Temat interpretacji
dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ....
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 stycznia 2017 r. (data wpływu: 16 stycznia 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z 29 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.9276.2016.1.MG.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług który w swoim zakresie obejmuje: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż, dzierżawę gruntów. Burmistrz realizuje projekty jednak podatek VAT w związku z ich realizacją nie jest odliczany, gdyż zakres rzeczowy poszczególnego projektu nie dotyczy działań od których odprowadzany jest VAT. Obecnie planowany jest do realizacji projekt pn. ... realizowany przez Gminę L. poprzez Urząd Miejski w L. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Przedmiotem projektu będzie uruchomienie świadczenia drogą elektroniczną usług publicznych skierowanych do mieszkańców gminy L. i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, które będą służyć cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych w Urzędzie. Celem projektu jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie udostępniania zasobów i realizacji zadań publicznych w latach 2016-2018. Projekt jest skierowany do mieszkańców, którym umożliwi załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu Będzie można złożyć dokumenty elektronicznie i sprawdzić na jakim etapie realizacji jest sprawa.
W ramach projektu wykonane będą następujące zadania:
1.Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej.
2.Uruchomienie punktu potwierdzania profili zaufanych - w ramach zadania w Urzędzie Miejskim w L. zostanie uruchomiony punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP, co przyczyni się do zwiększenia dostępności do usług elektronicznych, w tym:
- Dostosowanie procedur związanych z profilami zaufanymi oraz stworzenie projektów oświadczeń niezbędnych do potwierdzania profili,
- Stworzenie projektów aktualizacji wewnętrznych procedur i regulaminów.
- Audyt I aktualizacja polityki bezpieczeństwa i dokumentacji ochrony danych osobowych.
- Audyt i aktualizacja instrukcji zarządzania systemem informatycznym,
- Wyposażenie Punktu Potwierdzania Profili Zaufanych - zakup sprzętu i oprogramowania,
- Przeprowadzenie szkolenia - Administrator platformy ePUAP,
- Przeprowadzenie szkolenia Wydawanie profili zaufanych,
3.Elektronizacja procesu prowadzenia dialogu społecznego - w ramach zadania uruchomiony zostanie syslem teleinformatyczny, umożliwiający m.in. korzystanie z informacji i zasobów sektora publicznego, w tym:
- Zakup licencji elektronicznego systemu dialogu społecznego dla Urzędu Miejskiego w L.,
- Wdrożenie elektronicznego systemu dialogu społecznego na serwerach Urzędu Miejskiego w L. i asysta techniczna,
- Opracowanie i wdrożenie usług na platformie ePUAP,
- Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania,
4.Uruchomienie systemu komunikacji mobilnej - w ramach zadania uruchomiony zostanie system teleinformatyczny, w tym:
- Zakup licencji systemu komunikacji mobilnej dla Urzędu Miejskiego w L.,
- Wdrożenie systemu komunikacji mobilnej na serwerach Urzędu Miejskiego w L. i asysta techniczna,
- Opracowanie i wdrożenie usługi w systemie na platformie ePUAP,
- Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania,
5.Uruchomienie e-usług finansowych - w ramach zadania uruchomiony zostanie system teleinformatyczny, w tym:
- Zakup licencji portalu Informacyjno-płatniczego dla Urzędu Miejskiego w L.,
- Wdrożenie portalu informacyjno-płatniczego i asysta techniczna,
- Opracowanie i wdrożenie e-usług na platformie ePUAP,
- Wyposażenie serwerowni - zakup serwera z oprogramowaniem zarządzającym,
- Wyposażenie serwerowni - zakup oprogramowania antywirusowego do serwera,
- Wyposażenie serwerowni - zakup UPS z dodatkową baterią,
- Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania,
6.Uruchomienie systemu obiegu dokumentów - w ramach zadania uruchomiony zostanie system teleinformatyczny, w tym:
- Zakup licencji systemu obiegu dokumentów dla Urzędu Miejskiego w L.,
- Wdrożenie systemu obiegu dokumentów i asysta techniczna.
- Wyposażenie serwerowni - zakup serwera z oprogramowaniem zarządzającym,
- Zakup oprogramowania antywirusowego do stacji roboczych,
- Wyposażenie stanowisk kancelaryjnych - zakup komputerów z oprogramowaniem,
- Wyposażenie stanowisk kancelaryjnych - zakup skanera,
- Wyposażenie stanowiska dla niepełnosprawnych - zakup sprzętu i oprogramowania.
- Modernizacja strony WWW do wymogów WCAG,
- Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania.
7.Uruchomienie elektronicznej komunikacji między gminnymi jednostkami organizacyjnymi - w ramach zadania uruchomiony zostanie system teleinformatyczny, w tym:
- Zakup licencji systemu elektronicznej komunikacji dla gminnych jednostek organizacyjnych,
- Wdrożenie systemu elektronicznej komunikacji i asysta techniczna,
- Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania,
8.Wdrożenie e-usług publicznych dla u rzędu, w tym:
- Przygotowanie ustandaryzowanych projektów dokumentów niezbędnych przy świadczeniu e-usług,
- Przygotowanie formularzy usług,
- Konfiguracja ESP na ePUAP w zakresie świadczonych e-usług,
- Przeprowadzenie szkolenia - Szkolenie informacyjne dla osób zaangażowanych w realizację e-usług,
Wszystkie systemy teleinformatyczne wdrażane w ramach projektu będą zgodne z przepisami prawa w zakresie interoperacyjności oraz bezpieczeństwa danych. Zakup systemów teleinformatycznych oraz sprzętu zostanie przeprowadzony zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych, co zapewni racjonalność wydatków oraz neutralność technologiczną rozumianą jako zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Wszystkie usługi będą wykorzystywać wdrożony w ramach projektu system elektronicznego obiegu dokumentów.
Projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. W związku z tym przyznane dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 zostało określone w umowie o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowany zwrócony w ramach pomocy. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych ponieważ wnioskodawca posiada odrębne programy służące czynnościom opodatkowanym.
Opis sprawy został uzupełniony w ww. piśmie z 5 stycznia 2017 r. o następujące informacje:
- W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym) oraz wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym).
- Gmina L. będzie widniała jako nabywca na fakturach związanych z realizacją projektu,
- Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym,
- Przedmiotem projektu będzie uruchomienie świadczenia drogą elektroniczną usług publicznych skierowanych do mieszkańców gminy L. i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, które będą służyć cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych w Urzędzie. Celem projektu będzie zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie udostępniania zasobów i realizacji zadań publicznych w latach 2016-2018. Projekt jest skierowany do mieszkańców, którym umożliwi załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Będzie można złożyć dokumenty elektronicznie i sprawdzić na jakim etapie realizacji jest sprawa. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych, ponieważ Wnioskodawca posiada odrębne programy służące czynnościom opodatkowanym.
W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:
Czy Gmina L. ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn.: ?
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w ww. pismem z 5 stycznia 2017 r.):
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina L. poprzez Urząd Miejski w L. będzie realizował projekt, który pozwoli na wprowadzenie cyfryzacji Urzędu oraz na rozwój elektronicznych usług publicznych.
Projekt jest skierowany do obsługi mieszkańców oraz umożliwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Jest to usługa nieodpłatna. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych.
Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizację projektu pn. .... Projekt realizowany będzie poprzez Urząd Miejski w L. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu będzie uruchomienie świadczenia drogą elektroniczną usług publicznych skierowanych do mieszkańców gminy L. i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, które będą służyć cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych w Urzędzie. Celem projektu jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie udostępniania zasobów i realizacji zadań publicznych w latach 2016-2018. Projekt jest skierowany do mieszkańców, którym umożliwi załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Będzie można złożyć dokumenty elektronicznie i sprawdzić na jakim etapie realizacji jest sprawa. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym) oraz wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina L. będzie widniała jako nabywca na fakturach związanych z realizacją projektu. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych ponieważ Wnioskodawca posiada odrębne programy służące czynnościom opodatkowanym. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu programy oraz towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani też projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Celem realizacji projektu jest umożliwienie mieszkańcom załatwiania spraw urzędowych.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności sprawy przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że skoro efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizacją projektu pn. ....
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n, dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji, nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania
(art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie
na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach