 4

    Kompleksowa dostawa wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy z wcześniej wykonanymi robotami ziemnymi i wykonanymi fundamentami pod budynek.

    Procesy wchodzące w skład zlecenia:

    • materiały stal około 14% wartości zlecenia,
    • prefabrykacja konstrukcji około 15% wartości zlecenia,
    • materiały pomocnicze około 1% wartości zlecenia,
    • montaż konstrukcji około 5% wartości zlecenia,
    • materiały (płyta warstwowa lub blacha trapezowa) około 25% wartości zlecenia,
    • montaż blachy lub płyty warstwowej około 5% wartości zlecenia,
    • materiały roboty żelbetonowe około 25% wartości zlecenia,
    • montaż i wykopy żelbetonów około 10% wartości zlecenia.

    Pkt 5

    Kompleksowa dostawa wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy z wcześniej wykonanymi robotami ziemnymi i wykonanymi fundamentami pod budynek, usługą montażu ww. budynku wcześniej zakupionej przez firmę stolarki budowlanej (okna, drzwi).

    Procesy wchodzące w skład zlecenia:

    • materiały stal około 13% wartości zlecenia,
    • prefabrykacja konstrukcji około 14% wartości zlecenia,
    • materiały pomocnicze około 1% wartości zlecenia,
    • montaż konstrukcji około 4% wartości zlecenia,
    • materiały (płyta warstwowa lub blacha trapezowa) około 22% wartości zlecenia,
    • montaż blachy lub płyty warstwowej około 4% wartości zlecenia,
    • materiały roboty żelbetonowe około 23% wartości zlecenia,
    • montaż i wykopy żelbetonów około 8% wartości zlecenia,
    • materiały stolarki (okna, drzwi) około 10% wartości zlecenia,
    • montaż stolarki około 1% wartości zlecenia.

    Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Odnośnie pytania nr 1 zadanego we wniosku ORD-IN:

    1. Usługobiorca (Inwestor) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    2. Usługobiorca (Główny Wykonawca) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    3. Na podstawie odpowiedzi udzielonej przez Urząd Statystyczny w . z dnia 06.06.2017 r., znak wskazać należy, że klasyfikacja statystyczna czynności opisanych we wniosku i wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Inwestora oraz Głównego Wykonawcę przedstawia się następująco:
      • Konstrukcja stalowa budynku PKWiU 25.11.23.0 Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium.
    4. Czynności opisane w pytaniu nr 1 zadanym we wniosku ORD-IN stanowią dostawę towarów, w związku z czym nie można ich zakwalifikować jako usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.

    Odnośnie pytania nr 2 zadanego we wniosku ORD-IN:

    1. Usługobiorca (Inwestor) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    2. Usługobiorca (Główny Wykonawca) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    3. Na podstawie odpowiedzi udzielonej przez Urząd Statystyczny . z dnia 06.06.2017 r., znak wskazać należy, że klasyfikacja statystyczna czynności opisanych we wniosku i wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Inwestora oraz Głównego Wykonawcę przedstawia się następująco:
      • Montaż konstrukcji stalowej budynku PKWiU 43.99.50.0 Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych.
    4. Czynności opisane w pytaniu nr 2 zadanym we wniosku ORD-IN stanowią świadczenie złożone z dominującym elementem usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 45 załącznika).
    5. Umowa zawierana przez Wnioskodawcę z Inwestorem i Głównym Wykonawcą zawiera w swojej treści całość czynności, tj. dostawę towaru wraz z usługą montażu.
    6. Cena skalkulowana jest w sposób kompleksowy, co oznacza, że wartość usługi jest liczona razem z dostarczanym towarem. Sposób kalkulacji ceny wynika z zapisów umowy.
    7. Dokonywane czynności są fakturowane jako jedno świadczenie tyt. Wykonania prac zgodnie z umową.
    8. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym jest świadczenie usług budowlanych. Usługa montażu jest istotą danej transakcji. Oznacza to, że przedmiotem sprzedaży są usługi budowlane wykonywane przy użyciu materiałów potrzebnych do realizacji wyżej wymienionych czynności. Dostawa towarów ma tylko i wyłącznie charakter pomocniczy i stanowi świadczenie poboczne względem usługi głównej.

    Odnośnie pytania nr 3 zadanego we wniosku ORD-IN:

    1. Usługobiorca (Inwestor) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    2. Usługobiorca (Główny Wykonawca) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
    3. Na podstawie odpowiedzi udzielonej przez Urząd Statystyczny . z dnia 06.06.2017 r., znak ..wskazać należy, że klasyfikacja statystyczna czynności opisanych we wniosku i wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Inwestora oraz Głównego Wykonawcę przedstawia się następująco:
      • Budynek prefabrykowany z metalu PKWiU 25.11.10.0 Budynki prefabrykowane z metalu
    4. Wnioskodawca, mając na uwadze jednolite świadczenie mające charakter usługi budowlanej klasyfikuje usługi składające się z montażu konstrukcji stalowej na miejscu budowy oraz obudowy budynku z płyt i blachy (ścian i dachu) następująco:
    • Montaż budynku prefabrykowanego z metalu PKWIU 43.99.70.0 Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych.
  • Czynności opisane w pytaniu nr 3 zadanym we wniosku ORD-IN stanowią świadczenie złożone z dominującym elementem usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 47 załącznika).
  • Umowa zawierana przez Wnioskodawcę z Inwestorem i Głównym Wykonawcą zawiera w swojej treści całość czynności, tj. dostawę towaru wraz z usługą montażu.
  • Cena skalkulowana jest w sposób kompleksowy, co oznacza, że wartość usługi jest liczone razem z dostarczanym towarem. Sposób kalkulacji ceny wynika z zapisów umowy.
  • Dokonywane czynności są fakturowane jako jedno świadczenie tyt. Wykonania prac zgodnie z umową.
  • W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym jest świadczenie usług budowlanych. Usługa montażu jest istotą danej transakcji. Oznacza to, że przedmiotem sprzedaży są usługi budowlane wykonywane przy użyciu materiałów potrzebnych do realizacji wyżej wymienionych czynności. Dostawa towarów ma tylko i wyłącznie charakter pomocniczy i stanowi świadczenie poboczne względem usługi głównej.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

    Jak opodatkować pod kątem podatku od towarów i usług poniższe transakcje:

    1. dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku (dostawa następuje w częściach) jako Główny Wykonawca oraz jako podwykonawca (oznaczone jako pytanie nr 1 we wniosku),
    2. dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy jako Główny Wykonawca oraz jako podwykonawca (oznaczone jako pytanie nr 2 we wniosku),
    3. dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy jako Główny Wykonawca oraz jako podwykonawca (oznaczone jako pytanie nr 3 we wniosku)?

    Zdaniem Wnioskodawcy, generalna zasada wynikająca z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia należnego podatku jest sprzedawca. Ustawodawca przewidział jednak wyjątek od tej reguły, określając przypadki w których to nabywca jest odpowiedzialny za zapłatę podatku z tytułu zrealizowanej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Sytuację taką Wnioskodawca określa jako mechanizm odwróconego obciążenia. Od 1 stycznia 2017 r. procedurą odwróconego obciążenia objęto również usługi budowlane realizowane przez podwykonawców.

    Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT do rozliczenia podatku z tytułu transakcji obejmującej usługi budowlane przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego obciążenia obowiązane są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy oraz łącznie spełniają następujące warunki:

    1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

    Dodatkowy warunek został określony w art. 17 ust. 1h ustawy VAT. Zgodnie z jego brzmieniem mechanizm odwróconego obciążenia stosuje się w przypadku usług wymienionych w załączniku nr 14 od ustawy jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    W sytuacji, gdy dojdzie do spełnienia wszystkich ww. warunków nabywca usługi budowlanej stanie się zobowiązany do rozliczenia podatku należnego. Będzie on jednocześnie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi.

    Analizując powyższe regulacje należy szczególną uwagę zwrócić na dwie kwestie. Po pierwsze trzeba podkreślić, że z mechanizmem odwróconego obciążenia będziemy mieli do czynienia wyłącznie gdy konkretna usługa budowlana świadczona będzie przez podwykonawcę. Ustawa VAT nie zawiera w swojej treści definicji podwykonawcy. Zgodnie jednak ze znaczeniem językowym podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008). Zatem w sytuacji, gdy główny wykonawca zleci wykonanie usług w ramach swojej umowy zawartej z inwestorem kolejnemu podatnikowi wówczas ten podatnik staje się jego podwykonawcą. Jeżeli natomiast usługa budowlana wykonywana jest przez głównego wykonawcę na rzecz inwestora to rozliczenie podatku VAT nastąpi na zasadach ogólnych. Potwierdzenie powyższego stanowiska można znaleźć w odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską w piśmie z dnia 1.03.2017 r. (.). W piśmie tym czytamy, że: jeżeli usługa budowlana jest świadczona bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy, np. generalny wykonawca inwestycji świadczy usługi na rzecz inwestora, wówczas takie usługi są świadczone na zasadach ogólnych i mechanizm odwróconego obciążenia nie ma w tym przypadku zastosowania. Natomiast przy dalszych "podzleceniach" usług przez generalnego wykonawcę należy przyjąć podejście, zgodnie z którym każdy podatnik świadczący usługi budowlane na rzecz głównego wykonawcy w ramach prowadzonej inwestycji, jest już podwykonawcą i usługi te powinny być opodatkowane zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

    Drugą kwestią wymagającą analizy w kontekście rozpatrywanej sprawy jest ustalenie czy w przypadku opisanych transakcji mamy do czynienia z dostawą towarów czy świadczeniem usług. Zasadniczo czynności opodatkowane, o których mowa muszą być traktowane jako odrębne i niezależne od siebie oraz samodzielne. Często jednak w obrocie gospodarczym spotyka się sytuację, w których w ramach danej transakcji występuje świadczenie kompleksowe, obejmujące zarówno dostawę towarów jak i świadczenie usług. Jak podkreśla się w doktrynie roboty budowlane (roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne) stanowią tzw. świadczenia złożone, na które składa się szereg czynności mających doprowadzić do określonego efektu gospodarczego (zob. J. Jędryszczyk, E. Lis, Świadczenia złożone Problemy praktyczne na gruncie przepisów o podatku VAT, Monitor Podatkowy 2006/6/9). Warunkiem do uznania transakcji za świadczenie kompleksowe jest aby te pojedyncze świadczenia były ze sobą ściśle związane tak by z gospodarczego (handlowego) punktu widzenia stanowiły jednolitą całość. Jednocześnie przy świadczeniu złożonym zawsze musi zostać wyróżnione świadczenie podstawowe, które jest istotą całej transakcji oraz świadczenie pomocnicze, które umożliwia skorzystanie ze świadczenia podstawowego.

    W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego ugruntował się pogląd, że w przypadku czynności o kompleksowym charakterze, na które składa się czynność podstawowa, której wykonanie było celem umowy zawartej przez podatnika z klientem, a także czynności pomocnicze niezbędne do wykonania czynności podstawowej, ustalając właściwą stawkę podatku od towarów i usług należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej (por. wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2007 r. sygn. akt I FSK 499/06; wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2009 r., I FSK 1938/07).

    Również orzecznictwo unijne potwierdza powyższe stanowisko. Jak bowiem wskazano w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV oraz OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financiën (ECR 2005/10B/I-09433) jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika, są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Świadczenie kompleksowe na gruncie rozliczeń VAT traktowane jest jednorodnie, co skutkuje niewydzielaniem do opodatkowania jego poszczególnych części składowych (świadczenia podstawowego i pomocniczych). Mamy zatem do czynienia z jedną niepodzielną czynnością podlegającą opodatkowaniu.

    Podsumowując w przypadku świadczeń kompleksowych należy dokonać właściwej kwalifikacji świadczenia głównego i ustalić czy jest to dostawa towarów czy świadczenie usług.

    Biorąc powyższe rozważania pod uwagę, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy transakcja stanowi dostawę konstrukcji stalowych wraz z montażem, mamy do czynienia z jednolitym świadczeniem, mającym charakter roboty budowlanej. W konsekwencji jeżeli taka transakcja zostanie zrealizowana w roli podwykonawcy, z uwagi na fakt, że jest ona uznawana za świadczenie usług, wystąpi mechanizm odwróconego obciążenia.

    W świetle zaprezentowanego stanu prawnego Podatnik w zakresie zadanych pytań prezentuje następujące stanowisko:

    Ad. 1)

    W przypadku dostawy gotowych konstrukcji stalowych następuje przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Zarówno w przypadku gdy Podatnik występuje jako główny wykonawca, jak i podwykonawca, dochodzi do dostawy towarów opodatkowanej na zasadach ogólnych.

    Ad. 2)

    W przypadku dostawy gotowych konstrukcji stalowych wraz z ich montażem mamy do czynienia z wykonaniem usługi. Jest to świadczenie kompleksowe składające się z dostawy towarów (konstrukcji stalowych) oraz wykonanej usługi (montaż). Usługa montażu jest istotnym i nierozerwalnym elementem całej transakcji.

    Transakcje wykonane przez firmę dla inwestora zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych. Natomiast gdy firma działa jako podwykonawca pojawi się obowiązek odwróconego obciążenia.

    Ad. 3)

    W przypadku dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku i dachu z płyt lub blachy, obowiązują takie same reguły opodatkowania jak w pkt 2.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie kwestię opodatkowania dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca lub jako podwykonawca oraz dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy zaklasyfikowanej do PKWiU 43.99.50.0 i dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy zaklasyfikowanej do PKWiU 43.99.70.0 wyłącznie w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Ponadto na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

    1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
    3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

    Tak więc, art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Przy tym, do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.

    Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

    1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

    Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

    Załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

    Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

    W przypadku, wystąpienia dalszych podzleceń podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia podzleconych usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

    Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej.

    Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

    Ad. 1

    W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku, tj. dotyczących opodatkowania dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku wskazać należy, że przy spełnieniu warunków powołany wyżej art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, natomiast art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywane świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy.

    Wnioskodawca wskazał, że konstrukcja stalowa budynku mieści się w PKWiU 25.11.23.0 Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium.

    Wobec powyższego, w analizowanym przypadku w kwestii dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, jak również nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie stanowi towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. W analizowanym przypadku nie mamy również do czynienia ze świadczeniem usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy.

    Zatem uznać należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy do dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę do PKWiU 25.11.23.0 nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia zarówno w sytuacji, gdy Wnioskodawca jako główny wykonawca dokona ww. czynności na rzecz inwestora, jak i jako podwykonawca na rzecz głównego wykonawcy, natomiast ww. czynność podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

    Ad. 2 i 3

    Odnosząc się natomiast do kwestii dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy i dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał, że ww. czynności mieszczą się w załączniku nr 14 do ustawy.

    Jednakże pomimo, że Wnioskodawca wskazał, że czynności objęte pytaniem nr 2 i 3 wniosku ORD-IN mieszczą się w załączniku nr 14 do ustawy, to w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonuje te czynności jako główny wykonawca na rzecz inwestora, to wówczas Wnioskodawca nie jest podwykonawcą, lecz generalnym wykonawcą ww. czynności. W konsekwencji dla czynności świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz inwestora nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, lecz ww. czynności podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego czynności wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz inwestora zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, należało uznać za prawidłowe.

    Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Końcowo należy wskazać, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca lub jako podwykonawca oraz dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy i dostawy wyprodukowanej konstrukcji stalowej budynku z montażem na miejscu budowy oraz obudową budynku (ścian i dachu) z płyt lub blachy w sytuacji, gdy Wnioskodawca działa jako główny wykonawca. Natomiast wniosek w pozostałej części został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej