Czy sprzedaż gruntów niezabudowanych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%, czy będzie zwolniona z opodatkowania? - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.172.2017.1.AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.172.2017.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy sprzedaż gruntów niezabudowanych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%, czy będzie zwolniona z opodatkowania?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.)w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanych działek gruntu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanych działek gruntu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą - osoba fizyczna JDP Inwestycje w zakresie:

  • robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
  • wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.

Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 9 września 2013 r. aktem notarialnym nabył Pan dwie działki: nr 27/148 o pow. 0,0834 ha i 27/102, o pow. 0,0740 ha. Są to grunty oznaczone sposobem korzystania Bp zurbanizowane tereny niezabudowane. Powyższe grunty kupił Pan na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Na zakupionych działkach nie dokonywał Pan żadnych nakładów inwestycyjnych. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług. Opisana nieruchomość stanowi teren budowlany i jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Obecnie zamierza Pan sprzedać działki z przeznaczeniem na działalność gospodarczą czynnemu podatnikowi VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż gruntów niezabudowanych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%, czy będzie zwolniona z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych i inne niż tereny budowlane, których definicję przedstawia art. 2 pkt 33 ustawy.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania tereny, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zakupione grunty stanowią tereny budowlane i są objęte planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z powyższym sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie stosownie do treści art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że przedmiotowe grunty zostały nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej